KREMET GRØNNSAKSUPPE (4-6 personer)
600 g - 1 kg grønnsaker (f.eks ett blomkålhode, gulrot, purre, potet og sqash hver for seg eller blandet, grønnsaksblanding fra frysedisken, spinat osv osv)
1 - 1 og en halv liter kraft eller buljong
2 ss smør eller margarin
2 ss mel
Salt og krydder etter smak
Evt fløte eller olivenolje
Kutt grønnsaken(e) i biter og kok de møre i lettsaltet vann. Sil av (spar noe eller alt vannet til å jevne med). Mos i blender eller med stavmikser.
Smelt smør eller margarin i en kaserolle og rør i melet. Spe vekselvis med grønnsaksmosen og kraft/buljong. (Kun grønnsaksaften kan brukes, men jeg synes det blir enda bedre smak med kylling- eller kjøttkraft). Smak til med salt, krydder og fløte. Fløten kan droppes eller byttes ut med olivenolje for sunnere fett. Smør/margarin og mel kan også droppes, men jeg synes det blir bedre med dette
Kan serveres alene eller med garnityr. F.eks krutonger, biter av grønnsakene (ta av noen pene biter før de moses), sprøstekt bacon, parmesanost i tynne skiver, et hardkokt egg i to, frisk basilikum eller andre urter etc etc
Tips:
KRAFT:
Buljong er lov, men jeg synes det er supergodt med kraft.
Du kan lage kyllingkraft ved å koke opp vann med gulrot, purre/løk, pepperkorn og salt. Så har du i kyllingen og koker en til en og en halv time. Kraften siles av. Kyllingen kan spises med ris og saus (lag saus ved å smelte smør/margarin, ha i mel og jevn med litt av kraften. Du kan smake til med krydder (f.eks karri eller sitron). Eller du kan lage kyllingfrikasse, kyllingwraps, kyllingpai, kyllingsalat etc etc).
Kjøttkraft lages ved samme fremgangsmåte men med ben med kjøtt (evt også grytekjøtt) av storfe. Jeg ville økt koketiden til to og en halv til tre time (svak varme). Ha benene og kjøttet i gryta ganske kompakt. Vannet skal såvidt dekke kjøttet. Hvis du vil bruke kjøttet etterpå er det viktig at vannet koker før du har i kjøttet. Du kan evt ha på mer kokende vann etterpå hvis du ser at du ikke har kokt opp nok.
BARNEMAT:
Vil du lage barnemat samtidig dropper du saltet i kokevannet, moser grønnsakene som over (evt spe litt med kokevannet) og holder av det du vil bruke til barnet. Du kan fryse ned på glass, bare du ikke fyller helt opp. (Husk, de skal ikke ha spinat enda). Når de kan spise kjøtt kan du lage kraft som over, men dropp salt og pepper (tror kanskje jeg også ville droppet løk, er ikke sikker når dette skal spises). Du kan heller krydre med noe mildt, f.eks timian. Du moser kjøttet/kyllingen med stavmikser eller i blender med litt av kraften. Så kan du evt blande alt sammen (grønnsaker og kjøtt). Olivenolje kan godt has i på slutten.
KALD SUPPE
På sommeren kan du droppe smør/margarin og mel og ha en honningmelon i biter i blenderen sammen med litt kraft/buljong, fløte og muskatnøtt. Rør forsiktig i litt olivenolje og avkjøl i kjøleskap. Serveres med et dryss spekeskinke i fine strimler.