MATTRÅDEN :)

TinaL

Forumet er livet
Her kan man legge ut oppskrifter på gode matretter, uansett måltid, som man synes de andre her på forumet har godt av å prøve ;) Tråden blir lagt under Mai-jentenes viktigste tråder, så ser helst at det bare ligger oppskrifter her uten kommentarer :) Blir enklere å finne fram på denne måten :)

HOLIDAY-dip middag:

1 pk holiday dip
1 boks matfløte
1 løk
1 paprika
1 pakke kjøttdeig
1 boks babymais

Stek kjøttdeig, løk, paprika og babymais i panne.Hell over fløte og holiday-krydderet.

Serveres med pasta og hvitløksbrød
[:)]

Da vil jeg dele oppskrift på greske kjøttboller :)

500 g kjøttdeig eller lammekjøttdeig
1 1/2 dl vann
1 sammenpisket egg
2 hvitløkfedd, finhakket
1 stor løk, finhakket
1 dl brødsmuler
1 ts tørket peppermynte
1 ts oregano
1 ts malt spisskummen
1 håndfyll hakket persille
2 ss smør
salt og pepper
olje til steking

Jeg har droppa peppermynte og persille, men alt det andre bør være i. Spiskummen gir den gode greske smaken :)
Løken skal raskt stekes i smøret før alt blandes sammen til en deig som deretter deles i kjøttboller som stekes til de er gjennomstekte.

Serveres gjerne med ovnsbakte potetbåter, gresk salat, Taiziki og salsa. Supergodt!!

Noe veldig enkelt og veldig billig, men likevel godt og ikke så usunt:

Du trenger:
-2pk nudler
-1pk kjøttdeig
-grønnsaker (brokkoli, gulrøtter og andre rotgrønnsaker liker jeg selv å bruke)

1. stek kjøttdeigen
2. kok nudlene
3. stek grønnsakene
4. ta kjøttdeig og grønnsaker oppi nudlene, bland og la stå i noen min.

Høres kanskje ikke så fristende ut, men er virkelig verdt å prøve. Fikk selv mye skryt da jeg serverte denne retten selv om det selvsagt ikke er luxusmat.

Kylling på potetseng (ca 2 porsjoner)

4-6 poteter, i tynne skiver
2 dl melk
1/2 dl fløte (krem fløte)
1/2 ts salt
1/4 ts pepper
1 ts chilipulver
1 ts karri
2 kyllingfileter
1 ts olje
1/4 ts salt
1/2 ts estragon
1 dl revet ost

Ovnfastform: 1 liter

I stekeovn: 225 C i 30 minutter + 25 minutter (midt i ovnen)

1. Legg potetskivene i en smurt, ovnfast form.
2. Bland melk, fløte, salt, pepper, chilipulver og karri og hell over potetene. Stek midt i ovnen i 30 minutter.
3. Del kyllingfiletene i tre, pensle med olje, strø over salt og estragon(trenger ikke å være like mye som i oppskriften, jeg bruker bare å strø over kyllingen uten å tenke på hvor mye, er godt med mye estragon;) ) Så steker du kyllingfileten litt i stekepanne så de får en lett overflate, bare litt på hver side(skal ikke bli gjennomstekt) Så legger du dem opp på potetene.
4. Stek videre i 25 minutter

Strø over revet ost (gjerne mer enn 1 dl) når det er 10 minutter igjen av steketiden.

Serveres med en god salat og ferskt brød/rundstykker

Jeg følger ikke oppskriften til punkt og prikke da, tar som regel litt mer krydder over poteten, syns det ofte blir litt lite når man følger oppskriften. Så tar jeg også mer fløte og mindre melk.

Må bare legge Brownie* sine oppskrifter her så jeg vet hvor de er, for de SKAL prøves ;)

Min kyllinggryte:

Hakk opp:
1 grønn paprika
1 rød paprika
1 rød løk
1 hvitløksfedd
2-3 champignon
-> Fres dette i ca 5 min
Tilsett 1 grønnsaksbuljong
3 dl matfløte
salt og pepper etter ønske
-> småkok i 5 min

Stek 4 kyllingfileter.

