Mattelærere?

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Jeg er andreårs lærerstudent, og i morgen skal jeg ha tiende klasse i matematikk. De har holdt på med algebra lenge, men det er kun snakk om forenkling av uttrykk. De har jobbet med paranteser, fortegn, den første kvadratsetningen og slikt. Å løse ligninger regner jeg med de kan fra før, men jeg har ikke vært noe særlig til stede i mattetimene i denne klassen, jeg har vært mest i en gruppe på tre elever som har forenklet mattebok og sliter veldig med matte. Jeg vet også at klassen ikke enda har lært å løse ligninger med to ukjente, og alle uttrykkene de har jobbet med er også med bare en ukjent.

De har arbeidet mye individuelt de siste timene, såvidt jeg vet har de kun repetert kvadratsetningen på tavla. Jeg tenkte å bryte av litt med å ta en oppgave på tavla før de fortsatte det individuelle arbeidet, aller helst noe som jeg kan knytte til det virkelige liv.
Problemet er at det finnes omtrent ikke noen tekstoppgaver i boka deres, og de få som er der har de jo gjort allerede. Jeg ville ha noe som var så vanskelig at det ble en utfordring, men så lett at de kunne løse det med det de har lært til nå.

Jeg har bladd i bøker og lett på nettet, men jeg finner virkelig ingenting.
Noen mer erfarne mattelærere som har et tips til en oppgave, eller en nettside jeg kan sjekke ut, eller hva som helst egentlig?

Jeg er ikke mattelærer, men har lærerutdanning + hatt både vanlige timer og spes.ped i matte. Jeg brukte alltid andre lærerverk for samme klassetrinn (ev ett opp som betyr vgs for deg :-) ) Synes det var god hjelp i dette, men siden du ikke fant noe så vet jeg ikke.
Men ta en tlf til medstudentene dine ev prakislæreren din og spørr etter hjelp :-)
Eller let i nasjonale prøver, eksamner, tentamner osv.
Lykke til! :-)

Back
Topp