Matproblemer

Guest
Hei!

Min sønn på snart 10 mnd nekter å spise brødskive/brødbiter. Har prøvd alt av pålegg men han spytter det bare ut igjen. Det eneste jeg får i han er grøt, smoothie og middag.
Har latt han spise selv også men da kaster han brødet på gulvet.

Har du noen råd jeg kan få?

Hilsen en fortvilet mor
 
Hei!
Det hender ganske ofte at barn er kresen i matveien, og det kan være ulike grunner til at det er slik. Noen ganger skyldes det at barnet rett og slett ikke liker maten, andre ganger kan det faktisk være at barnet opplever ubehag når de spiser spesielle mattyperDette kan noen ganger skyldes allergi overfor matvarer. Andre barn kan ha problemer med å spise klumpet mat.Vansker med klumpet mat kan skyldes store mandler, og det kan jo være lurt å få sjekket halsen neste gang der er hos lege.
Jeg vil anbefale at dere ikke stresser det med brødskivene. Finn heller andre alternative mattyper som sikrer sønnen din et fullverdig kosthold.Ikke vær redd for å introdusere nye matvarer. Vis til gutten deres at dere voksne koser dere med maten, og spis gjerne sammen med ham. Unngå at måltidene blir en maktkamp. Måltidene skal representere kos og trivsel. Jeg synes det er flott at du lar din sønn få lov til å spise selv. Som foreldre må dere velge ut hvilke mattyper dere tilbyr, men gutten deres må selv få bestemme hvor mye han vil spise. Håper dere etterhvert finner ut av dette, og vær forberedt på at det kan ta tid å bli vant med nye matvarer. Lykke til! Beste hilsen Elin. 
 
Hei - vi har hatt en del problemer med mat generelt - likte ikke grøt eller middag og fikk tenner sent, så brød kom sent på banen. Men et tips - en del frokost blandinger er fiberrike og de kan bløtes opp litt i melk. Vi har vært på fullkorn Cherios med sjokolademelk på det værste. Men fikk det over på vanlig melk etter hvert. Det viktigste må være at de får i seg noe næring. Frkt mos er også sunt - youghurt - banan og eple og druker er andre favoritter her. Vi har måttet være oppfinsomme og akseptere at noen ting tar tid. Lykke til
 
Back
Topp