Legg filetene i en ildfastform og hell over sausen og hiv på et lag med ost

200 grader i ca 15 min

Serveres med ris og salat 

-------------------------

Min Fiskegryte:

Skrell 7-8 poteter og del i skiver
Skrell 2-3 gulrøtter og del i skiver
5-600 gr fisk (vi bruker helst torsk)
1 purreløk
3 dl matfløte
Salt og pepper etter ønske
Ost

Smør en ildfastform og begynn med fisk - potet - gulrot - purre og legg alt lagvis 2 ganger og tilslutt tøm over fløten og ost.

200 grader i ca 20 min

Sautè av Lam:

* lammekjøtt
* l løk
* pepper
* timian
* basilikum
* hvitløkspulver
* fløte
* (maizena)

*Skjær opp kjøttet og løken.
(det er å få poser i frysedisken med lammeskav..det er topp å bruke!)
* Fres dette godt sammen i en jerngryte
* Tilsett krydder etter ønske..
* Ha i fløte så det dekker kjøttet
* la det koke opp. den tykkner en del selv, men hvis ikke så jevn med maizena.

server med kokte poteter eller potetmos
gjerne grønn salat eller kok litt grønnsaker etter eget ønske.

nyt[:)]

små snaks til middag/kveldskos/fest

tacoboller:
*kjøttdeig-etter hvor mange dere er
*tacokrydder- dobble mengden krydder i forhold til det som står på pakka
*løk-etter ønske
*en dærss vann

fin hakk løk og bland alt..
lag små boller og stek dem i panne med smørr..kan ettervarmes i stekeovn

kan serveres:
med potetmos og salat til middag.
alene eller med natchos som snaks på fest eller som kveldskos[:)] 

kyllingstrimmler:

*kyllingfilet- ca 1 pr pers
*Old El Paso- Crispy Chicken spice mix 

* Del fileene i strimmler
* Rull dem i kryddermix`n

stek i ovnen 225c i ca 20 min

kan serveres:
med tortilla lomper og salat
alene eller med natchos som snaks på fest eller til kveldskos

OVNSBAKT LAKS

600g laksefilèt
10 g smør/margarin
1 sitron
1 bunt persille
100 g rømme

Skjær fisken i 8 like store stykker. Strø litt salt og pepper over stykkene på begge sider og legg dem i en smurt ildfast form. Riv skallet av sitronen og del sitronen i skiver. Legg skivene i mellom stykkene. Ha 1 ts rømme på hvert laksestykke. Dryss det revete sitronskallet over fiksen. Klipp persillen grovt og dryss over. Settes i steikovn ca 175 grader i ca 15 min til fisken er gjennomstekt. Servere med poteter og en frisk salat.

veldig god lasagne du lager selv;)

12 lasagneplater.

Kjøttsaus:
2 løk
2 ss smør
500 gr kjøttdeig
1 ts salt
½ ts pepper
½ ts oregano
½ ts basilikum
½ boks tomat (200 g)
3 ss tomatpuré

Ostesaus:
3 ss smør
3 ss hvetemel
5 dl melk
200 gr jarlsberg eller norvegia, revet

Ildfast form, ca 1½ liter. I stekeovnen ved 200 °C i ca 30 minutter.

Lag kjøttsausen først:
Grovhakk løken og fres den i smør i en gryte. Tilsett kjøttdeigen og smuldre den med gaffel. La blandingen steke til kjøttdeigen er lett brunet. Tilsett salt, pepper, oregano, basilikum, tomater og tomatpure. La alt koke til en tykk saus. Sett gryten til side.

Lag ostesaus: Smelt smøret, tilsett melet. Spe med melken og la sausen få et oppkok. Smelt osten (hold av litt til gratinering) i den varme sausen.

