Matallergi..

Knøttet79

Forelsket i forumet
Hei!
Jeg synes jeg stadig leser at gravide skal spise mye frukt og grønnsaker. Dette bekymrer meg litt. Kommer jeg til å leve sundt nok når jeg blir gravid??
Jeg er allergisk mot ganske mye frukt og de fleste råe grønnsaker. Prøver drikke en del juice, spsier mye druer og nøtter + lager wok minst et par ganger i uka.
Jeg tar mutivitamin, omega 3 og folat. Bør jeg ta noe mer vitaminer hvis det kommer en liten spire i magen

KlemKlem

Hei!
Jeg kan desverre ikke hjelpe deg. Men selv har jeg melke allergi og kan ikke ha for mye melke produkter.
Men det jeg lurte på da er om jeg kanskje burde spise noen vitaminer i tilegg. Tar ingen vitaminer som helst nå..?

Jeg tok gravitamin i 2 mnd før jeg ble gravid og de 3 første mnd av savngerskapet. Nå tar jeg bare ren omega 3, for jeg spiser lite fisk og det er sunt uanz.

Hei L24
Når du er allergisk mot melk tror jeg du burde ta kalsimtillegg. Hvis du får i deg for lite kalsium vil babyen tære på dine kalsiumlagre (dvs din beinbygning) og du kan bli mer utsatt for benskjørhet.

KlemKlem

Hei Knøttet79,

Jeg synes det høres ut som om du er ganske flink, jeg! Hvis du ikke tåler å spise så mye frukt og grønt i rå tilstand, kan du f.eks. dampe grønnsaker i en dampkjele til middag (en vanlig potetkjele med rist hvor vannet ikke kommer i direkte kontakt med grønnsakene er fint). På den måten bevarer du mest mulig vitaminer i grønnsakene. I og med at du tar multivitamin, omega 3 og folat og ellers har et normalt kosthold tror jeg ikke du trenger å bekymre deg.

Back
Topp