Matbutikk-jobb

lmk88

Forumet er livet
VIP
Oktoberskattene 2015
Hvorfor blir det sett på som lavstatus-yrker??
Vi tjener da mer enn folk som har utdannelse innen det yrket de jobber.. Og det er langt ifra ensformig og kjedelig..

Absolutt ikke! De som sitter i kassa på Rema har 30-40 kr i timen enn meg som har svennebrev og er faglært.

Nei si det du... Det finnes desverre en del mennesker som må se ned på andre for å føle seg bedre selv. Er vel derfor.

Fordi folk ikke som ikke har jobbet i butikk selv vet ikke helt hva det går ut på annet enn å sitte i kassa og de vet ikke hva butikkansatte tjener. [;)] De går bare ut fra at man tjener dårlig.
Jobber ikke i butikk nå, men har gjort det. [8D]Man merker det på holdningen til mange kunder at de tror de som jobber i butikken er mindre verd enn dem.

ORIGINAL: Lolodi

Jeg har jobba i matbutikk og det vil jeg helst aldri gjøre igjen. Jeg orker ikke å være målskiven til slitne, stressa folk som må raske med seg noe på vei hjem til et kaotisk hjem. Da er det DU som får dritten for alt det kjipe de har opplevd den dagen og det de kommer til å oppleve når de kommer hjem. Det er av en eller annen grunn nemlig sånn at mange tror de kan si akkurat hva de vil til folk som jobber i matbutikk. Så med mindre jeg MÅ, holder jeg meg unna. Dessuten tjente jeg ikke akkurat bra da jeg jobba i butikk, men det er noen år siden, da.

Man må være psykisk sterk for å sitte i ei kasse ja.. Men folk tror det bare går ut på å sitte der i åtte timer.. Vi har MASSE andre arbeidoppgaver i løpet av en vakt.. Jeg tjener mer enn mine venner som har utdannelse[8D]

Jeg kjenner ikke meg igjen i dette med mye sure kunder. Mulig jeg ikke lar dem være sure da. Ikke vet jeg[:D] Jeg Sier god morgen til kundene når dem kommer inn i butikken, og får mange smil da[:)] Og om jeg sitter i kassa skal det ikke mer en et hei og et smil til for å gjøre maaange i bedre humør. Om de absolutt vil være sur Får de være det uten at jeg gidder å la det ødelegge min dag.
Lønna, njaaaaaaaaaaaa kunne vært bedre. men vet om faglærte som tjener mindre enn meg

ORIGINAL: Sicily

Fordi folk ikke som ikke har jobbet i butikk selv vet ikke helt hva det går ut på annet enn å sitte i kassa og de vet ikke hva butikkansatte tjener. [;)] De går bare ut fra at man tjener dårlig.
Jobber ikke i butikk nå, men har gjort det. [8D]Man merker det på holdningen til mange kunder at de tror de som jobber i butikken er mindre verd enn dem.

WORD!!

Jeg elsker jobben min (nå sitter ikke jeg så mye i kassa men). Det er variert, man er sosial, tjener greit, mulighet for å utvikle seg og lære nye ting. Tja... er ikke mange andre jobber jeg kunne tenke meg faktisk [:)]

ORIGINAL: Azoria

WORD!!

Jeg elsker jobben min (nå sitter ikke jeg så mye i kassa men). Det er variert, man er sosial, tjener greit, mulighet for å utvikle seg og lære nye ting. Tja... er ikke mange andre jobber jeg kunne tenke meg faktisk [:)]

Jeg sitter heller ikke så mye i kassa lengre.. Er låseansvarlig jeg nå[:D] Sånn går det når man er flink i jobben sin[:D] Jeg stortrives i butikken... Møter masse folk.. Kan vel telle på en hånd hvor mange gretne mennesker jeg har møtt på mine to år på Rema[:D]

ORIGINAL: adelia

Jeg kjenner ikke meg igjen i dette med mye sure kunder. Mulig jeg ikke lar dem være sure da. Ikke vet jeg[:D] Jeg Sier god morgen til kundene når dem kommer inn i butikken, og får mange smil da[:)] Og om jeg sitter i kassa skal det ikke mer en et hei og et smil til for å gjøre maaange i bedre humør. Om de absolutt vil være sur Får de være det uten at jeg gidder å la det ødelegge min dag.
Lønna, njaaaaaaaaaaaa kunne vært bedre. men vet om faglærte som tjener mindre enn meg

Sign!
Iallefall var det sånn da jeg jobbet i butikk.

Jeg likte å sitte i kassa, jeg. Så mange hyggelige mennesker det var innom også.

Også må jeg si, selv om det er litt som å banne i kirken, at det var deilig å ikke ha noe ansvar. Bare gå på jobb og gjøre det beste jeg kunne i de timene, og dra hjem igjen.
Inget personalansvar, timelister, busdjettutregninger, sykefraværssjonglering osv osv osv som jeg holder på med nå.
Jeg tjener bedre nå, men ikke sååå mye bedre.

