Matpakke i barnehage

permanenta

Glad i forumet
Nå for tiden er vi inne i en lei matsituasjon for husets 2-åring. Hu er ikke særlig lysten på mat. Hun vil bare ha knekkebrød med brunost i barnehagen, men spiser ikke særlig av det heller lengre. Frokosten kommer ofte hjem urørt uansett hvilket pålegg.

Så, jeg lurer på om noen har noen gode tips til frokost til en 2-åring. Jeg har vært inne på å sende med f.eks pasta med hjemmelagd tomatsaus eller noe. Men, vil gjerne ha flere ideer eller sider med gode tips?  :)

Omelett f.eks?

det hender jeg sender med middagsrester fra dagen før. bare varmer det i microen og så er det varmt/lunkent når vi kommer fram i bhg.
feks:
stekt laks med ris/pasta/potetmos og grønnsaker
pastaskruer og pølsebiter i tomatsaus/pastasaus
risengrynsgrøt
lakseburger
lasagne
fiskepinner med potetmos og gr.saker
kyllingfilet med ris/cous cous/pasta og grønnsaker
fiskegrateng
taco (varmer kjøttdeigen og blander i grønnsaker, saus, rømme osv etterpå)
pannekaker med blåbærsyltetøy (disse varmer jeg ikke)

Ellers lager jeg kjapt en posjon havregrynsgrøt på morraen.
Banan er veldig næringsrikt, det kan du sende med til frokost.
Små drikke-tuber med biola.
Kellogs K sender jeg noen ganger med - melk får han helt på i bhg.
skjær ut brødskivebiter med pepperkakeformer?
omelett/eggerøre eller speilegg?
kokt egg i skiver?

tja... det jeg kommer på i farten.
pleier som regel alltid å legge ved noe frukt, bær eller grønnsaker ved siden av brød/knekkebrød (eplebåter, babymais, druer, appelsinbåter, ananasskiver, bringebær, knaske-gulerøtter, kålrabi, sukkererter, cherrytomat, sylteagurk, rødbeter osv)

Jeg har alltid spurt min sønn hva han selv vil ha.
Han har fått lov og prøve smøre selv og nå går det jo som smurt ettersom han er 5år.
Men jeg har lagd deilige brødskiver, med masse grønt og frukt.

Noe kanskje barnet ditt liker, det likte hvertfall min. at du tar brødskive evt. pålegg og trykker ut med pepperkaksform (hjerte, stjerne, osv.)
det pleier være populært :)
Jeg har også stått opp og lagd omelett, nå har jeg en sønn som spiser absolutt alt.
men la henne være med på å lage det.

Spiser hun ved lunsj i barnehagen ?

Back
Topp