Matboks og melk i bhg

Bygdejenta

Elsker forumet
Novemberlykke 2020
Barnehagen har ikke tilgang til kjøleskap nå i disse tider, så jeg lurer på hvordan dere andre har gjort det med tanke på mat og drikke når det skal oppbevares i sekken hele dagen? :)

Red.: Kan legge til at barnehagen ikke serverer melk, så det er noe vi må sende med. Klarer ikke å se for meg at leverposteien klarer seg romtemperert :bag:
 
Last edited:
Vi sender ikke med melk, bare vann.
. Matboksen klarer seg i romtemperatur akkurat som den gjør på skolen.

Men de får melk i bhg med oss da.
 
Barnehagen har ikke tilgang til kjøleskap nå i disse tider, så jeg lurer på hvordan dere andre har gjort det med tanke på mat og drikke når det skal oppbevares i sekken hele dagen? :)

Red.: Kan legge til at barnehagen ikke serverer melk, så det er noe vi må sende med. Klarer ikke å se for meg at leverposteien klarer seg romtemperert :bag:
Hos oss får de servert mat. Men hvis ikke hadde jeg sendt med matboks med kjøleelement i lokket som holder maten avkjølt hele dagen. Eventuelt en liten kjølebag med element i som har plass til matboks og melk.
 
Clasohldon selger små kjølebager ig normal selger små kjøleelement.
Melk er det ingen i bhg jeg jobber i som har med, de drikker vann
 
Barnehagen har ikke tilgang til kjøleskap nå i disse tider, så jeg lurer på hvordan dere andre har gjort det med tanke på mat og drikke når det skal oppbevares i sekken hele dagen? :)

Red.: Kan legge til at barnehagen ikke serverer melk, så det er noe vi må sende med. Klarer ikke å se for meg at leverposteien klarer seg romtemperert :bag:

Vi legger et helt vanlig, stort fyseelement i en plastpose i bunnen av sekken :) trenger ikke noe mer fancy enn det. Tar det ut og legger i fryseren igjen når vi rydder ut av sekken på ettermiddagen.
Han har med termoflaske fra camelback til vann, som holder bedre på kaldt vann, og flaska er også i sekken store deler av dagen. Klarer seg fint en dag i bhg uten melk, det kan han få til frokost og kvelds hjemme om han vil :)
 
Legger en fryst klemmepose med yoghurt, skyr eller evt hjemmelaget smoothie fryst i doodlebag, sammen med matboksen i sekken. Klemmeposen holder matpakka kjølig og så er den ferdig tint til å spises til ettermiddagsmaten:)
 
Man kan også smøre fryste brødskriver til matpakke ☺️ Forøvrig er ikke leverpostei det værste å ha romtemperert, er værre med produkter som kan bli surt. Kjøttpålegg, yoghurt, melk.

Kan også være en idé å ha termosflaske til melka, så holder den seg kald en stund.
 
Yoghurt går helt fint og skinka blir ikke sur på et par timer altså. De aller, aller fleste norske skolebarn har ikke kjøleelement i matboksen, og lever helt fint med matpakker likevel.
 
Jeg har hatt matpakke med på skole/jobb i alle år, og sjelden hatt tilgang til kjøleskap. Ser ikke problemet. Det går helt fint med leverpostei i romtemperatur noen timer. Med mindre det er forferdelig varmt klarer også melk seg noen timer i romtemperatur.
 
Jeg har hatt matpakke med på skole/jobb i alle år, og sjelden hatt tilgang til kjøleskap. Ser ikke problemet. Det går helt fint med leverpostei i romtemperatur noen timer. Med mindre det er forferdelig varmt klarer også melk seg noen timer i romtemperatur.

husker når jeg var liten og skolens kjøleskap ofte sluttet å virke ble det varm melk. Smakte ikke godt synes jeg, men ingen av oss ble dårlige.
 
Vi sender ikke med melk, kun vann på vanlig flaske. Legger et vanlig kjøleelement i sekken Sammen med matboksen. Fungerer helt topp
 
Jobber som lærer og har aldri sett et barn på skolen med kjøleelement i matpakka. Maten holder seg heelt fint de få timene det er snakk om. Uavhengig av pålegg. Yoghurt er syrnet og gjør ingenting om står i romtemp en stund. Helt ufarlig. Melka derimot er kanskje ikke så god å drikke lunken. Ikke farlig, men det er ikke den beste smaken. Om barnet ditt er som mitt og er lite begeistret for vann kan du jo sende med juice på flaske? Vi blander juicen ut med vann så den ikke er så sterk. Da får vertfall frøkna i seg væske, noe som er superviktig på desse varme dagene!
 
Jobber som lærer og har aldri sett et barn på skolen med kjøleelement i matpakka. Maten holder seg heelt fint de få timene det er snakk om. Uavhengig av pålegg. Yoghurt er syrnet og gjør ingenting om står i romtemp en stund. Helt ufarlig. Melka derimot er kanskje ikke så god å drikke lunken. Ikke farlig, men det er ikke den beste smaken. Om barnet ditt er som mitt og er lite begeistret for vann kan du jo sende med juice på flaske? Vi blander juicen ut med vann så den ikke er så sterk. Da får vertfall frøkna i seg væske, noe som er superviktig på desse varme dagene!
Vi har funnet en løsning som funker. Her har mini med seg en liten veske i sekken, som også er en kjølebag med et lite kjøleelement i. På den måten blir ikke melka sur. Det er bare en bonus at leverposteien og yoghurten får stå litt kaldere enn vanlig romtemperatur, men det aller viktigste er melka :)
 
Jobber som lærer og har aldri sett et barn på skolen med kjøleelement i matpakka. Maten holder seg heelt fint de få timene det er snakk om. Uavhengig av pålegg. Yoghurt er syrnet og gjør ingenting om står i romtemp en stund. Helt ufarlig. Melka derimot er kanskje ikke så god å drikke lunken. Ikke farlig, men det er ikke den beste smaken. Om barnet ditt er som mitt og er lite begeistret for vann kan du jo sende med juice på flaske? Vi blander juicen ut med vann så den ikke er så sterk. Da får vertfall frøkna i seg væske, noe som er superviktig på desse varme dagene!
I barnehagen er det mange barn med kjøleelement :) De er jo ikke veldig store , ikke sikkert man ser de heller, min hadde på skolen også .
 
I barnehagen er det mange barn med kjøleelement :) De er jo ikke veldig store , ikke sikkert man ser de heller, min hadde på skolen også .
Det vet jeg, har selv flere hjemme. Går rundt i klasserommet og leverer ut melk for tiden, fortsatt aldri sett det ;-) Mulig det er mer normalt i bhg, men poenget mitt er at det egentlig ikke er nødvendig, maten holder seg fin uansett :) Men for all del kjør på med nedkjølt matpakke, gjør ikke meg noe :p
 
Det vet jeg, har selv flere hjemme. Går rundt i klasserommet og leverer ut melk for tiden, fortsatt aldri sett det ;-) Mulig det er mer normalt i bhg, men poenget mitt er at det egentlig ikke er nødvendig, maten holder seg fin uansett :) Men for all del kjør på med nedkjølt matpakke, gjør ikke meg noe :p
Jeg synes ikke maten holder seg like godt uten så derfor brukes det.
 
Back
Topp