Mateksperter...hjelp!

Venessiela

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Maiblomstene 2017
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Får besøk på torsdag og de vil ha pølsegrateng. Pølsene jeg har går ut på dato i dag. Går det greit å lage i dag og fryse, for så å ta opp fra fryseren torsdag? Eller kan maten blir dårlig når den fryses og tines igjen på så kort tid?
Og om jeg tar den ut av fryseren torsdags morgen, bør den da få stå i kjøleskapet eller på kjøkkenbenken til ettermiddagen når den skal stekes?

#Håpløs på kjøkkenet

Jeg ville lagt pølsene i fryseren nå og tatt de opp samme dag. Pølser tiner fort, og kan fint kuttes selvom de er litt småfrossene:-)

Jeg ville fryst pølsene i dag, og tatt de opp igjen på torsdags morgen og latt dem tine i kjøleskapet til ettermiddagen :) ikke la dem ligge i romtemperatur, da øker sjansen for bakterievekst betydelig.

Hilsen ei som har en master i matvitenskap :)

Ville ha fryst pølsene nå, og lagt de i kjøleskapet torsdag morgen. Da er de fint tinte til du skal lage middag :) Og tror resultatet blir best om du kun fryser pølsene, og ikke hele pølsegratengen :)

Som de andre - frys dem ned i dag, tin dem i kjøleskap på torsdags morgen.

Jada, pølsene kan fint fryses t.o.m. den dagen de går ut og tas opp igjen samme dag som du skal spise dem :)

Pølsene ble fryst og tatt opp igjen i morgest. Pølsegratengen ble nydelig ;)

Fikk ikke til å quote. Oppskrift:
- Skjærer pølser og mør (type strandamør snabb) i biter. Jeg bruker ca 550-600 gram kjøttpølse, mør aner jeg ikke, tar på øyemål
- Skjærer 3 gulrøtter i skiver og steker de et par minutt i olje
- Koker opp 500 gram makaroni
- Lager 1 pk hvit saus
- Blander alt godt sammen, har i ildfaste former og strør ost på. Steker på 200 grader i 30-40 minutt.

Jeg lager en stor oppskrift som fyller 2 store ildfaste former. Den ene fryser jeg (før steking) 1 form er middag for oss i 2 dager, så da har vi 4 middager (vi er bare 2 voksne) :)

Ekstra godt om du steker bacon og har til, og eventuelt kokte poteter ;)

Last edited:
Back
Topp