Matintoleranse, cøliaki, laktoseintoleranse..?

Guria

Elsker forumet
Heisann!

Vi har jo ei lita jente, som har alltid har vært lita. Men nå har jeg begynt å reagere på hvor lita hun er. Barn som er 6 mnd yngre enn henne vokser forbi liksom. Dette og kombinasjon av veeeldig stor mage og forferdelige bleier, gjorde at vi tok kontakt med hs. Der fikk vi prate med helsesøster og barnelegen.

De likte heller ikke veksten hennes, at hun har strekt seg så lite. Og magen er veldig stor, så er nok mye luft inni der.

Barnelegen mente vi med fordel kunne kutte ut melkeprodukter, da hun trodde det kunne være snakk om laktoseintoleranse. Men vi ble rådet å kontakte fastlegen slik at vi kan komme igang med noe utredning. Barnelegen snakket også om cøliaki, noe som vil forklare den lave høyden hennes.

Er det noen andre her inne som har barn med matintoleranse? Lurer litt på hvordan dere synes det går, er det lett å finne og lage mat? Vi har jo måttet si nei til favoritt påleggene prim, brunost og gomme.. Men, det finnes jo andre pålegg som er søte og hun har bare godt av å lære seg til å spise pålegg som ikke er så søte [;)]

Lurer også på om det tok lang tid før dere så noen bedring etter kostendringen? [:)]

ORIGINAL: MLM*

Huff hørtes ikke nå sæli ut[&:] Her har vi ei som e lita av vekst, men d har ho allti vært, sendt inn avføringsprøve idag for ho har hatt diare i 9 daga no, så vi har kutta ned på melkeprodukt, så håpe d bare e virus eller en ufarli bakterie[8|] 

Lykke me endring av kosthold så får vi håp att magen te snuppa di bli likar snart[:)]

Uffda, diare er ikke noe særlig nei [&:]

Hun har vært lita av vekst hele tiden her og, men det siste halveåret har lengda på en måte stagnert. Det i seg selv var visst et lite varsel tegn. Vi sliter ikke med diare, men med veldig løs mage, lys på farge og slimete [&:] Og løs mage er jo ikke bra å ha over lengre periode (vi har hatt det i mange måneder)

Får håpe jentene våre blir bedre snart begge to [:D]

Gutten vår har både melkeallergi og eggallergi.
Så han må ha et kosthold helt fritt for melk og egg. Fungerer helt greit her hjemme,men er litt stress når vi skal spise ute osv for maten kan jo f eks ikke være stekt i smør.Men føler det er absolutt overkommelig nå som han er så liten, og siden det sies at det er allergier man vokser av seg,så håper jeg det skjer før han skal begynne å gå i bursdager og sånn [:)]
Vi bruker havremelk i stedet for vanlig melk,smør uten melk og eventuelt eggerstatningspulver hvis han skal ha noe med egg. Også blir man veldig ivrig på å lese innholdslisten på absolutt alle varer.
På skiven så har han stort sett leverpostei. Eventuelt "god og mager servelat" eller kaviar.
Og syltetøy hvis han er hos besteforeldre [8D]

Får håpe dere finner ut av det fort da [:)]
Dere blir jo eksperter på hva hun kan spise etterhvert,selv om det er litt kronglete i starten.

Takker for svar! [:D]

Har blitt en del lesing av produktinnhold på matvarer ja. Er da melkepulver i utrolig mye halvfabrikata mat!
Kan ikke si at vi merker så mye endring enda, men så har vi jo bare holdt på siden onsdag. Håper virkelig at det bare er laktosen hun reagerer på. Både fordi det er enklere å gjøre om på maten av det, og også fordi hun kan vokse det av seg.. Altså, det beste er jo at det ikke er noen matintoleranse i bildet, men om det skulle være altså så er det en lettere ting å håndtere [8D]

Har ikke noe erfaring her, men ville bare si lykke til med utredning og håper dere finner ut av det[:)]

Hei!

Jeg har ikke barn med matallergi, men har selv vært laktoseintolerant.
Jeg fikk det på barneskolen jeg da (noe som er veldig uvanlig), hadde diare og oppkast hver gang jeg fikk i meg noe med laktose...den gang brukte legene nesten ett år på å finne ut hva jeg ikke tålte.
Håpe de er blitt raskere nå da, så dere kan tilpasse kostholdet til det beste for litja :)

Om hun har cøliaki, eller mistanke om det, så prøv et ferdigoppskjært brød de har på rema1000, det ligger i frysedisken (er dyrt da, men verd det om det hjelper!). Vi har et barn i barnehagen jeg jobber i som har det.

