Matoppskrifter fra andre land

Meya

Forelsket i forumet
Jeg skal klistre ut en del oppskrifter her, bare vent, så kommer det fler hehe, jeg må klippe og lime litt fra litt forskjellige steder hvor jeg har skrevet de opp før, i flere dokumenter!

Ghanesisk kylling:

Del en kylling i biter, og skjær en løk i strimler. La dette surre i olje sammen med masse gode krydder, salt, pepper, cumin, og hakket hvitløk og hakket ingefær, sånn som du vil ha det. En paprika er godt også.

Ha på ett par store sjeer med peanøttsmør, og hell vann over til kyllingen er dekket. Ta gjerne i noen ferske tomater, det passet godt i denne gryta. La dette puttre til kyllingen er klar.

Serveres med ris, eller semulegryns"gugge", Foufou. Som man lager med å koke to glass vann, ha i litt salt, og ha så i semulegryn til det blir en klump. Så bruker man semulegrynsguggen som man bruker brød, og spiser med fingrene...

Noe mine barn liker:

Kok sånn ca 10 poteter, og lag potetmos av de, slik du lager potetmos. Jeg stapper de, og har i salt, pepper, muskat og litt curry, litt melk og litt margarin.

Steik kjøttdeig med en løk, noen fedd hvitløk, krydder etter smak. Når det er stekt, har du på en liten boks pizzafyll, eller bare noen skjeer tomatpure og vann, og lar det puttre. Ha i hva du har av frosne grønnsaker, erter er kjempedigg til, synes vi da. Kanskje noen puter med spinat også.

Legg potetmos først og kjøtt etterpå i en ildfast form, gratiner med ost etter smak, smell i ovnen til osten har smeltet. Det er godt!

Noe av det beste jeg vet!

Gullerotform

Rasp fire-fem gullerøtter
Finhakk to løk
Steik dette i en panne med olje, sammen med enten 2 dl halvkokt naturris, eller 2 dl ukokt vanlig ris, salt, pepper og gjerne noen fedd hvitløk.

Pisk 2 dl fløte halvstivt, og i en annen bolle visper du tre egg stive, med litt salt, pepper og revet muskatnøtt. Når det andre er brunet, blander du det med gullerøter og alt det andre, og heller det i en ildfast form, og smeller det i ovnen. Etter ca 30 min. legger du revet ost på, og lar det stå ti minutter til.

Saus:
Kok to poteter skjært i terninger, sammen med en løk skjært i biter, i 3 dl vann i en liten kasserolle, ha en buljongterning oppi. Så når det er kokt, heller du IKKE bort vannet. Men du tar en stooor dusk persille oppi, og moser dette sammen med en stavmikser. Hell på ca 1 dl fløte, rør godt, varm opp til kokepunktet, skal ikke koke... Og server...

Tamilsk mat: (en hel middag med dessert til)

potato curry or kulambu.

Ingredients:

To store poteter skjært i kuber, en stor løk kuttet i strimler, grønn chili i strimler,
litt bukkehornskløver, 1 ss olje, Jaffna curry powder, curry mix, curryleaves om man har, salt.
Om man vil, kan man tilsette melk/kokkosmelk og/eller tamarindvann.

Varm oljen i en wok eller kasserolle, og ha i fenugreek først, så løk. Ha i chilli og curryblader, steik til det er
gyldent. Ha i potetene, steik i ett par minutter, ha på krydder, steike litt til, og ha på vann til det er nok til å dekke
potetene. La det koke til potetene er gjennomkokte. Etter det, kan du ha på litt kokkosmelk eller vanlig melk. Og sitronsaft
eller tamarind-vann etter ønske.

Spinatguffe

1 pakke frosen spinat, eller fersk
2 hvitløkskløfter
1 medium løk, hakket
4-5 curryblader (om du vil)
1 grønn chili
salt, pepper, krydder, evnt soyasaus

Varm olje i en panne, ha i løk, hvitløk og chili og steik det i noen minutter. Ha på litt mer olje, og sleng i spinaten.
Steik dette og la det surre litt en stund. Ha på litt vann om du har fersk spinat, ca 0,5 dl, og gjerne litt kokkosmelk.
La det stå litt til og surre.

Linsekarri

3-4 personer

3 – 4 dl linser
3 grønne chili
½ teskje svart pepper
½ teskje gurkemeie
4 – 5 dl vann
1 liten løk, finhakket

Kok linser og vann sammen med løk, grønn chili og gurkemeie i ca 15 minutter, til linsene
får en gul-oransje farge. Dette tyder på at den er kokt ferdig. Tilsett deretter pepper
etter behov og bland resten av ingrediensene sammen.
La det stå i ca 10 minutter før servering. Serveres med ris eller ferskt brød.

