Mateutiner

Uglemamma

Forelsket i forumet
Januarskatter 2015
Hvilke matrutiner har dere til deres små? hva får de til frokost, lunch osv... ? Hvor mye melk får de? (For de som får flaske) ☺️
 
Har en stund hatt lunsj rundt 11 (ofte søtpotet med sviske- og aprikosmos eller avokado), og kvelds i 18-tiden (emmer/hirse/havregrøt med litt fruktmos). Har nettopp begynt med enda et måltid, enten på morgenen eller ettermiddagen, og der tar jeg gjerne noe nytt/ noe han ikke er vant med. Har funnet ut at han har lettere for å smake på ting hvis han får holde og spise selv, så prøver å gjøre det litt. Hadde feks brokkolimos oppå en bukett med brokkoli, da trykket han buketten mot munnen og suttet av mosen :) Vedder på at han ikke hadde spist hvis jeg hadde gitt han med skje. Har også gitt brød med leverpostei, var mest leverposteien som havnet i magen da :) Skal snart prøve å lage middager med kylling og div grønnsaker :) lager alt av mat selv.
 
Frokost: Grøt og 120-150 ml mme
Lunsj: Fruktmos og 90 ml mme, har også begynt å gi henne litt brød og kavring til stor begeistring☺
Middag: Middag (hjemmelaget eller 1/2 glass for 6 mnd) og 90 ml mme
Kvelds: Grøt og 120 ml mme

Hun har aldri vært så veldig glad i melk, men alt av mat går ned på høykant, både med og uten klumper ☺ Hun er 6 mnd☺
 
Delammer her og er helst grøt han vil ha enda. Har fått grøt på kvelden en god stund nå samt mm/mme. Gir gjerne litt grøt på morgenen/formiddagen også. Ellers prøver vi litt smaksporsjoner med ulik mat alt fra skive til fruktmos og ulike grønnsaker. Ikke alt som faller i smak da. Helst fruktmos, grøt og skive som faller i smak.
 
Frokost:
grøt med most banan oppi. +vann å drikke
Lunsj:
Fruktmos (eple+pære,lager selv.Eller ferdigkjøpt smoothie) og mme ca 125 ml
Middag:
Grøt
Kvelds:
Mme+grøt pulver på flaske

Jeg skal fra I morgen starte med brød til lunsj som jeg skal bruke 1 uke på å introdusere,deretter vil jeg begynne å gi henne grønnsakssmos til middag.
 
Grøt + vann ca. kl. 11 og igjen i 18/19-tida.
Pupp ellers, også en gang eller to på natta.
Legger henne ca. kl. 20 på kvelden, og så får hun pupp 1-2 ganger i løpet av natta, og igjen før vi står opp i 9/10-tida ( ferielatsabber og B-menneskefamilie) skal begynne å introdusere middag som tredje hovedmåltid nå.

Hun har fått smake " bestemors lapskaus( /gryterett?) fra Nestlé i går og i dag ( i stedet for kveldsgrøten), og hun spiste er halvt glass per gang. Hun griner litt på nesa, men spiser det. Hun fikk smake noen biter med brødskive med leverpostei på i går, og det gikk ned etter litt sutting og tungearbeid. Men helsesøster vil vi skal vente med brød til 8-12-månedersalderen. Bør få på plass middag først, visstnok. Vi får se hvor nøye jeg følger instruks

Når vi kommer hjem fra ferie kommer jeg nok til å lage litt hjemmelaget mat. Hun har også fått smaksprøver av noe av maten vår.
 
Jeg ammer og ammer, dag som natt. Hver 2. time gjennom hele døgnet, sånn ca. Puh! Merker at hun har et økende næringsbehov! Har foreløpig ett formiddags- og ett ettermiddagsmåltid som er frukt/grøt, men er ikke oppe i fulle porsjoner ennå. Jobber med saken, synes hun blir flinkere og flinkere til å spise grøt, det er lovende. Og DIGGER frukt i sånn "matenett", så det skal vi bare kjøre på med mer av. :)
 
Her er det fruktmos til frokost sammen med pupp etterpå og grøt til midag/ kvelds etterfulgt av pupp :)
 
Her er det fruktmos med chiafrø og havremel til frokost, hjemmelaget middag de dagene han har lyst på, og emmergrøt eller avokadomos til kvelds :)
 
mme te frukost, nåken gonga ein skalk eller litt skjeva no i da sista. Mme te lunsj, graut me sviskemos og frukt, mme ette kvil etterfulgt av middag. So e da ny porsjon graut me sviskemos og mme te kvelds. Som oftast våkne ho for endo ei flaska før me legg oss. Ca 150ml kvar gong. :)
 
Frokost: Grøt og 120-150 ml mme
Lunsj: Fruktmos og 90 ml mme, har også begynt å gi henne litt brød og kavring til stor begeistring☺
Middag: Middag (hjemmelaget eller 1/2 glass for 6 mnd) og 90 ml mme
Kvelds: Grøt og 120 ml mme

Hun har aldri vært så veldig glad i melk, men alt av mat går ned på høykant, både med og uten klumper ☺ Hun er 6 mnd☺
Du gir mme etter hvert måltid? Gir du noe i mellom da? Jeg gir bare vann etter grøt så tar det ca 2t før jeg ammrr.
 
Du gir mme etter hvert måltid? Gir du noe i mellom da? Jeg gir bare vann etter grøt så tar det ca 2t før jeg ammrr.

Hun har bare disse 4 måltidene til dagen, så gir henne alltid melken først og så maten.. Virker ikke som om hun er så glad i melk, så gir alltid den først, slik at hun drikker mest mulig :)
 
Hun har bare disse 4 måltidene til dagen, så gir henne alltid melken først og så maten.. Virker ikke som om hun er så glad i melk, så gir alltid den først, slik at hun drikker mest mulig :)
Åja. Men da skjønner jeg. Her er det amming på natta. Frokost er grøt + vann å drikke etter to timer amming. Så gulerot/potet mos, amming. Amming. 17.30 grøt. Amme amme så ofte han vil på natta. Han blir 6 mnd neste uke så skal begynne med middagsglass da. Han vil ikke ha mme så må amme selvom jeg ønsker å slutte aå fort som mulig.
 
Jenta på 6,5 mnd spiser sånn her:
Frokost: Grøt + MM
Lunch: Noen få biter brødskive m/ leverpostei dyppet i MM + fruktmos. + litt MM etterpå
Middag: Stort sett det samme som oss til middag, når vår middag egner seg. Grønnsaker + kjøtt/fisk. Evt ett middagsglass fra nestlé/Hipp/Semper. Vann å drikke.
Mellommåltid med MM
Kveldsmat: grøt og MME
MM før hun legger seg.
Får også nattpupp, vanligvis én gang i løpet av natta mellom 19-06.30.
 
Back
Topp