Matpakke i romtemperatur.

Viica

Forelsket i forumet
Kjøleskapet til barnehagen har vært ødelagt hele uken, som betyr at matpakkene blir stående i romtemp. hele dagen. Si barnet kommer 8, så er matpakketiden kl. 14. Er jeg rar som lar meg provosere av dette? Mulig det ikke er farlig, men hvor godt er det med "svett" mat som har stått ute i potensielt 6-7 timer. Hvordan ville dere andre tatt tak i dette? På mandag blir det kjølebag og fryseelement tror jeg. Synes de små også har rett på god og fresh mat!
 
Kjøleskapet til barnehagen har vært ødelagt hele uken, som betyr at matpakkene blir stående i romtemp. hele dagen. Si barnet kommer 8, så er matpakketiden kl. 14. Er jeg rar som lar meg provosere av dette? Mulig det ikke er farlig, men hvor godt er det med "svett" mat som har stått ute i potensielt 6-7 timer. Hvordan ville dere andre tatt tak i dette? På mandag blir det kjølebag og fryseelement tror jeg. Synes de små også har rett på god og fresh mat!

Matpakkene var i barnas sekk her gjennom hele pandemien og når de begynner i skole så har de også bare matboksen liggende i sekken :)
Kjølebag er kanskje litt voldpsmt, men Vi legger et bittelite kjølelement nederst sekken om maten ikke skal i kjøleskap, det fungerer bra, og er helelr ikke så tungt så sekken kan fortsatt bæres av barnet selv
 
Matpakkene var i barnas sekk her gjennom hele pandemien og når de begynner i skole så har de også bare matboksen liggende i sekken :)
Kjølebag er kanskje litt voldpsmt, men Vi legger et bittelite kjølelement nederst sekken om maten ikke skal i kjøleskap, det fungerer bra, og er helelr ikke så tungt så sekken kan fortsatt bæres av barnet selv
Kanskje jeg som overreagerer da (Haha, tenkte sånn mini-kjøebag altså, ikke sånn stor plastboks) Har de ikke kjøleskap på skolen altså? Det er jo ikke veldig appetittelig med f.eks yoghurt eller ost som har ligget flere timer i romtemperatur, heller ikke kjøttpålegg i grunnen :oops: Vi behandler jo ikke maten sånn hjemme, så skjønner ikke helt hvorfor skolen ikke har kjøleskap tilgjengelig. Og hva med middagsrester, mye der som bør oppbevares kjølig vel.
 
Kanskje jeg som overreagerer da (Haha, tenkte sånn mini-kjøebag altså, ikke sånn stor plastboks) Har de ikke kjøleskap på skolen altså? Det er jo ikke veldig appetittelig med f.eks yoghurt eller ost som har ligget flere timer i romtemperatur, heller ikke kjøttpålegg i grunnen :oops: Vi behandler jo ikke maten sånn hjemme, så skjønner ikke helt hvorfor skolen ikke har kjøleskap tilgjengelig. Og hva med middagsrester, mye der som bør oppbevares kjølig vel.

Nope, ikke kjøleskap der. Og når jeg har med matpakke på jobb ligger den heller ikke i kjøleskap så normalt tror jeg det går helt fint :) akkurat denne uka har det vært veldig varmt her, men resten av året er det vanlige innetemperaturer. Noen timer i romtemp går normalt bra :)
 
Jeg tenker det går bra, har matpakken i romtemp på turdag (og turer ellers) bl.a. Men tenker over hva slags mat jeg tar med (ikke middagsrester, kjøttpålegg som lett kan bli dårlig osv.). Er det langvarig kan du jo invistere i matboks med kjøleelement o.l. Ellers er jo en liten kjølebag helt greit tenker jeg ;) maten er jo litt mer delikat når den ikke har lagt ute som du sier :)
 
Jeg pleier faktisk å smøre på frosne skiver, så tiner de utover dagen. Syns det er mye bedre når det skal spises da :)
 
Kjøleskapet til barnehagen har vært ødelagt hele uken, som betyr at matpakkene blir stående i romtemp. hele dagen. Si barnet kommer 8, så er matpakketiden kl. 14. Er jeg rar som lar meg provosere av dette? Mulig det ikke er farlig, men hvor godt er det med "svett" mat som har stått ute i potensielt 6-7 timer. Hvordan ville dere andre tatt tak i dette? På mandag blir det kjølebag og fryseelement tror jeg. Synes de små også har rett på god og fresh mat!