Chicken Kulambu

1 1/2 kg kylling

100 g løk i strimler

4 cups tykk og tynn kokkosmelk

1 ts Jaffna curry powder (see below)

1 sprig curry leaves

1 lime

500 g potet

5 grønn chili i strimler

5 cm biter av rampa & lemon grass (sitrongress)

2 ts Garam masala eller lignende

1 ts olje

salt etter smak

1. Kutt kyllingen i biter.

2. Skrell og kutt poteten i biter.

3. Stek løk, curry-leaves, chili og sitrongress i en panne til løken er brun. Ha i kylling, poteter og salt. La dette koke
i noen minutter.

4. Hell i kokkosmelk, alt av krydder, og litt vann, og la dette stå og surre til alt er blitt til en tykk saus.

5. Ta det av varmen, og ha i saft av en lime, eller noe som heter Tamarind-vann.

Noen forklaringer:

Notes: Jaffna Curry powder består av 500 g chillier (tørkete røde chili), 100 g pepper, 200 g cumin, 10 cm
malt tumeric, 500 g korianderfrø, 100 g fenikkel eller søt cumin, 50 g bukkehornsfrø 3-4 curry-blader.
Rist dette i en liten steikepanne til det blir tørt. Bland det, og knus det i en morter.

Rampa, vet jeg ikke hva er for noe...

Sodi:

Kok ett beger rømme + ett beger vann, med tomat i båter, løk og litt krydder.

Alt dette serveres med ris, og litt av hver saus... :sulten:

Dessert:
Paayaasam (Sago pudding)

Ingredients:

1/4 kopp sagogryn
15 raisins
1/4 kopp sukker
15 cashewnøtter
1/4 kopp søtmelk
1/2 tsp. kardemomme
2 cups of water
1/2 ts. vanilje
1 1/2 ts margarin

Bittelitt salt

Steik cashewnøtter og rosiner i smør. Sett de til siden. Rist Sagogryn i resten av smøret, til de blir litt gyldne,
ha to kopper vann i en kasserolle, til det koker, så har du i sagogrynene, røre hele tiden, så det ikke klumper. Ha i
kondensert melk, sukker, salt, cashew og rosiner når sagogryna er gjennomsiktige. Ha i vanilje og kardemomme til slutt,
koke litt til, og ta vekk fra varmen.

Chorba: (Suppe fra Algerie)

Skjær lammekjøtt i små biter. Hakk en løk og ett par hvitløksfedd. Steik dette i olje, sammen med krydder som salt, pepper, cumin, litt curry. Så tar du på litt og litt vann, la vannet koke opp innimellom. Ha i ett par spiseskjeer med tomatpure (kanskje noe mindre om du bruker den pureen fra innvandrerbutikker). Hakk en halv (eller mindre) squash i små terninger, og la denne koke med.

Når kjøttet er blitt mørt, så slår du av varmen, og tar en boks med ferdigkokte kikerter (hommous) i, og så tar du en god dusk med koriander (fersk!) og hakker den, og har oppi. Den kan du ta oppi også en liten stund før du slår av varmen, slik at smaken får bredt seg.

En annen variant:

Kyllingchorba

Kutt en kylling i biter. Hakk en løk. Stek dette i en kasserolle med salt, pepper, cumin, litt curry, gjerne Vegeta også, men bruk ikke røde krydder! Og en hakket hvitløk. Ha på vann etter hvert, sånn ca 1,5 liter til slutt, men la vannet koke opp før du har på mer vann.

10 minutter før slutt har du i en boks kikerter, en neve med hakket koriander (fersk!), og mens suppa koker heftig, heller du i to egg, sakte, mens du rører hele tiden.

TEPPSI

Ingredienser:
1 aubergin
1 Squash
5-6 poteter, litt over medium store
1 løk
ca. 3 spiseskjeer tomatpure (tilpasses sausen)
500 gr. kjøttdeig
2-3 tomater
olje til steking

salt, pepper,litt sterkere krydder( eks. chilli),etter smak

Gjør slik :
*Skjær auberginer,squash og potet i skiver. Stek disse i olje til de har fått fin farge
*Stek Kjøttdeig,løk og krydder i en dyp stekepanne. Ha i tomatpure og litt vann slik at en får en kjøttsaus av det hele.Kjøtt sausen skal ikke være for tynn.

Legg aubergin,potet og squash lagvis i en ildfast form og på toppen legges tomat i skiver.

Formen settes i stekeovn på ca.200grader i 15-20 minutt

Retten serveres med Ris nan-brød og en god grønnsalat ( ikke glem oliven og Fetaost i salaten)

Khoreshte Aloo (plommegryte) fra Iran:

Man trenger:

1 stor løk, eller 2 små.

Ca. 1 kg kylling i biter.

Ca. 400-500 gram tørket plommer (fåes kjøpt på innvandrer butikker, de ligner på gule svisker)

Ca. en halv teskje saffran

Olje

Salt

Vin edikk

(Serveres med dampkokt basmati-ris)

La plommene ligge og trekke i vann i omtrent en halv time.

