Mat...

Frk. Gamlemor

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Frøkna er nå 7mnd. Hun spiser det hun får servert. Brød, fiskekaker, grøt osv. Men hun vil ikke ha morsmelkerstatning! Jeg ammer enda, men siden jeg snart ska tilbake på jobb, tenker jeg at det også er naturlig å slutte å amme. I allefall om natten.

Men hva gjør jeg med melk? Hun drikker vann som bare det. Men spytter ut om hun får mme.... Morsmelk også, med mindre det kommer fra puppen...

Er det ok for en baby på rundt 8mnd (tenker det er fin tid å av ende siden jeg begynner på jobb i januar) å spise vanlig mat og drikke vann?
 
Hvis du ammer resten av døgnet vil jeg si det går fint å gi fast føde og vann når du er på jobb.

Har du prøvd ulike typer mme? Har også lest tips om litt vaniljesukker oppi i starten. Evt. ulike temperaturer på melken.

Melk skal være hovednæring det første året, så ville nok ikke sluttet med melk helt enda.

Selv har vi introdusert mme og middag til lille når jeg er på jobb. Gitt mm hvis jeg har fått lagret litt. Ammer stort sett resten av tiden hjemme.
 
Herregud - så heldig du er som har en som spiser så mye forskjellig mat! Min er 7,5 måneder, og først i går (!!!) åpnet hun munnen frivillig til grøt. Har prøvd alt mulig, og hun kniper igjen. Men nå satser jeg på at det løsner... Så i og med at din spiser så mye annet, så ville jo jeg tro at det må være supert. Så lenge du ammer før du drar på jobb og når du kommer hjem igjen - slik at hun får sin andel melk allikevel. Men vet ikke. Kanskje høre med helsesøster på neste kontroll?
 
Hun klarer seg fint på dagtid uten melk. Det er avklart med helsesykepleier. Er mer dette med natten som sliter meg ut... Så når jeg skal på jobb, kan jeg ikke holde på å nattamme... Og det er først da jeg er redd det blir lite melk... Vet ikke om jeg klarer å holde produksjon oppe for to ammingen i døgnet?
 
Vores søn er 7 måneder. Jeg starter først job i marts, men fordi vi alle trængte til sammenhængende søvn tog vi kampen om afvænning af “mad” om natten for nogle uger siden. Nu sover han igennem (18:30:06:30)

Det som fungerede for os (ikke sikkert det fungere for alle) var at min mand tog nætterne i ca. 5 dage. Vi sørgede for at han fik godt med mad/mælk i løbet af dagen, så vi var 100 % sikre på at han var mæt. Når han da vågnede på natten fik han trøst istedenfor mad. Den første nat var han vågen i 3 timer og så blev det mindre og mindre. Vi stod i det, og vinglede ikke et sekund.
Nå er vi så heldige, at når han vågner på natten, så klarer han selv at ta smokken (ligger flere rundt i sengen hans).

madplan:
06:00: mælk
09:00 grøt + æg + vann
11-12: brødskive + grøntsager i staver + vann
14-15: mælk + lidt frugt
17:00 middag (samme som vi spiser)
18:30 grøt + mælk

Han elsker fast føde, så dette fungere helt sikkert ikke for alle. Babyer er jo så forskellige <3
 
Ville prøvd ulike temperaturer på melken, som noen over nevnte. Datteren vår elsker MME, men drikker kun MM på flaske hvis den er ekstra varm.

Hvordan oppbevarer du oppumpet MM? Vi fant tidlig ut at hun ikke likte den når den hadde stått i kjøleskapet mer enn et par timer. MM bryter fort ned av seg selv, noe som kan gi den en bismak. Å fryse den ned rett etter pumping bevarer smaken bedre.
 
Ville prøvd ulike temperaturer på melken, som noen over nevnte. Datteren vår elsker MME, men drikker kun MM på flaske hvis den er ekstra varm.

Hvordan oppbevarer du oppumpet MM? Vi fant tidlig ut at hun ikke likte den når den hadde stått i kjøleskapet mer enn et par timer. MM bryter fort ned av seg selv, noe som kan gi den en bismak. Å fryse den ned rett etter pumping bevarer smaken bedre.

Hun vil ikke ha det om jeg pumper og serverer rett etterpå en gang.....
 
Hun vil ikke ha det om jeg pumper og serverer rett etterpå en gang.....
Vi sliter med det samme. Hjelper ikke uansett hvordan jeg serverer mm eller mme. Bare puppen som gjelder. Spørs om de ikke koser seg fordi tuten på smokken ikke har samme form og konsistens som puppen. Pluss at den ikke lukter mamma.
 
Back
Topp