Matspørsmål

spispilladisjøl

Gift med forumet
Først - Er det noen her, eller har alle skiftet forum ?

Jeg har hatt sammenhengende netter siden lillemor ble født, men nå den siste uken har hun begynt å våkne klokken 02.30 - 03.00 hver natt for mat, burde jeg gi henne noe mere på kvelden ?

Jeg fullammer, hun blir lagt 19.30 - 20.00 etter å ha fått pupp, da har hun vanligvis sovet helt til 07.00, men det har endret seg nå som skrevet over.

Nå får hun mat når hun legger seg, klokken 03, 06, og når vi står opp 09-10.

Forstår jo nå at puppen kanskje ikke metter like godt på natten lenger. Burde jeg gi henne litt MME på kvelden, eller bør jeg heller få rett over på å innføre grøt i kveldsrutinene ?
(hun har smakt 3 skjeer grøt uten problem tidligere, gikk rett ned, men aldri smakt MME)..

Eg har selv begynt med grøt, og han har de 2 siste nettene sovet veldig godt. Eg hadde valgt grøt fremfor MME. Men alle har sikkert sine meninger om det og emoticon

Har du spurt hva de mener på Helsestasjonen?

Tror de anbefaler grøt istedefor MME til barn som får MM. Leste det i en bok jeg fikk på helsestasjonen :-)

Her har lille våknet for mat hver 3 time siden han ble født (med unntak av noen få netter).
Nå er han en stor gutt, så jeg regner med at han trenger mye mat. Vi skal på 5 mnd kontroll neste uke og jeg tenkte å høre med helsesøster om vi skal innføre grøt i håp om at han kanskje sover litt lenger intervaller på natten. Hittil har han såvidt fått litt smaksprøver på frukt. Tror jeg heller vil satse på grøt enn på mme siden det ikke er så lenge til han er 6 mnd uansett.

Jeg ville også valgt grøt fremfor mme. Og skal du prøve mme så annbefaler jeg deg å gjøre et forsøk på dagen først for å forsikre deg om at ho tåler d godt først! Der gikk vi på en skikkelig smell for ikke lenge siden. Jeg hadde for meg at jeg kanskje hadde lite melk en kveld for han ville absolutt ikke ha puppen, gutten var vel kanskje ikke så ille sulten fant jeg ut etterpå. Men jeg prøvde e flaske nan da, han ville ikke ha den til å begynne med heller, men drakk jo ettervært da. Og d er den værste natten i hele mitt liv, han skrek så forferdelig hele natten. Og d er første gangen i mitt liv jeg har mått laga sukkervann, d var d eneste som roa han så vi fikk 1,5 time søvn 2 ganger den natten! D er også første gangen jeg har opplevd en sånn reaksjon også!

Vi begynte med grøt og mos når lille våknet mer enn vanlig på natta, lille min har heller aldri fått mme... Jeg gav smaks posjon på formiddagen et par uker før vi begynte å gi det på kvelden, nå har hun spist grøt siden hun var 4,5 mnd ca og er oppe i en halv posjon til kvelds, også får hun som regel et beger mos i 16 tiden for å fylle opp magen.... Det går ikke ned mer grøt om jeg ikke gir mos....Så ammer vi resten, det viktigste er at lille er glad og fornøyd og at jeg slipper å amme heeeeeele natta!
Hadde jeg ikke starta med grøt selv hadde hs anbefalt meg å begynne på 5.mndkontrollen siden vekten hennes hadde begynt å flate litt ut på 4. mnd kontrollen.... Følg hodet og hjertet så går det så fint:) Også kan du ta i litt malt i grøten om magen blir treg og sviskemos ikke er godt;)

snuppa her får grøt klokken 15-16 på dagen og vellin i 19.00 tiden før hun legger seg. om hun får grøt  før hun legger seg våkner hun gjevnt på natten. vet ikke hvorfor..

mec vellig så sover hun fra 19.00-1930. til 5-6 tiden. får ei flaske og sover igjen til  9-10 tiden.

hender hun våkner i 2-3 tiden for litt mat eller bare smokk. somregel er det dagene hun ikke har badet på kvelden.

