Matpakke-tips til skolebarn

someone

Elsker forumet
Jenta mi begynner i førsteklasse i august. Har sett mange mat-bkloggere som lager morsom og variert matpakke til barna sine, hvordan gjør dere? Hva har dere på skivene? Noen spesielle matbokser som egner seg bedre enn andre? Lager dere matpakkene på kvelden, eller samme morgen?

Trenger masse tips :)

Lager matpakkene på kvelden. Har ikke tid på morgenen. Agurk/tomat/paprika ol kan legges ved siden av så brød/ost ikke blir ødelagt av å ligge med fuktigheten på seg.

Små matbokser, evt med flere rom er bedre enn store. Da holder maten seg fint på plass og ristes ikke rundt. Kan være lurt å ha flere matbokser. Om du bare skal ha skiver så tar jo det litt plass iom at brødet er mye luft. Men om du gir kjøtt/fisk, pasta og grønnsaker så blir man like mett av en mindre boks som av en stor en med brød.

Jeg lager (som frokost og snacksmåltid til min gutt på snart 2 år) mye forskjellig. Ikke bare skiver, men grove lapper, middagsrester, omeletter, frukt, grønnsaker, brød, knekkebrød(lager de samme morgen og gir til frokost, eller legger løst som "kjeks" til senere).
Unger liker gjerne mange ting kalde som vi voksne ikke er vandt med, så ikke vær redd for middagsrester :) Her går nemlig kalde kokte grønnsaker og stekt laks ned på høykant :)

Nå i sommerhalvåret kan det være greit med noe kjøling om du sender med mat som ikke tåler å ligge i varmen altfor lenge. Selv har jeg fått tak i matboksetuier i sånn isolerende stoff med et bittelite kjøleelement i et av rommene, og plass til matboks i det andre. Da holder det seg fint til 1430måltidene i bhg iallefall :) Finnes egne matbokser med kjøleelement, evt kan vel goodbyn lunchbokses brukes ved å fryse ned drikke i flasken som ligger i boksen.

https://www.facebook.com/pages/Millemat/279690048717545

Jeg lager av og til pastasalat til mine barn. Det faller veldig godt i smak, er sunt og enkelt.

Ellers lager jeg ofte opp masse pizzasnurrer. Om du lager dem med grovt mel blir de sunnere også. Perfekt om du har dårlig tid, legg de frosne i matpakka, og de er tint innen lunchtid ;)

så flinke dere er da! eneste jeg reagerte på når jeg jobbet på skole er at ungene var sulten når sfo begynte, men da hadde de spist opp alt i skolelunchen. Var alltid flere som var sulten og ikke hadde nok mat med seg

Back
Topp