Matbudsjett

jc

Gift med forumet
Har dere matbudjett?

Vi har alltid brukt mye penger på mat, en iskaffe i ny og ne, sjokolade, ...ja alt for mye penger på unødvendig tull egentlig!! Har vært på butikken så og si hver dag...

Men nå har vi jo begynt med ukesmeny (har en annen tråd om det), så handlingen skal foregå kun en gang i uka!!!  (må være streng med meg selv)

Har lett litt på nett om matbudsjett, og etter hva jeg klarer å se der bør vi klare oss med 5000kr pr mnd. Vi er 3stk i familien.

Nå skriver jeg opp alt som blir handlet, eller hvor mye penger som går. I dag har jeg handla for hele neste uke (må nok kjøpe en liter melk midt i neste uke, var ikke så lang holdbarhet på de i butikken).
Så neste handling skal være 19.10 og da er over halve måneden gått. Så langt har jeg brukt 3370kr, og har da 1630 kr igjen resten av måneden. Det bør jo gå, men er spent!
Flere som har budsjett? Hvor mye har dere i budsjettet da?

Vi hadde matbudsjett før, men siden vi alltid bikket over den 5000 kr grensen (med oss var diesel med i prisen da) så har jeg gitt opp hele greia
Jeg bruker ikke så mye penger på mat til meg og snuppa når sambo er på sjøen, så jeg tror det går litt opp i opp. Blir nok litt mer bevisst på det når vi blir fire og jeg går i perm og orka og tenke på sånt ;)

Vi er 3 stk og bruker rett rundt 4000,- pr. mnd på mat. Handler for ca. 14 dager om gangen men en gang i uka kjøper jeg melk, kjøttpålegg og kylling/ kjøtt til middag. Det pleier å gå ganske bra.

Vi bruke ca 7000 pr mnd i matbudsjett vi, e 4 stk E itj så flenk t å tenk økonomisk/budsjett, men bør skjerp oss!!!

Vi har budsjett på 6000 kr pr mnd, og etter at vi begynte med det har vi klart å holde oss innenfor :)

CasiopeiA skrev:
Vi er 3 stk og bruker rett rundt 4000,- pr. mnd på mat. Handler for ca. 14 dager om gangen men en gang i uka kjøper jeg melk, kjøttpålegg og kylling/ kjøtt til middag. Det pleier å gå ganske bra.

Det er jo kjempebra!!

Oi. Budsjett ja. Det er vell det vi begge er mest dårlig på!! Er vell i butikken 2-3 ganger i uka. Og hver gang jeg jobber full dag (må handle med lunsj). Jeg har aldri helt greid å planlegge handling. Men blir mer spontant hva jeg/vi har lyst på der å da. Nå som Dennis ikke vil ha midagsglass lengre (noe jeg forstår) så går det en del mer i mat penger selv om mannen er i norsjøn, men forsatt litt mindre. Men jeg har ingen anelse hvor mye det går. Vi betaler regninger og låne, shopper litt og resten brukes til mat og div til det er tomt. Så sparer vi jo litt også :) Det går rundt hvertfall. Men vi kunne nok blitt bedre på å disponere pengene våre.

Vi bruker rundt 4500 på dagligvarer i måneden, vi er 3 i familien. Det inkluderer også the occasional take-away.. Vi lager 4 ukers meny og handler en gang i uka. Vi har råd til å bruke mer, så det er ikke krise om vi går over. Noen ganger har vi mye gjester og da bruker vi mer på mat, andre ganger er vi invitert bort og da bruker vi mindre. Men jeg liker at vi ikke bruker masse unødvendige penger på mat, nå kjøper vi det vi skal ha og alt blir spist. 

Vi bruker altfor mye.. Men har en plan om å begynne med meny og handling en gang i uka etterhvert.. Slik det ser ut nå, så bruker vi nok lett 9000 i mnd på dagligvarer og ute på kafe.. (drivstoff har vi eget kort til).. Vi er to voksen og ei på 2, så jeg vet det er urimelig mye... 

Vi har matbudsjett og det fungerer strålende. Vi har en felles konto med hvert vårt kort slik at handlingen av mat blir rettferdig. Slik blir det aldri skjevt fordelt. Vi setter inn 2000 hver, hver mnd og det går da til mat, toalett artikler og husholdningsartikler. Vi bruker Rema 1000 sin middagsplanlegger ( som for øvrig er svæææært bra og med fabelaktig enkle og gode middager) og legger inn middag og andre ting vi trenger for en uke av gangen. Sjelden vi trenger å fly på butikken unødig.. Det er jo da penga flyr.. Man mangler kanskje bare en ting men når man først er på butikken koster det plutselig 300-400 kr.:) Nei, sånn kan man ikke holde på..

Vi har også begynt med middagsplan og matbudsjett, for etter å kaste altfor mye mat fant vi ut at vi skal få en kontroll på det :)

Vi er 4 stk, og har en på 10 mnd, og bruker 1500 kr på dagligvarer i uka :) Når lillebror kommer og vi får to bleie unger skal vi øke til 2000 kr i uka :) Er ingen krise om vi overstiger, men har satt det som mål :)

Jeg bruker også Rema 1000 planleggern, helt super og mange gode oppskrifter!!!

4000-5000,- kr prøver å ikke handle mer enn 2 ganger i uka. Blir som regel mandag og fredag det blir handling :)

Back
Topp