Jeg har mine år på baken med jobber på bensinstasjoner og i butikker.
Og de fleste "vet" ikke at det faktisk sitter et menneske på andre siden av kassa!!!
Dere aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt hosta og nysi i ansiktet av kunder!! EKKELT!!! Nå er ikke jeg den som holder mest munn, så jeg pleide å takke for dusjen jeg[;)]

ORIGINAL: KaKeMoNsTeReT

har faktisk vurdert en slik jobb selv,for å kanskje få litt høyere stillingsprosent enn jeg har nå,også jobber jeg turnus[:'(] er vel noe helgejobbing i butikk også,men ikke annenhver kanskje?
dere som har jobbet der,hva andre oppgaver har dere,utenom kassa og varetelling\rydde varer?[:)]
og kan man f.eks få en 100% stilling hvis man ikke er utdannet noe?

sambo jobbet i butikk før,han hatet det...jeg har alltid tenkt at det er en drit kjedelig jobb,men har jo ikke prøvd da..[:)]

Jada, er mulig å få 100% uten utdannelse [:)]

Diverse arbeidsoppgaver?

min arbeidsdag som låsansvarlig ser stort sett slik ut:

jeg kommer på jobb, ser over frukta og evt fyller på. Ser over mine ansvarsområder (candy king, kassaområdet, røyk/snus/medisiner, mypack) og jobber litt med de, tar varer hvis det er noe igjen etter varelevering, evt. rydde lager, sette ut ny melk når den kommer, gi den i kassa pause (jobber stort sett kveld og vi er 2 på jobb), ta pause selv, tømme flaskebordet, rydde lager ute, registrere svinn osv. Og såklart ta kassa hvis det er kø. ta tipping hvis kasserer ikke rekker, hjelpe kunder som lurer på diverse ting.
Ved stenging skal lås ta tippeoppgjør, brødretur, sette inn frukt på lager og godkjenne oppgjør før det låses. På dagtid er arbeidsoppgavene litt annerledes. Da går det mer på bestillinger, diverse telefoner osv osv.

ORIGINAL: hopsideisi

hva er lønnen gjennomsnittlig i en jobb i matbutikk?

jeg jobber deltid (student) og jeg har 149,64 i timen. Troooor det er lønnstrinn 6.

Varierer som regel stort med mindre butikken følger tariff.. Så det er nesten litt umulig å si.

Og innenfor tariff er det jo de ulike lønnstrinnene som varierer med alder og ansiennitet. Lønnstrinn 1 er 124.48.

ORIGINAL: satine

jeg jobber deltid (student) og jeg har 149,64 i timen. Troooor det er lønnstrinn 6.

Det er den høyeste lønna man kan få, hvis butikken følger tariffsatser.
Så jeg tror
neppe det er gjennomsnittet.
Minstelønn (18 år uten erfaring) ligger vel på 124. 64 ca i timen, så gjennomsnittet er vel et sted i mellom de to.

ORIGINAL: fairy

Så jeg tror
Minstelønn (18 år uten erfaring) ligger vel på 124. 64 ca i timen, så gjennomsnittet er vel et sted i mellom de to.

Nei, det er 124,48.. (flisespikkeri, I know...) [8D]

Bensinstasjonen jeg jobber på har jehg 131 eller noe i startlønn - fikk det pga lang arb erfaring! Hm, nja er ok og jobbe sånne jobber, men vil si at man blir med "skolert" av å studere og kanskje få seg høyere utdanning.

Man kan aldri klatre i flere år i slike jobber (joda man kan nå til å bli sjef, så kanskje jobbe i franchise, eller blir franchisetaker)
Har mange venner med slike jobber, og de fleste blir mer utslitt jo lenger de klatrer, og vet om mange som etterhvert setter seg på skolebenken igjen!

Jeg ser ikke ned på folk som jobber heltid i butikker (gjort det selv) men mener at utdannelse er det beste uansett!

ORIGINAL: fairy

Så jeg tror

Nei, det er 124,48.. (flisespikkeri, I know...) [8D]

Heldigvis skrev jeg CA, hehe![8D][:D]

ORIGINAL: Martine og Nikolai

Så er det jo ub tillegg oppå lønna å da når man jobber kvelder å helger. Ikke nødvendigvis. Det kan man kun kreve hvis butikken har tariffavtale og man er organisert. Hvis ikke, er man bare heldig om man får noe tillegg.

kan komme langt gjennom en butikk jobb, har jobbet i mange butikker som alt fra ferskvaremedarbeider, låseansvarlig, assisterende butikksjef og butikksjef. Idag eier jeg å sambo 2 bensinstasjoner som vi driver.
Har ingen ferdig utdannelse.

Back
Topp