Matforgiftning

Montro93

Forelsket i forumet
Stjerneskuddene 2024
Jeg er på ferie i Tyrkia og ble matforgiftet i går. Mistenker at det var pga grillet fisk vi fikk på en båttur. Min samboer spiste det samme, men ble imidlertid ikke dårlig. Jeg reagerte med oppkast ca 3-4 timer etter måltidet. Spydde fire ganger i går kveld og nå, morgenen etterpå, er jeg helt fin igjen (bare litt slapp). Kan matforgiftning være skadelig for babyen (gitt at det ikke er snakk om listeria eller toxoplasma)? Bør jeg være bekymret? Er gravid i uke 29. Kjenner fortsatt normalt med bevegelser fra babyen.
 
Hei,
Jordmor Katrine kommer ikke innom forumet for å svare på spørsmål før på tirsdagskvelden.
Om du er syk så burde du oppsøke lege. :) God bedring!
 
Hei,
Jordmor Katrine kommer ikke innom forumet for å svare på spørsmål før på tirsdagskvelden.
Om du er syk så burde du oppsøke lege. :) God bedring!

Takk for det. Det hele var veldig forbigående og jeg var frisk igjen dagen etterpå. Likevel bekymra for om den lille kan ha tatt skade av dette, og lurer på om det er andre bakterier som kan være skadelig for babyen og som eventuelt burde sjekkes? (har forstått at listeria og toxoplasma gir andre symptomer?). Hører fra jordmor i kveld :)
 
Hei:) godt å høre at du er frisk igjen, og at det gikk raskt over. vanlig omgangsyke er man ikke så bekymret for, og har man spist noe som er dårlig er kroppen vår fantastisk som kvitter seg med den. Hvis du har spist det samme som din mann og han ikke ble dårlig er det en positiv ting. Da du er på reise er det vanskelig å si hvilke bakterier du kan ha fått i deg og om det da kan ha en påvirkning på barnet. For det første kvittet du deg ganske raskt med maten, er det noen bakterier som ble igjen vil det også komme an på om disse går over morkaken og inn til barnet. Dette er litt forskjellig. Jeg er ingen ekspert når det kommer til microbiologi. Men det du kan gjøre er å bestille time hos legen din når du kommer hjem hvis det er om kort tid og be om at han/hun tar blodprøver av deg for å evt utelukke listeria og toxoplasmose. De som jobber med fostermedisin er dyktige på dette, du kan også kontakte din fødepoliklinikk å rådføre deg.

Beklager at jeg ikke kunne gi det noe bedre svar enn det:) ønsker deg masse lykke til og god ferie videre:)
 
Tusen takk for svar :)

Jeg gikk til legen i dag og tenkte jeg kunne skrive en liten oppdatering her i tilfelle det er andre som opplever samme bekymring og googler seg i hjel for å finne svar (hehe).

Ifølge legen er ikke denne typen matforgiftning grunn til bekymring. I mitt tilfelle var det hele svært forbigående og jeg har ikke tegn på infeksjon i kroppen. Legen gikk ut fra at jeg har hatt en mild matforgiftning forårsaket av tarmbakterier. Denne typen bakterier er ikke skadelige for babyen da de først og fremst irriterer tarmene, og overføres ikke via blodet til morkaka.

Kroppen er som du sier fantastisk og rydder som oftest opp sjæl <3
 
Back
Topp