Matprat

fr0u

Blir kjent med forumet
Tenkte å dele en deilig middagsopprskrift med dere igjen.
I dette huset slipper ikke den såkalte "Lørdagskyllingen" inn. Jeg synes den er alt for salt, og smaker ikke spesielt spennende. Generelt har jeg overhodet ikke noe problem med ferdigmat som fås kjøpt i butikken. Men reagerer ofte på at smaken blir overdøvet av en utrolig sterk saltsmak!
Noen flere som synes dette?

Hos oss har det kommet en egen lørdagskyllingen i hus. Den er mild og smakfull, og det beste er at man regulerer saltmengden selv :)

Kyllinglår med kryddersmuler og aspargeskrem
Denne retten fungerer greit med frosne kyllinglår (naturell, ikke marinerte), men smaker aller best med ferske. Bruk gjerne Stangekylling.

Du trenger:
2 naturell kyllinglår
1/2 stk billig kneip
Hvitløk
Timian
1 bunt asparges
1 pk kremfløte
Fullkornsris
Godt smør
Salt & pepper

Start med kyllingen. Masser den inn med smør, timian salt, pepper og hvitløk. Husk å la kyllingen ligge litt i romtemperatur før du setter den i ovnen, da blir den saftigere.
Stek kyllingen i ovnen i en ildfast form. ca 180 grader i 30 min. Avhenger av størrelsen på lårene.

Skjær skorpen av kneipen, og kjør den i en foodprosessor, sammen med finhakket og timian, til den er blitt til smuler.

Sett over risen

Smelt masse deilig smør i en stekepanne, og stek kryddersmulene sprø.

Bruk igjen stekepannen til å koke aspargesene i fløten. De trenger ikke koke lenge (HUSK å rense aspargesene først). Deretter kjører du også denne blandingen fin i foodprosessoren.

Velbekomme

Tilbehøret til denne retten er drøyt, og holder til flere enn to. Så det er antallet kyllinglår som avgjør hvor mange retten passer til.

Noen andre som har noen gode oppskrifter å dele?

Fikk aldri vite hva denne heter så fant på et navn eg :p

Taco kylling i form
Kylling fileter kuttes og marineres med olje og taco krydder(1 pose). Til lengre det står jo bedre smak blir det :)
Stek så kyllingen i panne. Når den er stekt legger du den i bunn av en ildfast form.
Saus-
1 Pose majones, 1 creme fresh, 1 taco krydder og 1 taco suas glass. Blandes og og helles over kylingen.

kutt løk og paprika og ha mais over.
Ha så over taco chips og ost oppå toppen. Stekes mellom 150/180 grader i 20 - 30 min,serveres med rømme salat og evt taco chips

Den er super god,så denne må dere prøve :)

Kylling suppe (6 pers)

3-4 fedd hvitløk,2 løk,3 gulerøtter,3 stangselleri,3 epler,1 grønn paprika. Dette kuttes og surres i panne.

Hell så 2 liter vann i en stor gryte og ha oppi 4 hønsebuljong,chillipepper,1 ss karri,1/3 ts ingefær,1/3 ts kanel,salt og pepper. Når buljongen er oppløst har du over grønnsakene og 1 grillet pluket kyling(du kan og bruke kylling filet,som du da må kutte og steke først). Dette skal kokes i 40-45 min min. Og rett før servering rører du inn 2 beger med creme frech.
Veldi ggodt med brød til,fks hvitløks baguetter,foccasia eller baguetter smørt med grønn pesto.

Denne er også veldig god :)

Kylling og poteter i form

1,5 kg poteter (eller nokk til å romme en form),kuttes til båtpoteter med salt pepper og olje. Stek i 220 grader i 50 min.
4-5 kylilng fileter skåret i biter stekes med salt og pepper. Steker også hakket gulerøtter,paprika,løk og cahmpignon.

Saus - 6 dl creme fresh, 1 ss mango chutney, 6 ss heinz chillisaus, 3 fedd hvitløk, 3 ts karri, 1,5 ts paprika pulver.

Når potetene er ferdige øøegger du kyllingen og grønnsakene over også sausen. Stekes med ost på toppen i 15 min.
Serveres med salat til og evt brød.

Denne er også nomnom om du liker litt sterkt :)

Pasta gryte

1 paprika,rødløk,brokkoli,hvitløk,500 gr champignong,krepsehaler,bog skinke,bacon,2 med mat fløte og 1 flaske sweet chilli saus.

Stek bacon,sopp og løk. Bland så alt samen i ei gryte tøm på fløte og sma til med chilli sausen(alt etter hvor sterk du vil ha den),salt og pepper.
Salat og brød til :)

Her var det mye bra, takk :)

Fylt kyllingfilet.

Del kyllingfileter på midten (ikke helt igjennom) fyll ønsket fyll inni (jeg bruker: krydder smørost, rød paprika, mais, sopp hvitost) snurr bacon rundt kyllingfileten og fest disse med tannpirkere. Stekes gyllen i stekepanne, legges i illfast form i ovn, 180 grader i ca 25 minutter.
Serveres med ris, kyllingsaus, stekt tilbehør som sopp, paprika i alle farger, asparges, løk og det du måtte ønske.

Så herlige oppskrifter folkens. Deilig med inspirasjon i en tid hvor jeg føler meg fantastisk ubrukelig! :p

Back
Topp