Legg lagvis i ildfast form to lag med kjøttsaus og lasagneplater. Hell ostesausen over. Dryss litt revet ost på toppen. Stek retten i stekeovn, og server den med salat til.

KVELDS SNACK / MIDDAG - ENKEL -

1 stk Fransk brød
1 Bog skinke
4 egg
1 purre
1boks mais
2pk majones
1 revet ost
1.kok opp egg (hardkokt)
2.skjær opp skinke og purre og ha i en bolle
3.skjær opp egga å ha i bollen med det andre
4.tilsett mais
5.blandes sammen med Majonesen

6.skjær franskbrødet i skiver. ikke helt igjennom men ned til bunnskorpa sånn at skivene henger fast i brødet.(da blir det litt trekkspillformet)
7 ha i fyll mellom skivene
8 revet ost på toppen av brødet.
9 settes i ovnen til osten er smeltet 10 - 15min.

skjær antall skiver du ønsker og smak til med krydder du liker [;)]
Her kan du jo blande i alt du selv liker. trenger ikke bruke det jeg har skrevet.
veldig enkel og god mat[:)]

Potet og Kjøttdeigform..

poteter
kjøttdeig
løk
hvitløk
fløte
salt
pepper
(annet krydder etter ønske)
ost

skrell og skjør potetene i tykke skiver..
brun kjøttdeigen lett... (kan godt være litt rosa innimellom)
kutt løk og hvitløk

smør en form og legg lagevis med poteter, kjøttdeig, lok og hvitløk..
ha litt salt og pepper mellom lagene.
hell over fløte (1/4 av forma dekkes)

stek i ca 20-30 min på 180 grader
ha så på ost og stek til den blir gyllen.. ca 10-15 min..

serveres med salat el grønsaker etter ønske [:)]

FORM:

2 pk kjøttdeig
2 poser potetmos
2 poser tacokrydder
2 poser spaghetti saus
Revet ost

[hr]

Stek kjøttdeigen, ha over begge posene med tacokrydder og ca 1,5 pose spaghetti saus. Ha oppi ca 3-4 dl vann, la det koke litt mens du lager potetmos.

Legg kjøttdeigen og potetmosen lag på lag i en form. Start med kjøtt og avslutt med potetmos.
Ha over revet ost og putt i ovnen til osten ser ferdig ut.

Serves med salat og hvitløksbaguetter..
KJEMPE GODT[:D][:D]

HJEMMELAGET TACOGRYTE - 2 personer

1pk kjøttdeig
1pk tacokrydder
1,5 glass tacosaus (velg styrke selv)
1,5 boks Creme fraîche
Purre
Mais
Paprika
+ det du ønsker av andre grønnsaker oppi

Stek kjøttdeigen og bland i tacokrydder+vann. Når kjøttdeigen er "ferdig", tilsett tacosaus og creme fraîche oppi kjelen sammen med kjøttdeigen, og tilsett diverse grønnsaker. La den putre på svak varme i ca 10 minutter. Veldig godt med hvitløksbaguetter og salat til. Kjempeenkelt, raskt og smakfullt - MYE bedre enn ferdigpakka!! [:)]

Enkel fiskeform

Ha spinat og brokkoli i bunnen av en ildfast form. Legg over fileter av sei torsk etc. Krydre godt med salt og pepper. Lag hvit saus og hell over. Jeg bruker 4-5 dl melk i den. Hell over fisken, litt ost på toppen. Inn i stekovnen på 200 grader 40-45 min til osten er gyllen. Poteter til.  

Her kan man variere med masse forskjellige grønnsaker og krydder, og bare tilpasse mengden fisk og grønnsaker til antall personer.

