Mattråd

Esoteri

Elsker forumet
Novemberlykke 2016
Tenkte vi kunne ha en tråd for tips til hva man kan lage til alle dagens måltider. Alltid kjekt med litt inspirasjon fra andre, spesielt siden smaksløkene våre lever sitt eget liv om dagen ;)

Til frokost i dag skal jeg spise yoghurt med banan og hjemmelaget musli (sukkerfri). For å lage musli gjør jeg følgende :

Hakk nøtter og ha i en bolle med solsikkefrø og linfrø. Denne gangen brukte jeg mange forskjellige nøtter, både pistasj, mandel, cashew, hasselnøtt, pekan og valnøtt. I en liten kjele varm opp fibersirup gold, litt kokosolje eller smør, en klype salt, kanel, nykvernet kardemomme og vaniljeekstrakt. Hell dette over nøttene og bland godt. Spre dette godt utover et bakepapirkledd stekebrett og stek i ovn på 170 grader til blandingen har blitt seig og gyllenbrun. La stå og kjøle seg helt ned før du knuser opp i mindre biter og har i en lufttett boks :) Jeg har dessverre ikke noe mål, for det bruker jeg sjelden, men prøv deg fram. Jeg styrer unna kornprodukter i stor grad og derfor ikke brukt f.eks. havregryn, men hvis du vil ha det, så er det bare å tilsette. Andre ting du kan bruke er gresskarkjerner, kokosflak, tørket frukt osv. Pass på at tørket frukt og kokos tilsettes etter steking. Fibersirup får du forøvrig kjøpt på helsekost. Det er sukkerfritt og veldig fint å bruke hvis du vil ha søt og god musli, eller søt yoghurt, men er i faresone for f.eks. svangerskapsdiabetes og ikke vil ha sukkeret :)

Hva er dine beste mattips?

Jeg har hatt dilla på sjokoladepudding i flere i uker, men kan ikke drive å spise den butikkjøpte med alt sukkeret og tilsetningene. Jeg bestemte meg derfor for å teste ut å lage min egen :) Her er oppskriften:

5 dl helmelk ELLER 3 dl lettmelk + 2 dl fløte (jeg valgte det siste, da blir den ganske mektig)
90 gr sukker ELLER 45 gr Tagatesse (Jeg bruker sistnevnte for en sukkerfri variant som ikke påvirker blodsukkeret)
40 gr bakekakao
4 gelatinplater ELLER 2 tsk gelantinpulver
1 tsk vaniljeekstrakt
1 klype salt

Bløtlegg gelatinen i kaldt vann. Kok opp melk, sukker, bakekakao, vaniljeekstrakt og salt i en kjele. Trekk av platen og rør i gelatin når det har stoppet å koke. La blandingen avkjøle seg i kjelen før du heller over i skåler og setter i kjøleskap over natten. Server gjerne med vaniljesaus :) Som dessert vil jeg si at dette definitivt er 4 porsjoner, men hvis du, som meg, er troenes til å bytte ut lunsjen med sjokoladepudding ville jeg sagt det kanskje heller er 3 porsjoner ;)

I dag grilla vi fylle kyllingfileter :D Anbefales. Lagde en lomme i hvert kyllingbryst og fylte med en kremostblanding (arla kremost, hakket frisk koriander, sitronsaft, salt og løkpulver) og pakket fileten inn i bacon. La på grillen på den varme delen med lokket åpent. Snudde den når baconet var blitt crispy og fileten stekt ca halvveis gjennom. Dette skjedde heldigvis omtrent samtidig :p Snudde fileten og gjentok på andre siden. Serverte den med salat og ovnsbakte poteter. Bakte poteter eller potetsalat vil garantert også være kjempegodt til dette :)

I sommer varmen blir frokost utsatt til lunsj, og da går det i div salater eller bare frukt :)
Til middag blir det også ofte salat eller grilling av kjøtt med maiskolber til! Litt ensidig men så godt og lett å få ned :)

Back
Topp