Matvaner

mortilmange

Forelsket i forumet
Septemberskattene 2023
Oktoberfest 2024 ❤️
Er det flere som er som meg i første trimester, helt koko når det kommer til mat?

- Ingen koffein (selv om man jo sier at litt er greit)
- null kunstig søtning
- ikke salat/kylling/kjøtt, med mindre jeg selv vasker/steker
- vasker avokado, appelsiner osv

Gynekologen sa at det er lurt å holde seg så godt unna potensielle skadelige kjemikaler som mulig de første månedene.. så dropper farging av hår, vaskemidler (andre enn zalo og grønnsåpe).

Er det flere som er som meg i første trimester, helt koko når det kommer til mat?

- null kunstig søtning

Gynekologen sa at det er lurt å holde seg så godt unna potensielle skadelige kjemikaler som mulig de første månedene.. så dropper farging av hår, vaskemidler (andre enn zalo og grønnsåpe).
Jeg var sånn i første svangerskap, dog ikke så nøye på det med å steke kjøtt selv.

Det gikk over før jeg ble gravid med nr 2 (og nå 3). Hjernekapasiteten må fordeles med omhu :hilarious:

Følger vanlige kostholdsråd for Gravide fra NHI og matportalen. Det med kunstig søtning tror jeg de har gått bort i fra. Mener jeg sjekka dette før mitt andre svangerskap

Jeg drikker en liten kopp kaffe på starten av dagen og spiser salat til lunsj på jobb hver dag :bag: Ellers spiser jeg lavkarbo (keto før jeg ble gravid), så det blir naturlig nok minimalt med sukker og andre raske karbohydrater :)

- null kunstig søtning

Når det kommer til matvarer er jeg ganske avslappet. Følger en blanding av kostholdsråd fra Norge og det landet jeg bor i. Hvis rådene her er forskjellige fra de i Norge kjenner jeg bare etter hva jeg føler er det riktige for meg.

Når det kommer til kjemikalier og slikt er jeg derimot mye nøyere. Både i første svangerskap og nå har jeg stoppet å bruke visse kremer etc og er mye mer nøye på at fuktighetskremer, deodoranter etc skal være så "giftfrie" som mulig.

Unngår og å puste inn kjemikalier fra vaskemidler etc ( men det er vel egentlig mest en unnskyldning for å slippe å vaske badet i 9 mnd :laughing001 )

Jeg var sånn i første svangerskap, dog ikke så nøye på det med å steke kjøtt selv.

Det gikk over før jeg ble gravid med nr 2 (og nå 3). Hjernekapasiteten må fordeles med omhu :hilarious:

Følger vanlige kostholdsråd for Gravide fra NHI og matportalen. Det med kunstig søtning tror jeg de har gått bort i fra. Mener jeg sjekka dette før mitt andre svangerskap
Er mitt fjerde barn, men fortsatt like nøye

Førstegangsgravid her, lever veldig som normalt, men har selvsagt droppet matvarer som ikke anbefales, og drikker ikke kaffe lengre (kun fordi det ikke smaker godt nå, 7+3 :hilarious:). Har også byttet ut ansiktskremen min.

Skal sies at jeg før graviditet også var veldig nøye på håndhygiene og mathygiene fordi jeg er livredd for å bli dårlig, så det fortsetter jeg jo med, og gjerne også i større grad enn før. Men utenom det prøver jeg å leve så normalt og avslappet som mulig.

Jeg følger rådene på matportalen. Ellers er jeg litt mer nøye med å vaske frukt og grønt og kun spise ting som er godt inne for holdbarheten. Middagsmatrester som har stått i kjøleskapet i mer enn 1 dag for eks, overlater jeg til samboeren min :D

Jeg har ikke noe problem med spise mat, salat eller andre ting ute her i Norge. Men i en del andre land, tenker jeg at man bør være mer forsiktig.

På kosmetikk og vaskemidler prøver jeg alltid å velge svanemerkede ting, hvis jeg kan. Men ellers bruker jeg det samme som ellers.

Jeg var veldig nøye med førstemann. Men nå glemmer jeg ut alt jeg har lært. :laughing002 Har liksom ikke helt innsett at jeg er gravid, holder meg selvfølgelig borte fra de store risikoene men glemmer støtt og stadig grundigere vask av frukt og grønt:rolleyes: blir nok flinkere når det virkelig synker inn!

Back
Topp