Ang laktoseintoleranse, så er det egentlig ikke såååå farlig, og man vokser det som regel av seg!
Jeg hadde med meg egen matboks med kake jeg kunne spise i bursdager på barneskolen, og mange av foreldrene tilpasset med is og sånn til noe jeg kunne spise. Finnes laktosefri melk, den smaker ikke noe godt, men kan brukes i matlaging. Mamma lagde kulturmelk (eller noe yoghurtgreier, husker ikke helt...) hjemme selv av den melka jeg kunne drikke, men idag finnes det nok ferdiglagde slike. Hun lagde også et slags sjokopålegg av diverse fra skap og skuffer, hehe (mener å huske hun brukte oboy eller nesquik eller noe i det), insisterte på å få slikt siden storebroren min spiste slike ting.
Idag er jeg kvitt det, drikker ikke melk fordi smaken minner meg om å bli syk, men spiser alt som har melk helt uten at jeg merker noe.

Håper dere finner ut av det snart, samme hvilken allergi hun evt har, så blir dere eksperter på hva hun kan spise, og det finnes MANGE oppskrifter på mat på allergikere der ute!

Vet forresten at på steinerskolen (i trondheim) så sendte de ut skriv til foreldrene om hva det er lov til å servere (med oppskrifter) på et trinn hvor et barn hadde allergi. For alle skulle kunne spise det som ble servert :)

Lykke til med prøving av mat!

ORIGINAL: only_me83

Hei!

Jeg har ikke barn med matallergi, men har selv vært laktoseintolerant.
Jeg fikk det på barneskolen jeg da (noe som er veldig uvanlig), hadde diare og oppkast hver gang jeg fikk i meg noe med laktose...den gang brukte legene nesten ett år på å finne ut hva jeg ikke tålte.
Håpe de er blitt raskere nå da, så dere kan tilpasse kostholdet til det beste for litja :)

Om hun har cøliaki, eller mistanke om det, så prøv et ferdigoppskjært brød de har på rema1000, det ligger i frysedisken (er dyrt da, men verd det om det hjelper!). Vi har et barn i barnehagen jeg jobber i som har det.

Ang laktoseintoleranse, så er det egentlig ikke såååå farlig, og man vokser det som regel av seg!
Jeg hadde med meg egen matboks med kake jeg kunne spise i bursdager på barneskolen, og mange av foreldrene tilpasset med is og sånn til noe jeg kunne spise. Finnes laktosefri melk, den smaker ikke noe godt, men kan brukes i matlaging. Mamma lagde kulturmelk (eller noe yoghurtgreier, husker ikke helt...) hjemme selv av den melka jeg kunne drikke, men idag finnes det nok ferdiglagde slike. Hun lagde også et slags sjokopålegg av diverse fra skap og skuffer, hehe (mener å huske hun brukte oboy eller nesquik eller noe i det), insisterte på å få slikt siden storebroren min spiste slike ting.
Idag er jeg kvitt det, drikker ikke melk fordi smaken minner meg om å bli syk, men spiser alt som har melk helt uten at jeg merker noe.

Håper dere finner ut av det snart, samme hvilken allergi hun evt har, så blir dere eksperter på hva hun kan spise, og det finnes MANGE oppskrifter på mat på allergikere der ute!

Vet forresten at på steinerskolen (i trondheim) så sendte de ut skriv til foreldrene om hva det er lov til å servere (med oppskrifter) på et trinn hvor et barn hadde allergi. For alle skulle kunne spise det som ble servert :)

Lykke til med prøving av mat!

Takk for svar!

Barnelegen vi pratet med anbefalte oss å kutte ut melkeprodukter med laktose med en gang, selv om vi ikke er kommet i gang med utredning. Hun fortalte at det ville ikke gi utslag på prøvene som må taes. Men angående gluten, så må vi vente til alle tester er tatt før vi kan sjekke om hun blir bedre av glutenfritt eller ikke. Har forstått det slik at cøliaki og laktoseintoleranse kan knyttes sammen hos barn, men at de også kan vokse av seg laktoseintoleransen men ikke cøliakien.

Har merket litt endring i formen hennes til nå da [:D] Hun har vært i bedre humør i barnehagen og ikke så klengete på de voksne. Tatt litt mer kontakt med de andre barna og vist generelt mer overskudd. Avføringen har også endret seg litt, nå har den fått den mer mørke brunfargen som er mer vanlig å ha. Men konsistensen må fortsatt endre seg.. (litt mye detaljer her ja [8D]) Magen er like stor..
Men er tydelig at det har hjulpet på å kutte ut laktoseholdig mat [:D]

Kjempebra at det har bedret seg da! Selv om det er en vei igjen, så er jo all bedring bra :)
Håper dere finner ut mer raskt så det blir bedre for henne!

Back
Topp