Matlyst tidlig svangerskap

Bkno9015210

Første møte med forumet
Hei!

jeg fant ut at jeg var gravid fredag forrige uke, det er med andre ord relativt ferskt for oss. Vi gleder oss veldig over det, selv om det ikke var planlagt.
Uansett, jeg er trolig uke 7-8 allerede og har en helt sinsyyyyk appetitt! Jeg spiser og spiser og spiser, er egentlig slank naturlig (162cm og 54-55kg). Men føler jo at jeg kommer til å bli gigantisk raskere enn raskest! Flere som har det slik?

Hvis det har noe å si så sluttet jeg momentant med snus og nikotin når jeg fikk vite om graviditeten. Kanskje dey har noe å si?
 
Hei!

jeg fant ut at jeg var gravid fredag forrige uke, det er med andre ord relativt ferskt for oss. Vi gleder oss veldig over det, selv om det ikke var planlagt.
Uansett, jeg er trolig uke 7-8 allerede og har en helt sinsyyyyk appetitt! Jeg spiser og spiser og spiser, er egentlig slank naturlig (162cm og 54-55kg). Men føler jo at jeg kommer til å bli gigantisk raskere enn raskest! Flere som har det slik?

Hvis det har noe å si så sluttet jeg momentant med snus og nikotin når jeg fikk vite om graviditeten. Kanskje dey har noe å si?
Tror det er ganske vanlig for de som kutter nikotin, ja!;) Søsteren min fortalte at det var helt sykt da hun kuttet snusen...
 
Så gøy at det ikke bare var meg. Jeg hadde det også sånn en stund rundt uke 7-8, men det varte bare ca en uke eller to. Våknet på natten og var helt ekstremt sulten, måtte ha snacks på nattbordet det gikk i alle fall over til meg, er i uke 14 nå. Jeg snuste ikke.
 
Ulvehunger er (dessverre) ganske vanlig. Jeg var ekstremt sulten, hele tiden. Samtidig som jeg var kvalm og hadde null matlyst :s Genial kombinasjon. Og om jeg ikke spiste, ble kvalmen uutholdelig.

Gå for ting med lite kalorier. Måk innpå med grønnsaker og magre proteinkilder, jevnt gjennom døgnet. Det er ikke bra å legge på seg for mye heller, så jeg jobbet med meg selv for å holde ut sult og kvalme så mye som mulig for å ikke ende opp med 30+ kg.
 
Jeg hadde det første trimester. Gikk opp 5 kg på 8 uker ca. Men den datt av igjen i 2. Trimester da det stabiliserte seg mer og jeg spiste normalt igjen :)
 
JEG tok to tester i dag som viste posetivt som bare d=D=D eg er sulten heeeele tiden. våkner om morningen å d første eg tenker på er fast food. hehe
 
Ca uke 5-6 her, og har det likedan som du beskriver. Er som deg slank, 162cm og 50-51kg, og har et kosthold som normalt holder blodsukkeret stabilt og langvarig metthetsfølelse.

Nå må jeg spise ca hver andre time for ikke å bli helt 'hul' og få skjelva. Innimellom blir jeg småkvalm inntil jeg får i meg mat.

Men forsøker å fordele maten jeg normalt spiser mer utover dagen i mange små måltid, for eksempel at de to skivene jeg spiser i 10-tiden fordeles som 1 kl 10 og 1 kl 11.30. Har også lagt til noen lavkalori tillegg, for eksempel en Yoplait vaniljeyoghurt, 100 g cottage cheese, ett knekkebrød med Magerøy etc. Det ser ut til å fungere.

Jeg gjør det slik både for å unngå en kraftig vektøkning allerede tidlig, men også fordi jeg får magebesvær av for mye mat (dette skyldes ikke graviditeten). Små, hyppige måltider holder foreløpig forstoppelsen noenlunde i sjakk.
 
Åh, jeg hadde skikkelig ulvehunger første trimester! Jeg klarte dessverre aldri å lære meg å spise lite og ofte nok, så jeg følte meg skrubbsulten når jeg endelig spiste, og valgte alltid enkleste utvei. Det ble myyye brødmat!
Men, i andre trimester endret det seg helt, da hadde jeg helt vanlig matlyst, og nå i tredje trimester er det veldig begrenset hva jeg egentlig orker å spise. Føler meg fort helt stappmett..
 
Back
Topp