Mattips til fødsel?

Stabæksvensken

Flørter med forumet
Noen som har tips til mat/næring man kan ha med under fødsel?

Det er mange ting jeg ikke tåler, og står litt fast på hva jeg kan ha med. Lurer derfor på hva dere tar med.

Har jo født to ganger før men klarer ikke å huske hva jeg hadde med.
 
Jeg er litt ernæringsnerd, så jeg har bakt horn av urkorn med ramsløkpesto, ost og skinke som jeg har fryst ned :happy:
 
Har pakket brus, yt, iskaffe, slike ferdig smurte knekkebrød fra wasa, bixitkjeks, nøtter og frukt :) ellers får man mat på sykehuset vil jeg tro. Var lagt inn i helgen med premature rier, kom inn på natta men fikk tilbud om mat med en gang vi kom, fikk også frokost, lunsj og middag dagen etter før vi ble sendt hjem :) (partner får ikke mat da, men han fikk gå ned i kantina når han ville)
 
Jeg er litt ernæringsnerd, så jeg har bakt horn av urkorn med ramsløkpesto, ost og skinke som jeg har fryst ned :happy:
Da er nok du litt i andre enden av skalaen enn meg. Hehe...

Har nå pakket riskjeks med sjokolade, sjokolade, cola og solo. Kommer også til å ha med noen brødskiver og litt syltetøy.
Fått tips om nøtter, men det tåler jeg ikke.

Tåler heller ikke gluten, melk og egg, så regner ikke med å få mat jeg kan spise det første døgnet på sykehuset. Derfor er jeg litt småstressa på hva jeg må ha med av mat.
 
Da er nok du litt i andre enden av skalaen enn meg. Hehe...

Har nå pakket riskjeks med sjokolade, sjokolade, cola og solo. Kommer også til å ha med noen brødskiver og litt syltetøy.
Fått tips om nøtter, men det tåler jeg ikke.

Tåler heller ikke gluten, melk og egg, så regner ikke med å få mat jeg kan spise det første døgnet på sykehuset. Derfor er jeg litt småstressa på hva jeg må ha med av mat.

Sykehusene har glutenfrie alternativer, og kjøkkenet på alle sykehus er åpent hver dag, så mat får du uansett allergi. Klart det er kjekt for enkelte med veldig spesielle allergier/behov å ta med f.eks egne brød/rundstykker, men det skal ikke være nødvendig. Pålegg er det på sykehuset.
 
Da er nok du litt i andre enden av skalaen enn meg. Hehe...

Har nå pakket riskjeks med sjokolade, sjokolade, cola og solo. Kommer også til å ha med noen brødskiver og litt syltetøy.
Fått tips om nøtter, men det tåler jeg ikke.

Tåler heller ikke gluten, melk og egg, så regner ikke med å få mat jeg kan spise det første døgnet på sykehuset. Derfor er jeg litt småstressa på hva jeg må ha med av mat.
Du kan jo ta en telefon til avdelingen å spørre hva de har for allergikere? Skulle jo tro de kan tilpasse :) Jeg spiste ingenting under denne fødselen, blir kvalm av riene, og denne gangen gikk det så fort at det ikke var nødvendig heller. Men etterpå synes jeg det var godt med brus :) hadde også en del sjokolade og salte kjeks som jeg spiste mens jeg lå på barsel :)
 
Får vi ikke mat på sykehuset?
Joda, men kan være greit å ha med noe snacks/påfyll/raske karbohydrater til selve fødselen, det kan jo dra ut i tid. Fikk tilbud om noen kjeks under sist fødsel (både salte og søte), men jeg klarte ikke å spise de da jeg ble kvalm av riene. Hadde med litt forskjellig selv, men det jeg var mest glad for å ha var brus og druer :happy:
 
Joda, men kan være greit å ha med noe snacks/påfyll/raske karbohydrater til selve fødselen, det kan jo dra ut i tid. Fikk tilbud om noen kjeks under sist fødsel (både salte og søte), men jeg klarte ikke å spise de da jeg ble kvalm av riene. Hadde med litt forskjellig selv, men det jeg var mest glad for å ha var brus og druer :happy:
Å ja skjønner :)
 
Vi har kjøpt inn sjokolade, druer, kjeks og nøtteblanding. Vanskelig å si hva man i det hele tatt orker å spise når riene starter, men jeg håper jeg klarer å spise godt før aktiv fødsel!

