Matnekt

Augustbaby15

Forelsket i forumet
Må få utløp for litt frustrasjon her. Frøkna er 6mnd nå, og har fått grøt siden hun var 4 mnd pga litt lav vekt. Har og hatt litt frukt i nett, samt prøvd litt fruktmoser smått om senn. Siste to ukene har hun hatt skikkelig matnekt, noe som har resultert i at hun har gått ørlite ned i vekt. Hs var ikke bekymret, så da prøver jeg og ikke være det heller. Men har jo endt opp som en liten hønemor.

Bf mener vi skal kutte ut ammingen, og gi mme istedet, siden hun har "blitt vant til og bare ha pupp". Jeg pøvde å si at han kanskje skulle være litt mer delaktig i matingen når han er hjemme, så kanskje hun vil ha av han som ikke lukter melk lang vei - men nei, det trodde han ikke noe på. Jeg sa det inntil videre er uaktuelt å kutte ut ammingen for å gi mme (hun tar forøvrig hverken flaske eller tutekopp heller), da ble han sur fordi at ingen av forslagene hans er tydeligvis ikke bra nok og ville ikke snakke noe mer om det.

Hun vil helst bite i skjeen, og alt går vanligvis i munn til vanlig - bare ikke når det er mat. Det er sannsynlige bare en fase, og det går seg nok til. Mest irritert på bf som liksom skal ta letteste motstands vei. 2 måneder til han skal ha perm, og jeg tror det stresser han litt. Men skjer jo mye på to måneder. Men da kanskje han skal begynne å vise litt initiativ til mating/legging etc og.

Det er mye bedre å drikke bare morsmelk enn bare morsmelkserstatning ved matnekt. Husk at man kan fullamme i 6 mnd, men hvis man gir mme anbefales det å begynne med mat fra 4 mnd. Så det er ingen stor krise om babyen på 6 mnd bare får morsmelk. Det eneste hun trenger utenom morsmelk er jern. Bortsett fra 1-2 måltider han skal gi i pappaperm så fullammer du gjerne resten av døgnet.

Han bør absolutt ta del i matingen ja. Altså hvis han skal bli sur for at ingen av "forslagene" hans er bra nok, så bør han kanskje skaffe seg litt kunnskap så han vet hvilke forslag som er det beste for ungen. Hils han å si fra meg;)

Noen barn sliter med å ville spise seg mett på fast føde og det er vanlig å få pupp til hvert måltid. Er han stresset til pappaperm kan det være greit at han begynner å gjøre de forberedelsene som trengs. Selv ta ansvar for å tilvenne fast føde og kopp/flaske med mm uten deg tilstede.

Nettopp! Får ikke til å pumpe så mye så mm på flaske blir litt vanskelig. Har en jobb som tilsier mest arb.tid på kveld/natt, så er stort sett bare nattammingen som må reduseres. Da den maten som er rundt midnatt, og det kan jo fort løse seg av seg selv innen da.

Så lenge jeg har melk, så vil jeg selvfølgelig amme. Har alt litt lite, plutselig er den borte. Derfor vi startet med grøt ved 4 mnd, istedenfor tillegg iform av mme. Han får bli med på kontroll på helsestasjonen så kan vi ta diskusjonen der ;)

Jeg skal på veiing på helsestasjon på mandag, sa jeg skulle høre da. Det var greit. Jeg vet jo at jeg har rett :P Han må vel ha det fra fagpersonell da, og ikke bare noe jeg har lest en plass. De to andre jentene hans spiste visst over natta sier han...

Må absolutt ikke slutte å amme.

Mannen får hjelpe til å mate. Hun vil spise til slutt, så det er bare å fortsette. :)

Har ikke tenkt til det. Blir bare så frustrert over at han faktisk tror det er så "enkelt". Jeg får sende han noen artikler med info. De ro andre barna hans fikk mme, så han vet sikkert fordelene ved det, samt det er 10 år siden hun yngste var liten. Info har vel kanskje endret seg siden da og.

Hun spiser vel tilslutt, jeg er bare skeptisk til vektnedgangen. Men så lenge ikke hs stresser med det så må jeg jo bare stole på henne :)

Har ikke tenkt til det. Blir bare så frustrert over at han faktisk tror det er så "enkelt". Jeg får sende han noen artikler med info. De ro andre barna hans fikk mme, så han vet sikkert fordelene ved det, samt det er 10 år siden hun yngste var liten. Info har vel kanskje endret seg siden da og.

Hun spiser vel tilslutt, jeg er bare skeptisk til vektnedgangen. Men så lenge ikke hs stresser med det så må jeg jo bare stole på henne :)

Skjønner det, men bra du ikke stresser. :) Slikt med mat går så opp og ned med disse barna.

Mannen lurte på for et par måneder siden om ikke jeg skulle slutte å amme snart, gutten er jo så stor. :P Han blir straks ett år og jeg har ikke tenkt å slutte med det første. Så det viser jo at menn ikke er like godt satt inn i dette som vi mødre. :) Ikke så rart da det er vi som er matfatet. :P

Det er ingen fordeler med mme kontra mm. Mme er kun mat og om det i det hele tatt kunne sies å være en fordel med mme så er det at far kan ta mer del i matingen. Fordelen med mm er MANGE, og de forsvinner ikke over natten.

