Matrutine?

Verpesyk90

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Snøfnuggene 2018
Septemberlykke 2021
Når står dere opp?
Hvor mange måltid gir dere?
Hva gir dere?
Hva gir dere til hvilket måltid?
Hvordan går matingen?
Når legger dere?

Jeg har lest at det er lurt å variere fra forskjellige grøter for å minske risikoen for glutenallergi. Så vi bruker risgrøt fra hipp, mild havregrøt fra hipp og nettopp prøvd semper sin med pasta og gulrot. Noah er ikke så glad i grøten med mindre jeg har noe frukt eller bær i type fruktpuré eller smoothie :) så har vi prøvd litt middagsglass med kalkun og ørret, men det var ikke noe populært :p han liker best smoothie :p

Gir ikke grøt. Kommer aldri til å gi grøt heller :)
Hun har til nå kun fått smaksporsjoner og da har det vært lever, eggeplomme og avokado. Eggeplomma var mrdt populær, men avokado også :) Dette gir vi på formiddagen. Enten før eller etter første dupp
Dagen går gjerne sånn:
Står opp 7-8 Prøver å få hun til å drikke da, men det har hun ikke tid til.
Etter 2- 2 1/2 time får hun pupp og så sover hun. Alt fra 3 kvarter til 1 1/2 time.
Ny dupp igjen etter 2-3 timer. Ammes før dupp
Klokka 6 er hun helt utslitt. Da er det stell også skal hun sove :)
Vi har ingen faste klokkeslett men følger hebbes behov for mat og hvile :) er hun ikke trøtt før 7 så er vi våken til 7

Hun har til nå kun fått smaksporsjoner og da har det vært lever, eggeplomme og avokado. Eggeplomma var mrdt populær, men avokado også :) Dette gir vi på formiddagen. Enten før eller etter første dupp
Dagen går gjerne sånn:
Etter 2- 2 1/2 time får hun pupp og så sover hun. Alt fra 3 kvarter til 1 1/2 time.
Vi har ingen faste klokkeslett men følger hebbes behov for mat og hvile :) er hun ikke trøtt før 7 så er vi våken til 7
Hvorfor ikke grøt?

Her spiser hun fisk og potet, risgrøt med banan liker hun også. Havregrøt får hun vondt i magen av.
Har nettopp blitt 6 mnd, så er litt mer fokus på fastføde nå, men spiser puppen for det meste, også skal hun gå over til å få mm på flaske på dagen, iom at jeg begynner i jobb i okt:)

Her står våkner vi i halv 8-8 tiden og ammer. Står opp når det er gjort.

Ca. 10:00 er han sliten igjen, ammes og dubber i en liten time.

Halv-12 - 12 er han sulten igjen. Ammer og får grøt (kjøpegrøt med havre og bær/banan nå som det er ferie, men prøver å lage selv innimellom, men da er det ikke så mye som går ned, dessverre...)
Har prøvd å avveksle Med hjemmelaget avokado og eplemos Evt. Avokado og banan, og dette var visst godt :)
Kokosgrøt med egg var også populært ;)

Halv 1-halv 2 er det amming og ny dupp.

Middag mellom 15 og 16. Prøver å amme. av og til vil han ha, av og til ikke. Lager middag selv. Gjerne laks med gulrot, blomkål, brokkoli og smør - vann ved siden av. her går det ned opptil 3 skjeer og så er det bare lek og tull.

Så dubbes det av og til en kort periode etter middag. så får han "god natt grøt" til kvelds klokka 18:00 - denne slukes, så er det senga og amming klokka 19:00. Av og til sovner han med en gang, og andre ganger styrer han til 21:30

Hvis magen er hard får han aprikosmos eller sviske i grøten. Evt så får han litt eple/pæremos for smakens skyld.

Har ambisjoner om å lage mer mat selv, men er litt kronglete når vi er på ferie, og reiser mellom flere steder. Vi får se når hverdagen begynner igjen.

Hvorfor ikke grøt?

For det første så klarer ikke så små i særlig grad å fordøye stivelse, som jo er hovednæringen i korn. Det er i hovedsak jern og B12 babyen trenger i hovedsak nå som hun har blitt 6 måneder, og det får hun best gjennom animalsk mat. Også finnes det så mye annen mat som er mye mer næringsrik enn grøt =)

For det første så klarer ikke så små i særlig grad å fordøye stivelse, som jo er hovednæringen i korn. Det er i hovedsak jern og B12 babyen trenger i hovedsak nå som hun har blitt 6 måneder, og det får hun best gjennom animalsk mat. Også finnes det så mye annen mat som er mye mer næringsrik enn grøt =)
Det med grøt skjønner jeg, frøkna mi fikk kjempe mageknip av havregrøt. Synes det er rart at dem anbefalte å fortsette med grøt på hs, i tillegg til å prøve fisk og div grønsaker :/

Står opp ca kl 8. Ammer 2 ganger før første dupp som er mellom 9-10. Får frukt eller fruktpuré, avokado osv før grøt ca kl 12, og etter det er det langdupp. Ammer etter langdupp evt litt frukt. Har en minidupp ca 16:30 (sovner som regel på puppen), så Grøt kl 18 før amming og det er natt mellom 18:30 og 19. Sover hele natten.
I dag var hun veeeeeldig nysgjerrig på brødskive med leverpostei og fikk smake det. Gjett om det gikk ned på høykant, så skal få litt mer av det etter hvert.
Jeg begynner i jobb om 2 uker så vi er helt avhengig av å ha faste rutiner.

