Matnekt baby 6 mnd

Monimo

Glad i forumet
Februarbarna 2023
Marsboerne 2023
Jeg har en liten en som verken vil ha flaske eller grøt. Han tar bare flaska om natta, har gitt flaske siden han var 3 mnd. Jeg begynte å introdusere for grøt og div grønnsaksmoser og fruktmoser når han var 4 mnd. Han likte det veldig godt, han har fått havregrøt til frokost og lunsj, grønnsaksmos til middag og glutenfri grøt til kvelds. Så han har hatt ett variert kosthold. Men siste parr uken har det vært en kamp å få i han mat, begynner å sutre med en gang jeg skal begynne å gi. Har prøvd å blande fruktmos i grøten, det hjelper ikke. Å siste dagene har det vært så ille at han kaster opp maten igjen. Fruktmos spiser han gjerne men mat vil han ikke ha. Blir så fortvila :( er dette en fase eller burde jeg kontakte helsesøster/lege? Prøvde i dag med 6 mnd grøt. Det er noen dager igjen til han fyller 6 mnd men tenkte d må gå bra. Men han ville ikke ha grøten, men spiste grøt blanda med frukt på pose.
 
Dette er veldig vanlig, og mme/mm skal være hovednæring hele det første året, så det er ingen hast. Du kan snakke med HS uansett om det er vanlig/alvorlig eller ikke. De er der for å berolige nye foreldre som (forståelig nok) synes ting er uvant og skummelt, og for å gi gode tips. Og hvis det skulle være f.eks. refluks, kan de hjelpe til med det også. :)
 
Åh nøyaktig det som skjedde med oss. Spiste grøten på 10 min fra ca 4 mnd... Men så PLUTSELIG!!!
I 2 mnd ville hun ikke spise og gikk opp kun 30g. Nektet å spise grøt, mos, banan, spise selv ville hun heller ikke. Eneste som var ok, var at hun ville ha melk fra meg.
Vi prøvde å distrahere med storebror som bråka, eller støvsuger.. Prøvde mye rart og noen ganger gikk litt mat ned.
På helsestasjonen fikk jeg beksjed om å heller øke amminga igjen. Hadde jo kutta ned siden hun hadde begynt å spise grøt.. Så da måtte jeg øke igjen.
Samtidig fortsatte vi å prøve å gi hun grøt e.l ved faste tidspunkt. Enten hyn spiste to skjeer eller mer..

2 mnd senere spiser hun opp på 10 min igjen.

Så det er forhåpentligvis kun en fase for dere også!!!
 
Sitter baby selv? Da kan du la h*n spise selv. Kanskje det frister mer? Sett grøtbollen foran og la han utforske med hendene. Så kan du lirke inn ei skje når det passer. Og som nevnt før i tråden så er det mm/mme som skal være hovednæring. Baby kan også få kokt eple, kokt gulrot, banan, brødskiver (kan ristes lett for at den skal være lettere å håndtere).. det meste egentlig som er mykt nok til å klemmes med fingrene.
 
Jeg har en liten en som verken vil ha flaske eller grøt. Han tar bare flaska om natta, har gitt flaske siden han var 3 mnd. Jeg begynte å introdusere for grøt og div grønnsaksmoser og fruktmoser når han var 4 mnd. Han likte det veldig godt, han har fått havregrøt til frokost og lunsj, grønnsaksmos til middag og glutenfri grøt til kvelds. Så han har hatt ett variert kosthold. Men siste parr uken har det vært en kamp å få i han mat, begynner å sutre med en gang jeg skal begynne å gi. Har prøvd å blande fruktmos i grøten, det hjelper ikke. Å siste dagene har det vært så ille at han kaster opp maten igjen. Fruktmos spiser han gjerne men mat vil han ikke ha. Blir så fortvila :( er dette en fase eller burde jeg kontakte helsesøster/lege? Prøvde i dag med 6 mnd grøt. Det er noen dager igjen til han fyller 6 mnd men tenkte d må gå bra. Men han ville ikke ha grøten, men spiste grøt blanda med frukt på pose.
Gutten vår var litt slik. Det gikk over igjen, men var stress da det sto på. Kan ha sammenheng med tenner også, holder han på med å få tenner? Bare husk å for all del ikke mase på barnet eller forsøke å lure/tvinge/presse barnet til å spise. Lag alminnelig hyggelig stemning rundt måltidene og ikke fokusere på om han spiser eller ikke, da er det mer sannsynlig at han kanskje vil plukke i seg litt.
 
Back
Topp