KREMET GRØNNSAKSUPPE (4-6 personer)

600 g - 1 kg grønnsaker (f.eks ett blomkålhode, gulrot, purre, potet og sqash hver for seg eller blandet, grønnsaksblanding fra frysedisken, spinat osv osv)
1 - 1 og en halv liter kraft eller buljong
2 ss smør eller margarin
2 ss mel
Salt og krydder etter smak
Evt fløte eller olivenolje

Kutt grønnsaken(e) i biter og kok de møre i lettsaltet vann. Sil av (spar noe eller alt vannet til å jevne med). Mos i blender eller med stavmikser.

Smelt smør eller margarin i en kaserolle og rør i melet. Spe vekselvis med grønnsaksmosen og kraft/buljong. (Kun grønnsaksaften kan brukes, men jeg synes det blir enda bedre smak med kylling- eller kjøttkraft). Smak til med salt, krydder og fløte. Fløten kan droppes eller byttes ut med olivenolje for sunnere fett. Smør/margarin og mel kan også droppes, men jeg synes det blir bedre med dette

Kan serveres alene eller med garnityr. F.eks krutonger, biter av grønnsakene (ta av noen pene biter før de moses), sprøstekt bacon, parmesanost i tynne skiver, et hardkokt egg i to, frisk basilikum eller andre urter etc etc

Tips:

KRAFT:

Buljong er lov, men jeg synes det er supergodt med kraft.

Du kan lage kyllingkraft ved å koke opp vann med gulrot, purre/løk, pepperkorn og salt. Så har du i kyllingen og koker en til en og en halv time. Kraften siles av. Kyllingen kan spises med ris og saus (lag saus ved å smelte smør/margarin, ha i mel og jevn med litt av kraften. Du kan smake til med krydder (f.eks karri eller sitron). Eller du kan lage kyllingfrikasse, kyllingwraps, kyllingpai, kyllingsalat etc etc).

Kjøttkraft lages ved samme fremgangsmåte men med ben med kjøtt (evt også grytekjøtt) av storfe. Jeg ville økt koketiden til to og en halv til tre time (svak varme). Ha benene og kjøttet i gryta ganske kompakt. Vannet skal såvidt dekke kjøttet. Hvis du vil bruke kjøttet etterpå er det viktig at vannet koker før du har i kjøttet. Du kan evt ha på mer kokende vann etterpå hvis du ser at du ikke har kokt opp nok.

BARNEMAT:

Vil du lage barnemat samtidig dropper du saltet i kokevannet, moser grønnsakene som over (evt spe litt med kokevannet) og holder av det du vil bruke til barnet. Du kan fryse ned på glass, bare du ikke fyller helt opp. (Husk, de skal ikke ha spinat enda). Når de kan spise kjøtt kan du lage kraft som over, men dropp salt og pepper (tror kanskje jeg også ville droppet løk, er ikke sikker når dette skal spises). Du kan heller krydre med noe mildt, f.eks timian. Du moser kjøttet/kyllingen med stavmikser eller i blender med litt av kraften. Så kan du evt blande alt sammen (grønnsaker og kjøtt). Olivenolje kan godt has i på slutten.

KALD SUPPE

På sommeren kan du droppe smør/margarin og mel og ha en honningmelon i biter i blenderen sammen med litt kraft/buljong, fløte og muskatnøtt. Rør forsiktig i litt olivenolje og avkjøl i kjøleskap. Serveres med et dryss spekeskinke i fine strimler.

FYLTE SVINEFILETER (KAN OGSÅ BRUKE STORFEKJØTT)

Denne oppskriften er ikke den sunneste som finnes, men vannvittig god.

Skjær kjøttet i ca en halv cm tykk skiver men ikke skjær helt ned. Skiven bak skjærer du helt ned, slik at kjøttstykket blir som en bok. Det er lettest slik, men er kjøttet allerede i skiver legger du to og to sammen.

Fyll kjøttet med hva du ønsker. Jeg har brukt ost og skinke, pate, blåmuggost, chevre og ananas, champignon og fløte etc (Hadde helt dilla en periode). Ha mel med salt i på en tallerken, vispet egg i en annen og griljermel i den tredje. Vend fileten i melet, så i egget og tilslutt i griljermelet. Stekes/friteres i varm olje.