Får kjøpe ny pakke druer ukentlig frem til fødsel. :hilarious: Ser for meg jeg kommer til å spise dem i fortvilelse før hver ukehandel, om fødselen ikke har satt i gang... :p
 
Sykehusene har glutenfrie alternativer, og kjøkkenet på alle sykehus er åpent hver dag, så mat får du uansett allergi. Klart det er kjekt for enkelte med veldig spesielle allergier/behov å ta med f.eks egne brød/rundstykker, men det skal ikke være nødvendig. Pålegg er det på sykehuset.
Min erfaring er at dersom du kommer inn på kveld/natt (og trenger spsialmat), får du ikke mat før tidligst neste morgen.

Og med første ungen så hadde de ikke noe særlig mat på barsel da jeg var sulten på natten (for jeg hadde på kvelden spist opp de glutenfri brødskivene de hadde bestilt).
 
Last edited:
Du kan jo ta en telefon til avdelingen å spørre hva de har for allergikere? Skulle jo tro de kan tilpasse :) Jeg spiste ingenting under denne fødselen, blir kvalm av riene, og denne gangen gikk det så fort at det ikke var nødvendig heller. Men etterpå synes jeg det var godt med brus :) hadde også en del sjokolade og salte kjeks som jeg spiste mens jeg lå på barsel :)
Har snakket med de (og født der to ganger før), de kan tilpasse så lenge kjøkkenet er åpent.(07-15?), og de må bestille en dag i forveien. Så de var enige med meg om at jeg nok burde ta med mat til første døgnet.
 
Jeg hadde med masse nøtter (cashew, yoghurtnøtter osv) og energibarer, men rakk aldri å spise noe inne på fødestua da ting gikk kjapt. Rakk å drikke ett glass appelsinjuice ☺️ Men det jeg hadde med var digg å snackse på barsel og
 
Da er nok du litt i andre enden av skalaen enn meg. Hehe...

Har nå pakket riskjeks med sjokolade, sjokolade, cola og solo. Kommer også til å ha med noen brødskiver og litt syltetøy.
Fått tips om nøtter, men det tåler jeg ikke.

Tåler heller ikke gluten, melk og egg, så regner ikke med å få mat jeg kan spise det første døgnet på sykehuset. Derfor er jeg litt småstressa på hva jeg må ha med av mat.
Hva med litt tørket frukt?
 
Jeg syntes det var vanskelig med mat som må tygges mye sist, for riene kom så tett og klarte ikke tygge mens jeg hadde ri. Derfor ga jeg opp å spise knekkebrød. Så for meg funket det med yoghurt, smoothie og juice. Ellers tenker jeg at noe du liker som gir energi er lurt og akkurat under fødsel tenker jeg det er lov med sjokolade, brus og snop for rask energi om man liker det. Jeg har kjøpt inn litt sjokolade. Ellers er jo nøtter, tørka frukt og frukt bra. Vi hadde også med bananer sist og masse grapefruktjuice som jeg hadde dilla på. Og vi hadde med matpakke til partner ;) Veldig greit at han ikke må gå fra for å kjøpe mat.
 
Jeg syntes det var vanskelig med mat som må tygges mye sist, for riene kom så tett og klarte ikke tygge mens jeg hadde ri. Derfor ga jeg opp å spise knekkebrød. Så for meg funket det med yoghurt, smoothie og juice. Ellers tenker jeg at noe du liker som gir energi er lurt og akkurat under fødsel tenker jeg det er lov med sjokolade, brus og snop for rask energi om man liker det. Jeg har kjøpt inn litt sjokolade. Ellers er jo nøtter, tørka frukt og frukt bra. Vi hadde også med bananer sist og masse grapefruktjuice som jeg hadde dilla på. Og vi hadde med matpakke til partner ;) Veldig greit at han ikke må gå fra for å kjøpe mat.
Banan tar nok jeg også med, ellers er det så ikke så mye frukt jeg tåler.
 
Jeg er veldig glad for smoothie-flaskene jeg hadde med. Klarte ikke spise under fødselen, men drikke gikk fint.
Kjøpte 4-5 sånne små flasker på butikken med ulik smak.
Det skal jeg ha med til neste gang også.
 
Hadde innskrivingssamtale på tlf i dag, og spurte hva ho anbefalte å ha med til å spise under fødslen - og jeg fikk beskjed om at det får VI der. Både jeg og mannen. Glutenfritt også. Får ikke gå i kjøleskapet selv, men de skal hente det vi vil ha til oss.

Sikkert ulikt fra sykehus til sykehus, dette er i Arendal. Syns det var god service! Men kommer til å ta med sjokolade, druer og kanskje banan. Og helt sikkert iste med fersken❤️
 
Back
Topp