Mat!

Junilykke27

Flørter med forumet
Hei. Førstegangsgravid her med termin i juni. Jeg lurer litt på mat… Er det noe spesielt utenom det Helsenorge sin nettside om mat man bør være oppmerksom på?

Jeg lurer på en ting når det gjelder salat. Jeg kan fort ty til kjappe måltider og er veldig glad i salat, kanskje veldig det å handle i salatbaren på meny til lunsj…. Nå etter jeg har blitt gravid har jeg ikke turt, da det er så mye oppmerksomhet rundt det å vaske salat og grønnsaker. Hva gjør folk rundt dette? Spiser dere salatbar støtt og stadig; eller lager dere alt selv hjemme slik at det kan vaskes på forhånd?

Hei! Jeg er førstegangs selv, men et par mnd foran deg i løypa, så kan jo dele hva jeg har tillagt meg av matvaner og relevant kunnskap om dette så langt i svangerskapet :)
Alt i alt så kommer man langt med å ikke overtenke og følge de generelle kostholdsrådene som alle gravide får. Dvs ikke spise spekemat med mindre det er varmebehandlet (f.eks går pepperoni på pizza greit), unngå upasteuriserte oster og meieriprodukter, vær forsiktig med skalldyr og enkelte typer sjømat, vær obs på generell kjøkkenhygiene så du ikke krysskontaminerer skjærefjøler underveis i matlagingen o.l, og pass på å alltid vaske frukt/grønt (pga dette unngår jeg salatbarer også).
Man skal jo heller ikke overdrive noe generelt, men det kan uansett være greit å være litt ekstra obs på å ha et begrenset inntak av koffein og lakris.
Bestill gjerne time til første svangerskapskontroll enten hos fastlege eller på helsestasjon så raskt som mulig, så vil du også få masse informasjon om livsstil og kosthold under graviditeten der, samt brosjyrer med tips til pålitelige nettsteder å oppsøke når du trenger informasjon om alt fra kosthold, trening, medisiner under graviditeten etc :happy:
Om du etterhvert opplever å bli kvalm trenger du forresten heller ikke å få panikk over elendig matlyst, det viktigste da er å få i deg nok drikke, den lille "stjeler" av dine reserver ved behov og får på den måten det den trenger av vitaminer etc uansett, og det lille frøet trenger heller ikke tilførsel av mye ekstra næring det første trimesteret :)
Håper dette var noe til hjelp, så ønsker jeg deg forøvrig masse lykke til med graviditeten og kommende mammatilværelse:love2

Er det noe jeg har hatt cravings på dette svangerskapet så er det salatbar :wacky: Regner med de tar samme forhåndsregler og vasker i forkant.
Ellers følger jeg bare vanlige råd fra helse-Norge. Har termin med fjerdemann i januar, så det har etterhvert blitt en del år uten spekeskinke :joyful:

Jeg spiste fra salatbaren på Meny og kantina på jobb uten å tenke noe over det. Mannen kjøpte med salat fra Meny ofte, han har jobbet i ferskvaren der selv, så når han mente at det var god nok hygiene så satset jeg på det. Dette var under hjemmekontor og nedstenging i tillegg, så da var det jo enda nøyere hygienetiltak enn nå, men jeg hadde nok gjort det samme igjen.

Back
Topp