Er så enig med deg! Jenta mi går på skolen nå, og det er ikke så lett å lage matpakker som holder seg godt i romtemperatur i 5-6 timer... Ofte spiser hun veldig lite fra matpakke nr 2, fordi hun synes at frukt og pålegg ser ikke appetittelig ut. Jeg skjønner ikke hvorfor kan man ikke ha et kjøleskap i klasserommet(
Jeg prøver å løse dette med å smøre frosne skiver, da tiner de i løpet av dagen (samme effekt med frosne pizzasnurrer, grove horn ol). Bruker pålegg som ser ut ok etter noen timer i sekken, vanligvis er det smøreost. En liten yoghurt (klemmepose) som har blitt frossen fungerer fint som kjøleelement også :)
 
  • Liker
Reactions: HCS
Er så enig med deg! Jenta mi går på skolen nå, og det er ikke så lett å lage matpakker som holder seg godt i romtemperatur i 5-6 timer... Ofte spiser hun veldig lite fra matpakke nr 2, fordi hun synes at frukt og pålegg ser ikke appetittelig ut. Jeg skjønner ikke hvorfor kan man ikke ha et kjøleskap i klasserommet(
Jeg prøver å løse dette med å smøre frosne skiver, da tiner de i løpet av dagen (samme effekt med frosne pizzasnurrer, grove horn ol). Bruker pålegg som ser ut ok etter noen timer i sekken, vanligvis er det smøreost. En liten yoghurt (klemmepose) som har blitt frossen fungerer fint som kjøleelement også :)
Noen må rengjøre det kjøleskapet ogsp, det blir mye styr i tillegg når alle skal i kjøleskapet p hente matpakker, det bråker ogsp litt med kjøleskap , så jeg forstår godt hvorfor de ikke kan ha det
 
Noen må rengjøre det kjøleskapet ogsp, det blir mye styr i tillegg når alle skal i kjøleskapet p hente matpakker, det bråker ogsp litt med kjøleskap , så jeg forstår godt hvorfor de ikke kan ha det
Skulle til å si noe av det samme: Selv på arbeidsplasser med godt voksne mennesker blir det ofte problemer med gammel mat/matpakker, rengjøring osv. Tanken er jo god, men ser for meg at det fort blir kaos for den stakkars læreren.
 
  • Liker
Reactions: HCS
Jeg er sikkert gammeldags der, men vi overlevde da vi på skolen uten kjøleskapskald mat.

MEN når det er sagt er en fryst klemmepose med yoghurt en enkel måte å holde maten kald. Finnes også et hav av smarte matbokser.
 
Kjøleskapet til barnehagen har vært ødelagt hele uken, som betyr at matpakkene blir stående i romtemp. hele dagen. Si barnet kommer 8, så er matpakketiden kl. 14. Er jeg rar som lar meg provosere av dette? Mulig det ikke er farlig, men hvor godt er det med "svett" mat som har stått ute i potensielt 6-7 timer. Hvordan ville dere andre tatt tak i dette? På mandag blir det kjølebag og fryseelement tror jeg. Synes de små også har rett på god og fresh mat!

Dette er da ikke noe problem! Mine barn har matpakker o barnehagen og får de til frokost, lunsj og frukt.

1. frossen yoghurt/smoothie. Denne er med på p holde resten av maten kald
2. frossen muffins. Mine barn får ofte surdeigsmuffins eller melfri eggmuffins. Disse legger frosne i matpakka og er dermed gode og ferske ved lunsj.
3. banan legges i med skall. Samme med annen frukt. For minien som har halve druer og skrelt frukt så har vi bento boks og det holder seg ganske fint og fersk
4. pålegg er overdrevet. Oppskåret kyllingfilet/stek/fiskekaker etc og skive med smør på er slager her. Eller wraps. Kjøttrike pølser uten tilsetninger, servert med en liten boks dip, ferske pene grønnsaksstaver.
5. matrester som varmes i mikroen eller er oppi en termos. Supper, gryteretter. Havregrøt for eksempel i ildfast form.

Bare fantasien setter grenser vi har ikke hatt noe som helst problemer med manglende kjøleskap.
 
Jeg synes det må være enkelt og lurt å fryse ned noen klemmeposer med yoghurt og sende med en i matpakka. Da holder den resten av maten kjølig, og tiner til lunsj. Så blir det freshe brødskiver og kald yoghurt :)
 
Back
Topp