Dagen går gjerne sånn:
Skulle ønske jeg visste mer om sånt. Eneste grunnen til at jeg begynte med grøt er pga jern og at han skulle få noe mer mettende før natten for å få mer sammenhengende søvn. Men merker ikke så mye forskjell på det. Ville melde meg på matlagingskurs til baby, men når jeg leste litt mer om kurset så skjønte jeg at vi da lærte den typiske 3 melkeprodukter for dagen for å få mer kalsium, men da gadd jeg ikke. Syns det er tull og gammeldags. Jeg drikker heller soyamelk. Mye mer kalsium i det og mye sunnere enn kumelk.

Her starter dagen rundt 8, mme til frokost og hender han får noen biter av frokosten til storesøster. Sover ca 2 timer fra 10.
Lunsj er stort sett grøt, men der burde jeg bli flinkere til å variere litt. Hender det blir avokado/banan eller egg også noe frukt. Jeg er bare litt lat om dagen:p
Han sover igjen rundt 2-3 i 1,5-2 timer. Middag ca 5, og der får han bare hjemmelaget. Glass nekter han. Går stort sett i kyllinggryter med søtpotet og andre grønnsaker eller kjøttdeig og spaghetti. Fisk er ikke interessant enda..
Flaske til kvelds. Legger seg mellom 19-20 og sover til mårran igjen:)

Skulle ønske jeg visste mer om sånt. Eneste grunnen til at jeg begynte med grøt er pga jern og at han skulle få noe mer mettende før natten for å få mer sammenhengende søvn. Men merker ikke så mye forskjell på det. Ville melde meg på matlagingskurs til baby, men når jeg leste litt mer om kurset så skjønte jeg at vi da lærte den typiske 3 melkeprodukter for dagen for å få mer kalsium, men da gadd jeg ikke. Syns det er tull og gammeldags. Jeg drikker heller soyamelk. Mye mer kalsium i det og mye sunnere enn kumelk.

Skjønner det godt! Vi lever i et samfunn hvor vi skal spise lite fett for ikke å bli feite, istedenfor å bli rådet til å spise mindre mengde... Små barn trenger mye fett i kostholdet sitt for å vokse og utvikle hjernen. Det er lite fett i korn har jeg lært...

Det med grøt skjønner jeg, frøkna mi fikk kjempe mageknip av havregrøt. Synes det er rart at dem anbefalte å fortsette med grøt på hs, i tillegg til å prøve fisk og div grønsaker :/

Nei jeg skjønner heller ikke hvorfor det blir anbefalt å gi grøt med jerntilsetning. Jernet som blir tilsatt er lite tilgjengelig, og mange babyer får bare vondt i magen av grøten. Hva er da anbefalingen? Å gi sviskemos som virker avførende. For meg er det bare helt feil!

Det finnes så utrolig mye god mat i denne verden som er veldig rik på viktige næringsstoffer til en voksende kropp, så hvorfor skal grøt (og for all del, korn er en veldig viktig del i vårt kosthold.. men ikke til babyer) da være hovedkosten og det første babyen skal smake? :P

Anbefaler å lese Supernutrition for babies, det er en veldig bra bok =)

Skjønner det godt! Vi lever i et samfunn hvor vi skal spise lite fett for ikke å bli feite, istedenfor å bli rådet til å spise mindre mengde... Små barn trenger mye fett i kostholdet sitt for å vokse og utvikle hjernen. Det er lite fett i korn har jeg lært...

Nei jeg skjønner heller ikke hvorfor det blir anbefalt å gi grøt med jerntilsetning. Jernet som blir tilsatt er lite tilgjengelig, og mange babyer får bare vondt i magen av grøten. Hva er da anbefalingen? Å gi sviskemos som virker avførende. For meg er det bare helt feil!

