Flinkpike

Andre møte med forumet
Hei.
Er det noen som har gode mattips til min 10mnd gamle krabat? Han har tidligere vært storspiser av alt vi har gitt ham, men i det siste har han begynt å nekte/ikke ville ha en god del mat. For 1 mnd siden slutta han å spise grøt (prøvd alle varianter m/u frukt), men spiste da godt med brødskive. Nå siste uka har han vegra seg for brødskiva også, uansett pålegg. Skal sies at han har vært forkjøla siste dagene, så kan hende det bedrer seg når han blir frisk igjen. Men uansett så ønsker jeg gjerne tips til frokost/lunsj dere gir deres små. Middag spiser han stort sett greit, enn så lenge, og det skal sies at han generelt sett ikke liker å bli mata med skje, men liker å spise selv.

Takk for tips :)
 
Helt vanlig med mindre matlyst i perioder ja :) Min har bare spist selv hele veien, men typisk frokost/lunsj/kvelds her har vært brødskive, bananlapper, kokt egg, liten omelett, middagsrester, gresk yoghurt med havregryn og blåbær. Og masse pupp
 
Helt vanlig med mindre matlyst i perioder ja :) Min har bare spist selv hele veien, men typisk frokost/lunsj/kvelds her har vært brødskive, bananlapper, kokt egg, liten omelett, middagsrester, gresk yoghurt med havregryn og blåbær. Og masse pupp

Takk for svar! Svigerinna mi fortalte meg om bananlapper, så det skal prøves:) Prøvde yoghurt for første gang i går, så ut som han likte smaken, men han ville heller gurgle med det enn å svelge det, moroklumpen:p
 
Takk for svar! Svigerinna mi fortalte meg om bananlapper, så det skal prøves:) Prøvde yoghurt for første gang i går, så ut som han likte smaken, men han ville heller gurgle med det enn å svelge det, moroklumpen:p
Hva med matmuffins? Finnes mange enkle og spennende varianter, i tillegg til at det er mye næring i de:)
 
Takk for svar! Svigerinna mi fortalte meg om bananlapper, så det skal prøves:) Prøvde yoghurt for første gang i går, så ut som han likte smaken, men han ville heller gurgle med det enn å svelge det, moroklumpen:p

Ja, det er veldig lett å fikse og stort sett faller det i smak og :) Jeg bruker en godt moden banan (kan godt være brun), 2 egg og en dæsj havremel, kan og ha mer ingredienser i. Kan steke både i panne og i stekeovn, det der blir ca 6 lapper. Pleier å lage dobbel/trippel oppskrift og fryser ned, med matpapir imellom så kan jeg ta opp så mange som trengs :)

Matmuffins er også kjekt ja! Har brukt oppskriften på grove matmuffins fra lagbarnemat-bloggen et par ganger :)
 
Her har grøtlapper og yoghurt naturell med müsli har alltid vært en hit ellers av pålegg har egg og avokado alltid gått ned på høykant :)
 
Han kan spise alt mulig nå, bare ikke melk, honning og et fåtall ting til.
Så bare gi ham det han har lyst på. Omelett, matmuffins, bananlapper, fruktsalat.. :)
 
Skriver under på det de andre nevner. Bananlapper, grøtlapper, søtpotetlapper, matmuffins, omelett, kokt egg, arme riddere (kan kutte ut sukkeret). Men helt vanlig med dårlig matlyst i perioder :)
 
Det er nok som de andre her over skriver. Det er nok ikke uvanlig i det hele tatt at barna spiser mer og mindre i perioder. Men stresser det deg ville jeg tatt det opp med HS :)
 
Back
Topp