matforslag fra jm!!??

*Smula*

Gift med forumet
Var hos jm idag - og der snakka vi litt om mat osv.
Jeg spurte hva man burde spise, sånn i mengde..
og da fikk jeg en liste som sier:

frokost: 1 skive + drikke
lunsj: 1 skive + drikke + 1 frukt
middag: vanlig porsjon, 3-delt tallerken
kvelds: frukt, yoghurt eller knekkebrød

+ 1-2 mellommåltider, enten frukt/grønnsaker, eller yoghurt el.l

Altså...
er ikke dette rimelig lite?[8|][8|]

Hadde sultet jeg ![:-][8D]

Å, herreguuuud!! Det var jo INGENTING!! Det der er jo faktisk en Grete Roede-kur!! [&:]

Dette er et eksempel på min dag:

Frokost: 2 skiver brød + drikke
Lunsj: Salat + brød med pålegg (eks. egg) + drikke (+ Cultura)
Middag: Stoooor porsjon
Kvelds: yoghurt, frukt, knekkebrød - evt. alle disse tingene [:D]
+ 2-3 mellommåltider; frukt, grønt, yoghurt og/eller nøtter/tørket frukt

+ Eventuelle utskeielser som boller og/eller godteri....

Da spiser hvertfall jeg ALT for mye...[&:] Spiser to skiver/knekkebrød til frokost, lunsj og kvelds jeg + middag og frukt... Synes ikke det er for mye heller jeg da...

Åh, det er bra det ikke bare er meg..
Har sittet å sett på den lista og ikke helt skjønt hvordan man skal kunne leve på det der[&:][&:]

Jeg synes det ser ut som en skikkelig slankekur[&:]

Hadde nok ikke vært så dumt å følge den da[:D] hehehee..

ORIGINAL: ~Heijdii~

Hadde nok ikke vært så dumt å følge den da[:D] hehehee..

Har igrunnen ikke noe ønske om å slanke meg mens jeg er gravid da[8|] - var normalvektig når jeg ble gravid og veier nå 3,5kg mindre en jeg gjorde ved første kontroll i uke 6.

Hehe, nei mente ikke som å slanke seg.. hehe..
men slippe å fly opp i vekt ![:D] det hadde gjort seg asså.. hehee..

herregud, var det slankekur ho satt deg på ? her er det i hvert fall 4 skiver til frokost og kvelds og middag og diverse.. hadde krepert med bare 1 skive

ORIGINAL: ~Heijdii~

Hadde sultet jeg ![:-][8D]

hmm, passe mæ fint det forslaget der. ekke sikkert æ ville klart å spise så mye engang:/ Idag har æ spist ett rundstykke å nesten en hel ostesnitzel. igår spiste æ en salat og to små hjemmelagde bolla...:/

ORIGINAL: Elli_juni08

Hadde aldri klart meg med så lite mat :(

snakka nettopp med en venninne som har fått samme listen fra sin jm (ikke samme som min)
Det er en "minsteinntaksliste" for gravide, men det var det f*** ingen som sa til meg[:'(]
har sittet å lest på den lista og ledd for meg selv her.
Det å spise MINST dette skal vi vel klare, jenter? *ler*

Hoff! Begynte et øyeblikk der å bli redd for den jordmora di gitt!!!! Ser jo i brosjyren man får som gravid at der er det anbefalt iallefall 3 skiver brød til frokost.. Og en god del mer utover dagen! Nå spiser jeg lite, har gjort det siden jeg ble gravid, men skviser i meg mer enn den lista til din jordmor tror jeg...

Jeg går til ernæringsfysolog pga overvekt og den listen du har fått likner veldig på min. Jeg klarer fint å gå på denne og sulter ikke. Jeg er avhengig av to skiver til frokost og to til lunsj så det er jo to skiver mer da, men ellers så er den lik. Spiser grov pasta og vill ris, magert pålegg og bestandig noe grønt på skiva (agurt, paprika, tomat etc). Men lykke til, spis ivertfall slik at du føler du blir mett, hvis ikke blir det mye småspising.[:D][:D]

Helt enig at det var for lite!! jeg blir alltid fort mett, og alle sammen sier at de syns jeg er småspist! også før jeg ble gravid!
Og dette spiser jeg på en vanlig dag:
frokost: 2 knekkebrød
lunsj : 3 knekkebrød
middag: middels posjon
kveldsmat: frukt evnt godis [:D]

Jobber alltid til 5-6 tiden, så da blir middagen ganske sent. orker ikke så mye kveldsmat da!

syns det er greit å spise litt godteri å jeg[:)]

ORIGINAL: Smula0608

Var hos jm idag - og der snakka vi litt om mat osv.
Jeg spurte hva man burde spise, sånn i mengde..
og da fikk jeg en liste som sier:

frokost: 1 skive + drikke
lunsj: 1 skive + drikke + 1 frukt
middag: vanlig porsjon, 3-delt tallerken
kvelds: frukt, yoghurt eller knekkebrød

+ 1-2 mellommåltider, enten frukt/grønnsaker, eller yoghurt el.l

Altså...
er ikke dette rimelig lite?[8|][8|]

HJELP!!! Hadde sultet ihjel eg på det der [:o]

ORIGINAL: GlaJente

Bra dette var ett minstekrav! Hadde jo ikke fått i deg så mye du skal ha på en dag når du ikke er gravid en gang på dette!

Spis til du er mett[:D] 

Tror noen av jordmødrene kan ta litt av når det gjelder kosthold. Jordmora mi var veldig opptatt av at jeg måtte begynne å spise linser og bønner. Jeg har jo ikke tålmodighet til å drive og lage det, og det sa jeg også. Men hun insisterte på at dette var bra. Til slutt måtte jeg love å kjøpe og lage masse linser og bønner, men dette er en måned siden, og det nærmeste jeg har kommet etterpå har vært å spise noen halslinser...

Back
Topp