Jeg ville startet med grøt jeg :)

De anbefaler mme babyer å begynne med grøt fra 4mnd, men fullamming fra 6mnd. Jeg ville begynnte med grøt, virker som hun er klar for noe som er mere mettende.
Min erfaring er at mme ikke metter mere enn mm. Hun begynnte å sove hele natta på mm, men når vi gikk over til mme så hadde vi en periode hun var oppe om natta igjen.

Helsesøster sa til meg at når de små begynte å våkne oftere om natten for mat (evt. mer urolig på natt) Var det ett tegn på at de trengte mer fastføde.emoticon

Da har jeg gitt henne grøt 2 kvelder på rad, første kvelden fikk hun etpar skjeer, mens i gårkveld fikk hun litt mere (tynn tynn grøt såklart) samt litt sviskemos (og begge puppene)

.. men hun våkner nøyaktig 02.50 fordet ! emoticon  Da er det bare sånn det skal være i en periode sikkert. Eneste er at hun sovner jo med engang etter hun får pupp. Hun ligger ved siden av meg i vugge, løfter henne til puppen, hun sovner halvveis ved puppen og jeg legger henne ned igjen. Så det er ikke en VÅKENperiode liksom.
Det går ikke ann å la henne ligge å klage - med kosing, synging, vugging, for hun bygger seg opp og blir tilslutt ganske så høylydt og grinete, så det er jo klart at hun er sulten.

Det gikk veldig fint å starte med grøten, ingenting magevondt (hun har jo fått endel frukt osv fra før, og hun likte det knall godt, hun gråt nesten da det var tomt, så tror ikke det er feil å starte litt med kveldsgrøt.

Frøken Lillan skrev:
Da har jeg gitt henne grøt 2 kvelder på rad, første kvelden fikk hun etpar skjeer, mens i gårkveld fikk hun litt mere (tynn tynn grøt såklart) samt litt sviskemos (og begge puppene)

.. men hun våkner nøyaktig 02.50 fordet ! emoticon  Da er det bare sånn det skal være i en periode sikkert. Eneste er at hun sovner jo med engang etter hun får pupp. Hun ligger ved siden av meg i vugge, løfter henne til puppen, hun sovner halvveis ved puppen og jeg legger henne ned igjen. Så det er ikke en VÅKENperiode liksom.
Det går ikke ann å la henne ligge å klage - med kosing, synging, vugging, for hun bygger seg opp og blir tilslutt ganske så høylydt og grinete, så det er jo klart at hun er sulten.

Det gikk veldig fint å starte med grøten, ingenting magevondt (hun har jo fått endel frukt osv fra før, og hun likte det knall godt, hun gråt nesten da det var tomt, så tror ikke det er feil å starte litt med kveldsgrøt.

Hemm, kanskje d må gå noen dager før d hjelper! Utrolig hvor fort de får vaner dissa små!
Håper i alle fall at d bedrer seg snart emoticon

Jeg ville nok også begynt med grøt, hvis problemet var at hun var sulten om natten. Men ville nok gitt det en ukes tid for en kan si om det har noen virkning eller ikke, det kan jo ta litt tid for magen å tilvende seg fast føde :) Men min erfaring er at det ikke hjelper stort, men så har gutten min alltid hatt litt plager og magevondter.

Han har i det siste begynt å våkne tidlig på kvelden etter at han er lagt og er god og mett. Det vil si, han kaver og ynker seg litt men er ikke ordentlig våken. Må vugge han litt og vise at jeg er der, så sovner han igjen. Tror det ikke er uvanlig at de i perioder våkner litt om nettene/sover urolig. emoticon

Back
Topp