Det finnes så utrolig mye god mat i denne verden som er veldig rik på viktige næringsstoffer til en voksende kropp, så hvorfor skal grøt (og for all del, korn er en veldig viktig del i vårt kosthold.. men ikke til babyer) da være hovedkosten og det første babyen skal smake? :P

Ååå tusen takk for den oppvåkningen sasty! Nå skal jeg skjerpe meg og bruke hodet litt mer selv.
Mamma har vaktler, så lurte på om ikke mini skulle få vaktelegg. Ellers så har hun masse frittgående høns så jeg kan plukke så mye egg jeg orker :p Så skal jeg begynne å mose brokkoli og grønnkål til han. Burde begynne å spise mer basisk selv også :p <3

Har nettopp begynt med litt rutiner på maten, så blir nok endringer etterhvert, men her er vertfall den foreløpige planen:-)

Står opp i 6-7 tiden, ammer i senga før vi står opp og igjen i 8-halv 9 tiden før første hvil. Sover stort sett til halv 10-10, da er det mer pupp og så frokost bestående skive med leverpostei. Ammer før det er ny hvil i 12-13 tiden og etter det er det pupp og frukt (banan eller smoothie er det mest lettvindte). Enda mer pupp og ny hvil i 16-tiden, etter det er det pupp nok en gang før middag rundt 17-18 (kun glass enn så lenge, og kun noen skjeer, interessen er ikke helt der...). Og selvfølgelig er det nok en runde med pupp før legging og så X-antall ganger i løpet av kvelden/natta:-P

Ingen grøt her foreløpig, usikker på om lille reagerte på grøt, så vi gir skive istedenfor. Stavmikseren har jeg klart å ødelegge (tåler visst ikke å havne i en haug med vann når den er koblet i støpselet;-) ), så enn så lenge kjører vi på med butikkkjøpt babymat. Storesøster er forsåvidt oppfostret på det og er altetende og godt fornøyd, så blir fort til at lillesøster får glass også;-)

Står opp ca kl.09. Ammer to ganger på natten. Ca kl00 og 06. Av og til ammes det også kl 08. Står så opp og får grøt og vann ca kl 09. Mme rundt kl12-13. Middag rundt 15-16. Mme rundt kl 18. Grøt rundt 19-20.

Får ferdig kjøpt grøt med hjemmelaget smoothie av blandinger av jordbær, banan, mango, aprikos, blåbær, bringebær mm.
Middag av en blanding av laks, blomkål, brokkoli, ørret, gulrot, søtpotet, potet, løk, hvitløk mm.

Ååå tusen takk for den oppvåkningen sasty! Nå skal jeg skjerpe meg og bruke hodet litt mer selv.
Mamma har vaktler, så lurte på om ikke mini skulle få vaktelegg. Ellers så har hun masse frittgående høns så jeg kan plukke så mye egg jeg orker :p Så skal jeg begynne å mose brokkoli og grønnkål til han. Burde begynne å spise mer basisk selv også :p <3

Ja bruk hodet! =)
Gi bløtkokt eggeplomme =) Det gir mest næring. Heldig han som får ferske egg!!
I dag hev lille i seg sikkert 2 teskjeer med avokado. Så morro med mattilvenning :D

Ja bruk hodet! =)
Gi bløtkokt eggeplomme =) Det gir mest næring. Heldig han som får ferske egg!!
I dag hev lille i seg sikkert 2 teskjeer med avokado. Så morro med mattilvenning :D
Noah bare spydde opp avokadoen :p tenkte vi skulle starte med BLW også :)

Noah bare spydde opp avokadoen :p tenkte vi skulle starte med BLW også :)

Helga elsker det, men i dag kunne den vært mer moden og myk.. Vet ikke helt hvor grensen til BLW går, men er vel det vi driver med når hun får spise så mye hun vil? :-P drue spiste hun i dag. Med skallet på også for hun fikk en skrellet en av meg, og så fant hun en på gulvet som hun puttet i munnen, så jeg testet med halve og det gikk ned det også gitt :) greit å følge med da, men fint at hun lærer seg konsistenser med en gang :-P

Helga elsker det, men i dag kunne den vært mer moden og myk.. Vet ikke helt hvor grensen til BLW går, men er vel det vi driver med når hun får spise så mye hun vil? :-P drue spiste hun i dag. Med skallet på også for hun fikk en skrellet en av meg, og så fant hun en på gulvet som hun puttet i munnen, så jeg testet med halve og det gikk ned det også gitt :) greit å følge med da, men fint at hun lærer seg konsistenser med en gang :-P
Det er vel det at de putter det i munnen selv. Jeg gir jo litt forskjellig mos og har gitt grøt en mnd tid. Det er ikke så mye BLW. Men han blir bare flinkere og flinkere å spise selv for hver dag. Nå er han jo 7 mnd og 9 dager :) har fått to tenner nede og to oppe er kommet gjennom og vokser i full fart. Da er det litt lettere selvsagt :) jeg var innom norli i dag for å se om de hadde den boken du snakket om. Men ser ut som jeg må bestille på nett. :p

Hvordan introduserer du gluten til babyen da? Det er nødvendig med rolig introduksjon over tid slik at toleranse oppnås. Når det kommer til fett er det vel slik at frem til 2 år skal barn ha frisk tilgang til fett og få/ingen begrensninger. Det er i hvert fall det jeg selv har blitt fortalt av både helsesøster og div helsepersonell på sykehus.

Back
Topp