Stek løken til den begynner å endre farge og "krympe", ha i plommene og kyllingbitene. Stekes sammen ett par minutter, ha så i kokende vann så det dekker kyllingen og tilsett salt og saffran.

Kokes ca. 1 time på svak varme, til kraften begynner å tykne litt.

Litt vinedikk kan tilsettes for smak og farge.

Harira D `Maroc
(Fått av en annen. )

Du trenger:

Merk : viktig å lese denne oppskriften 2-3 ganger slik at det ikke blir forvirrendes .

Ca 300 g kjøtt, i terninger

safran

salt ( etter behov)

1 boks tomater ( skinnfire )

2 ss tomatpuré

2-3 tomater

1 løk

4 ss koriander og 4 ss persille. Ferskt og finhakket

1 dl kikerter *

ca.1 toppet ts med svart pepper (finmalt)

½ ts kammon ( finmalt)

5 buljongterninger av lam.

3 L kokende vann.

3 – 4 ss linser *

mel blanding : 2 ½ dl mel blandet sammen med 3 dl vann. **

2 ss shorba

* sett linsene og kikertene i en skål hver for seg. Tilsett varmt vann og la det trekke. Skallet begynner da å løsne fra. Ta dette av.

Dette gjelder linsene og ( men du trenger ikke være så nøye med å ta av alt.) gni linsene mellom hendene og skallet går av. Eventuelt bytt ut vann. Det skallet som nå flyter trenger du ikke og kan like godt hives.

** rør dette sammen til en klumpfri røre, eventuelt sil dette for et bedre resultat. Melmengden kan variere. Denne blandingen skal ikke være for tykk, men heller ikke for tynn.

Fremgansgmåte:

Hiv tomatene, løken og tomatpurèn i miksmaster. Kjør dette til en fin blanding.

1.Varm olje (etter behov) og legg i kjøttbitene. Tilsett safranen og litt salt. La dette brune seg.

2. Når kjøttbitene er gjennomstekt tilsetter du tomatblandingen. Rør dette sammen.

3.Da tar du kjøttbuljongene, Når kjøttbitene er gjennomstekt knuser du det med fingrene og legger det oppi gryten.

4. Tilsett koriander/persille og svart pepper. legg kikertene oppi, rør så igjen. Ha dette under varmen i ca 2-3 min.

5. Tilsett vannet. Ta på full varme. Når det begynner å koke, setter du ned varmen.

La så denne blandingen fortsette på svak varme i ca.20 min-30 min.

6.Tilsett linsene, la dette småkoke i ca. 10 min.

7. tilsett melblandingen,litt etter litt, mens du rører rundt slik at det ikke blir dannet klumper. Det er mulig du ikke må tilsette all denne blandingen. Stopp hvis du merker at suppen er passe tykk.

La det koke på svak varme i ca. 45 min.

8. tilsett shorbaen . La det koke på svak varme i ca. 15 min.

gjennom hele denne prosessen kan det være lurt å smake, røre nå og da. Gjerne tilsette salt, pepper e.l etter behov. Du kan også bruke krydder som du selv liker.

Håper det smaker!

Her var det mye som hørtes spennende ut. Tar en utskrift og satser på at jeg tør å hive meg ut på en av disse neste uke! [:D]

Spinatguffe??? Hihi...
Hørtes ikke rimelig godt ut... men jeg liker ikke spinat... men skal nok prøve noe av det andre. Passer seg fint for jentekosekvelder det der.
Min sambo spiser jo ikke noe som er nytt!!!

nam!!! flink du er, dette høres godt ut[:D] skal nok prøve ut oppskriftene dine.. elsker utenlandsk mat[:D]

slafs!! nå fikk jeg vann i munnen her!![:D]

lurte bare på om den ghanesiske kyllingen...er det ferdig grillet kylling du bruker da?

ORIGINAL: theolin

slafs!! nå fikk jeg vann i munnen her!![:D]

lurte bare på om den ghanesiske kyllingen...er det ferdig grillet kylling du bruker da?

Jeg bruker rå kylling, siden vi spiser kun kjøtt som er rituelt slaktet... Vi bruker egentlig bare rå/ferskt kjøtt vi, og ikke så mye spedd kjøtt eller forhåndsbehandlet.

ok, takk for svar!
kanskje jeg prøver meg på den en gang. kan kanskje bruke kyllingfileeter, eller? (for det har jeg jo i fryseren...)[:)]

*må ha alt inn med teskje*

ORIGINAL: theolin

ok, takk for svar!
kanskje jeg prøver meg på den en gang. kan kanskje bruke kyllingfileeter, eller? (for det har jeg jo i fryseren...)[:)]

*må ha alt inn med teskje*

Går sikkert kjempefint med filetter, så slipper du jo bein hehe.

Vil gjerne prøve noen av oppskriftene, takk for tips:)

så flink du er! Høres kjempegode ut mange av dem!

Back
Topp