Som lutzern nevner, så anbefales det å starte med fast føde ved fire mnd. for de babyene som delammer eller får kun mme. Det er jo for å få erstatter mme med mest mulig mat. Da er det jo å gå litt baklengs å begynne å i mme nå, istede for å holde på ammingen og heller jobbe med å få henne til å like fast føde. Har dere prøvd med litt andre ting som middag og moste grønnsaker?

Om du ikke får til å pumpe når du begynner å jobbe og frøkna enda krever melk på kveld/natt så kan vell barnefar gi en flaske mme da? Er jo ikke nødvendig at du skal slutte å amme for at han skal gjøre det.

Hadde han satt seg mer inn i hvor gunnstig mm er for de små også etter fylte 6 mnd. og hvor mye bra de barna som får mme går glipp av, hadde han aldri foreslått ammeslutt så tidlig.

Nettopp! Får ikke til å pumpe så mye så mm på flaske blir litt vanskelig. Har en jobb som tilsier mest arb.tid på kveld/natt, så er stort sett bare nattammingen som må reduseres. Da den maten som er rundt midnatt, og det kan jo fort løse seg av seg selv innen da.

Så lenge jeg har melk, så vil jeg selvfølgelig amme. Har alt litt lite, plutselig er den borte. Derfor vi startet med grøt ved 4 mnd, istedenfor tillegg iform av mme. Han får bli med på kontroll på helsestasjonen så kan vi ta diskusjonen der ;)

Jeg skal på veiing på helsestasjon på mandag, sa jeg skulle høre da. Det var greit. Jeg vet jo at jeg har rett :P Han må vel ha det fra fagpersonell da, og ikke bare noe jeg har lest en plass. De to andre jentene hans spiste visst over natta sier han...
Det er viktig å fortsette å amme like mye som før, så du beholder nok melk. Hadde vært upraktisk å ikke ha nok melk når ungen verken spiser fast føde eller tar flaske. Det er dumt om du ikke fikk råd og hjelp til å øke melkemengden på hs før du gikk over til mat. Ta kontakt med ammehjelper hvis du føler behov for det.

Det at han tror det er så enkelt: be han ta seg av tilvenning av mat og flaske. Så får han jo se selv:) Det er jo ikke noe krise om det blir en flaske mme i 12tiden på natten når du begynner å jobbe. Men da må han jo vite at hun drikker det;) Litt upraktisk å gi grøt til det måltidet :p
Forresten, hvordan blir det på dagtid når du skal sove ut etter nattevakt?

Husk at du har rett på ammefri. Og ammefri skal være slik barnet har behov for det, og jobben har plikt til å legge til rette. Hvis du ikke har lang reisevei kan du dra hjem for å amme.

Det er viktig å fortsette å amme like mye som før, så du beholder nok melk. Hadde vært upraktisk å ikke ha nok melk når ungen verken spiser fast føde eller tar flaske. Det er dumt om du ikke fikk råd og hjelp til å øke melkemengden på hs før du gikk over til mat. Ta kontakt med ammehjelper hvis du føler behov for det.

Det at han tror det er så enkelt: be han ta seg av tilvenning av mat og flaske. Så får han jo se selv:) Det er jo ikke noe krise om det blir en flaske mme i 12tiden på natten når du begynner å jobbe. Men da må han jo vite at hun drikker det;) Litt upraktisk å gi grøt til det måltidet :p
Forresten, hvordan blir det på dagtid når du skal sove ut etter nattevakt?

Husk at du har rett på ammefri. Og ammefri skal være slik barnet har behov for det, og jobben har plikt til å legge til rette. Hvis du ikke har lang reisevei kan du dra hjem for å amme.

Fikk ikke noe råd vedr økning av melkemengde da vi begynte med grøt. Var vel mest "skal bare ha rundt 60ml i døgnet mer, så det går nok fint". Det er forsovet nok nå, så lenge hun spiste grøt. Idag prøvde jeg en ny grøt - gikk litt bedre :) Så får vi bli enda flinkere på å prøve annen mat. Regner ikke med det er skjedd over natta nei.

Jeg jobber ikke hele natta, men til mellom 1 og 3, alt ettersom ukedag eller helg (utelivsbransjen). Er ikke barebare å stikke av en time heller for å amme (bor og 20ish minutter fra jobben med bil, så blir litt stress og. Er ikke alltid jeg har bil heller), så må prøve å løse det på en annen måte. Tenker å prøve og få til at jeg begynner en time senere på seinvaktene ihvertfall (19 istedenfor 18), da får jeg den siste kveldsammingen, også får sambo gi flaske om hun våkner før jeg er hjemme igjen. "Dagvakta" blir det værre med. Da får han nesten komme ned med henne eller noe, om det blir helt flaskestreik. Hun drikker somregel litt av flaska, før hun finner ut at hey - mme vil jeg ikke ha, mye bedre med mm. Men om jeg ikke er i huset, så kanskje hun skjønner at det faktisk ikke er noen alternativ.

Skal nok klare å våkne for å mate litt, for så og sovne igjen. Har ikke helt klart å venne meg til et a-menneske liv etter 10 år med seine kvelder, så er endel litt for seine kvelder nå og. Blir god på lite søvn :P

Back
Topp