Mating - hvor ofte tilbyr dere?

*snart mamma*

Flørter med forumet
Frem til nå har jeg fulgt oppfordringen om å tilby puppen så ofte hun viser antydning til å ville ha. Det er sikkert fordi hun slet med å gå opp i vekt og fordi jeg ikke hadde nok melk. Men det har jo resultert i at dagen stort sett består i amming for noen økter er på en halvtime, andre på noen minutter og så på an igjen litt etterpå. En venninne av meg har vært litt streng på at det skal gå tre timer mellom hver gang, og lar babyen heller vente mellom ammingene. Jeg er nå usikker på om jeg skal fortsette å tilby "konstant" eller heller prøve å gå over til litt sjeldnere amminger, men forhåpentligvis litt med effektive. Hva gjør dere?

Eg legger til når han viser tegn til å vil ha. Men e berre 16 daga gammal endå ;) men ja, dagane går stort sett til amming.

Tror ikke du bør vente om babyen viser tegn til å være sulten. De er alle forskjellige med ulike behov. Det går seg nok til naturlig etterhvert, så må en bare finne seg i at det ikke blir så faste tider de første ukene :)

Sent from my iPhone using BV Forum

selvfølgelig får hun mat når hun har behov for det. er ikke unormalt å sitte med puppen ute store deler av dagen/døgnet de første ukene :-)
og noen babyer har behov for mat etter en halv time eller time innimellom, kan også sitte lenge noen ganger og kort stund noen ganger :-)
jeg lar hvertfall ikke en baby vente 2 timer fordi det absolutt skal gå 3 timer mellom, babyen kan ikke og følger ikke klokka.
men er det veldig ofte og lenge kan det jo være greit og følge med på vekta, her la hun ikke på seg nok og vi måtte begynne med delamming. men selv om hun får mme til noen måltider hender skjer det stadig at hun vil ha mat oftere enn hver 3 time.

Okey, samme som her; noen måltider suppleres med mme fordi hun ikke la på seg nok. Problemet mitt er vel egentlig at jeg tror all "sutring" osv betyr at hun vil ha mat og derfor tilbyr puppen selv om det kanskje er noe annet som plager lille :)

ser den, men da må du se an hvordan hun oppfører seg når hun sutrer, spiser hun på hendene, prøvd evt med smokk eller noe for å se om det bare er sugebehov, viser hun tegn til å lete liksom. når du legger henne til så se om hun suger effektivt, svelger ofte o.l. for å skille mellom sult og sugebehov. magevondt så trekker de ofte opp føttene, krøker seg sammen liksom, men amming kan også lindre magesmerter.
du finner ut av det etter hvert :-) men de er små så de har jo også behov for den nærheten ofte og de tar ikke skade om du legger til litt oftere :-)

De to første ukene la jeg henne til så ofte hun ville. Og det gikk aaldri 3 timer. Ikke 2 en gang tror jeg. Ble kjempe sliten av det, så bestemte meg for å gi mest mme istedet også heller amme innimellom. Vil heller nyte de mnd jeg er hjemme og vite at hun er fornøyd og faktisk får sove flere timer i strekk enn å gråte ofte pga hun blir så fort sulten.

Dette med å være "streng" med å ha 3 timer imellom er ikke gunstig for hverken babyen eller melkeproduksjonen. Hvor gammel er barnet til venninnen din? Det var vanlig før i tiden å si at det skulle gå 3-4 timer mellom hvert måltid, og de som fulgte dette fikk ikke den naturlige økningen i produksjonen de skulle ha, og endte med for lite melk etter et par-tre måneder. Man sitter jo ute med puppen den første tiden, sånn er det bare!

Når babyene blir eldre og feks skal ha annen mat ved siden av kan man vel heller være litt mer "streng", men ser ikke poenget i dette nå.

Hun får mat så ofte hun ber om det. Noen ganger kan det være hver 2. til hver tredje time, andre ganger kan hun henge mange timer i puppen, noen dager omtrent hele tiden. Sånn er det jo bare når de er små og så avhengige av oss, de regulerer som ofte ammingen helt fint selv. Noen spiser hver time, andre spiser sjeldnere, alt er vel innenfor normalen så lenge vekten øker fint :)

Det er bare å legge til så ofte de vil :) Tull å være streng og nekte!! Babyene er så forskjellige, noen trenger oftere enn andre og det må de få lov til :) Og i starten eller når babyen har økedøgn må de legges oftere til for å øke produksjonen.

Om du alltid legger til, så vil jeg ikke tro det er noe problem - om det ikke var det babyen ville sier h*n nok klart i fra :) Er jo ikke så lett å vite i starten, etterhvert lærer man seg å kjenne babyen sin :) Husk å stole på deg selv og morsinstinktet - du kjenner din egen baby best! Og selv om søsken/søskenbarn/tanter/onkler var sånn og sånn, betyr ikke det at dette barnet er sånn, det er jo sin helt egen lille person :)

Dette med å være "streng" med å ha 3 timer imellom er ikke gunstig for hverken babyen eller melkeproduksjonen. Hvor gammel er barnet til venninnen din? Det var vanlig før i tiden å si at det skulle gå 3-4 timer mellom hvert måltid, og de som fulgte dette fikk ikke den naturlige økningen i produksjonen de skulle ha, og endte med for lite melk etter et par-tre måneder. Man sitter jo ute med puppen den første tiden, sånn er det bare!

Når babyene blir eldre og feks skal ha annen mat ved siden av kan man vel heller være litt mer "streng", men ser ikke poenget i dette nå.

Takk for tips jenter:) et veldig godt poeng er jo at hun sluttet å amme etter to uker fordi lille jenta da gikk ned i vekt og i stedet for å prøve å øke produksjonen ble det mme.

Jeg skulle bare ønske vi kunne ha litt rutiner, men hun er jo bare 4 uker. Jeg føler at "alle andre" har etablert rutiner allerede.

Men jeg gir mme rundt 2 ganger daglig i tillegg etter amming når hun ikke har blitt fornøyd.

ingen rutiner her i huset heller ennå, de er jo så små :-) med storebror begynte rutinene å falle på plass rundt 3 mnd alder :-)

Takk for tips jenter:) et veldig godt poeng er jo at hun sluttet å amme etter to uker fordi lille jenta da gikk ned i vekt og i stedet for å prøve å øke produksjonen ble det mme.

Jeg skulle bare ønske vi kunne ha litt rutiner, men hun er jo bare 4 uker. Jeg føler at "alle andre" har etablert rutiner allerede.

Men jeg gir mme rundt 2 ganger daglig i tillegg etter amming når hun ikke har blitt fornøyd.

Her er det ingen rutiner ennå :) dagene kan være VELDIG forkskjellig!

Back
Topp