Serveres f.eks med potetmos, potetsalat, salater av forskjellige slag, stekte grønnsaker osv osv. Jeg synes det er unødvendig med saus til denne retten.

Det er litt jobb med denne, men jeg pleier å lage opp flere og fryse ned. De er enkle å varme opp i mikroen evt tine opp på forhånd og varme opp i stekepanna. 

ORIGINAL: Jamp

FYLTE SVINEFILETER (KAN OGSÅ BRUKE STORFEKJØTT)

Denne oppskriften er ikke den sunneste som finnes, men vannvittig god.

Skjær kjøttet i ca en hav cm tykk skiver men ikke skjær helt ned. Skiven bak skjærer du helt ned, slik at kjøttstykket blir som en bok. Det er lettest slik, men er kjøttet allerede i skiver legger du to og to sammen.

Fyll kjøttet med hva du ønsker. Jeg har brukt ost og skinke, pate, blåmuggost, chevre og ananas, champignon og fløte etc (Hadde helt dilla en periode). Ha mel med salt i på en tallerken, vispet egg i en annen og griljermel i den tredje. Vend fileten i melet, så i egget og tilslutt i griljermelet. Stekes/friteres i varm olje.

Serevers f.eks med potetmos, potetsalta, salater av forskjellige slag, stekte grønnsaker osv osv. Jeg synes det er unødvendig med saus til denne retten.

Det er litt jobb med denne, men jeg pleier å lage opp flere og fryse ned. De er enkle å varme opp i mikroen evt tine opp på forhånd og varme opp i stekepanna. 

Kremost er også en vinner, med bacon surret rundt! :)

FISKEGULASJ

2 personer

400 g frosne hvite fiskefileter (enten torsk, steinbit eller sei e.l)
1 hel løk
1 purre (skjæres opp i tynne skiver/ringer)
3 gulrøtter (skjæres opp i tynne "fyrstikker")
1 boks hakkede tomater
papirkapulver
3-4 dl Fiskebuljong
Fres løken i halve løk-ringer i pannen (ev gryte, hvis du ikke bruker sauté-panne)
Ha godt med paprikapulver over løken.
Ha i boksen med hakkede tomater, og la dette små-koke
Ha i gulrøttene og purren
Er "sausen" for tykk, kan du spe litt mer med buljongen

Så har du i fiskefiletene -og lar disse trekke i "sausen" i ca 10 min (mulig litt mer, kommer an på hvor mye tint filetene er når de puttes i røren)

Serveres med det du har for hånden - det være seg pasta, ris eller fransk landbrød. Eller bare selve fiske-gryten.
KJempegodt, og veldig barnevennlig! Nam nam

Fjellgeitas fiskesuppe

Bruker fiskebuljong som base (ca en liter) og sper med matfløte og creme fraiche. (slump litt her) La dette koke opp og koke i to tre min.
Så kutter jeg opp det jeg har av frossen fisk (fersk er selvfølgelig best, men frossen duger - er jo ofte det man har i fryseren) i store terninger, og lar dette trekke ca 5 min. (Pleier å tine fisken litt på forhånd, så den er lettere å skjære opp i biter)
Så har jeg kuttet opp litt potetbiter, ev broccoli, purre/vårløk og gulrøtter i lange "tannstikker"-størrelser og hiver det oppi og lar alt trekke 5 min til slutt. I dag hadde jeg ikke purre eller vårløk, så da hev jeg oppi løkringer. Nam nam
(jeg liker å ha MYE grønnsaker i, så i dag ble det vel en 6 stk gulrøtter, 10 stk små "partypoteter" og halvannen løk. Hadde ikke broccoli)

Serveres med en dæsj rømme og sitronpepper på. Sitronpepper gjør virkelig suppa snaddergod! [:D]

Back
Topp