Mat...

Mina

Gift med forumet
Assistert-jentene
♡Junigull 2016♡
Sommerfuglene
Påskekyllingene 2020
Nå har min passert 6 måneder , men hun er ekstremt negativ til mat. Nekter å åpne munnen når jeg kommer med skjeen. Kniper den igjen. De gangene jeg klarer å lure i henne mat, for eksempel ved at hun åpner munnen for å bite i noe - så ser det ut som om hun holder på å spy. Hun blir rasende og skriker/griner til hun får pupp. Så med andre ord synes jeg mat er vanskelig. Hun finnes heller ikke interessert i å holde ting å spise selv - kaster det på gulvet. Men nå er jo tiden at hun må spise grøt for å få i seg jern, så det stresser meg litt. Noen andre i samme situasjon? Gir dere eventuelt noe annet tilskudd?

Med førstemann, så husker jeg at jeg laget noen sånne tyggepinner, eller hva man kan kalle det. Sånne harde kjeks som ikke knuser om de tygger på de. Mest for at det klar i munnen, men også sånn at de kan bløtlegge de og få i seg litt også. I disse brukte jeg barnegrøt husker jeg. Husker ikke hvilken oppskrift det var. Har prøvd å lage noen jeg fant på nett, men disse ble for myke. Så lurer på om noen av dere har laget dette og vil dele en oppskrift om de ble bra? Eventuelt om dere har laget noe annet med barnegrøt til barnet?
 
Lillegutt har også blitt litt rød i ansiktet hvis jeg har lurt inn mat med skje uten at han var helt forberedt på det. Brekningsrefleksen sitter også langt ute, som sikkert er grunnen til at det ser ut som hun spyr.
Han er rett over 6 mnd og har såvidt begynt med mat selv. Startet med søtpotetmos og avokadomos en sjelden gang etter 5 mnd. Prøvd hjemmelaget grøt de siste par dagene. Idag fikk han spise potet og gulrot selv, hvor mesteparten havnet på gulvet. Hadde det ikke vært for permisjonen nærmer seg slutt, hadde jeg vært mye mer avslappet med tidsbruken for mattilvenningen.

Tilby litt hver dag, gjerne mellom to amminger. Ikke for sulten og ikke for mett. Sitter hun med dere ved andre måltider? Det kan ofte hjelpe på nysgjerrigheten og ville prøve selv etterhvert. Er hun forresten nysgjerrig på det dere spiser?

Det viktigste jeg har forstått er at en ikke må lage stress rundt mat. Det kan bare gjøre vondt verre på lengre sikt. Melk skal fremdeles være hovednæringen.

Barnet til en slektning hadde spisevegring, mye pga tøff start på livet med sonde osv, men hun satt med dem til hvert måltid, prøvde litt hver dag og en dag bare løsnet det. Og nå er hun et lite matvrak ettersom jeg har forstått.
 
Jeg har prøvd å lage mat selv, men det har ikke vært suksess enda... Men posene med frukt og grøt fra butikken liker hun godt... Så da blir det de dagene hun absolutt nekter min mat.

Vår startet å smake rundt 4mnd. Så hun er allerede godt i gang med spisingen. Hun spiser fortsatt mest pupp, spiser kanskje 1-2dl med mat i løpet av en hel dag. Dvs at en slik butikk pose kan vare en hel dag.

Jeg tenker at du må bare begynne i det små. Tar barnet ditt flaske? Min eldste fikk et par skjeer med grøt i melken sin og lærte seg på det viset å like grøt. Frøkna nekter å ta flaske, så her har vi måttet lirke og lure. Det er enda dager hun nekter å åpne munnen og vi må lure henne litt...
 
Lillegutt har også blitt litt rød i ansiktet hvis jeg har lurt inn mat med skje uten at han var helt forberedt på det. Brekningsrefleksen sitter også langt ute, som sikkert er grunnen til at det ser ut som hun spyr.
Han er rett over 6 mnd og har såvidt begynt med mat selv. Startet med søtpotetmos og avokadomos en sjelden gang etter 5 mnd. Prøvd hjemmelaget grøt de siste par dagene. Idag fikk han spise potet og gulrot selv, hvor mesteparten havnet på gulvet. Hadde det ikke vært for permisjonen nærmer seg slutt, hadde jeg vært mye mer avslappet med tidsbruken for mattilvenningen.

Tilby litt hver dag, gjerne mellom to amminger. Ikke for sulten og ikke for mett. Sitter hun med dere ved andre måltider? Det kan ofte hjelpe på nysgjerrigheten og ville prøve selv etterhvert. Er hun forresten nysgjerrig på det dere spiser?

Det viktigste jeg har forstått er at en ikke må lage stress rundt mat. Det kan bare gjøre vondt verre på lengre sikt. Melk skal fremdeles være hovednæringen.

Barnet til en slektning hadde spisevegring, mye pga tøff start på livet med sonde osv, men hun satt med dem til hvert måltid, prøvde litt hver dag og en dag bare løsnet det. Og nå er hun et lite matvrak ettersom jeg har forstått.

Hun sitter sammen med oss når vi spiser. Men det eneste hun viser litt interesse for er ting vi spiser som hun ikke skal ha. Har gitt henne en skalk her og der for å spise på - men begrenser seg jo litt med skalker på et brød Jeg er alene og eldstemann på 4 spiser bare polarbrød, så kjøper jo bare et par brød i uka. Får prøve å lage noen barnevennlige rundstykker og se om det kan fungere som skalker. Og så må jeg prøve å lage noen sånne harde pinner.

Alt på skje virker totalt uinteressant enn så lenge.
 
Jeg har prøvd å lage mat selv, men det har ikke vært suksess enda... Men posene med frukt og grøt fra butikken liker hun godt... Så da blir det de dagene hun absolutt nekter min mat.

Vår startet å smake rundt 4mnd. Så hun er allerede godt i gang med spisingen. Hun spiser fortsatt mest pupp, spiser kanskje 1-2dl med mat i løpet av en hel dag. Dvs at en slik butikk pose kan vare en hel dag.

Jeg tenker at du må bare begynne i det små. Tar barnet ditt flaske? Min eldste fikk et par skjeer med grøt i melken sin og lærte seg på det viset å like grøt. Frøkna nekter å ta flaske, så her har vi måttet lirke og lure. Det er enda dager hun nekter å åpne munnen og vi må lure henne litt...
Jeg begynte ved 4 mnd jeg også, men det var totalt nekt. Har prøvd jevnt og trutt - men det bare er ikke interessant.

Hun tar ikke flaske. Burde sikkert lært henne det nå. Jeg er alene og familien er i en annen by, så har ikke vært behov. Hun er jo med meg hele tiden. Men har vurdert om velling kunne ha vært noe - så får prøve å tilvenne henne flaske.

Men betryggende at det også er andre som sliter litt
 
Min første nektet så og si å spise fast føde før hun var et år. Hun hatet alle typer grøt, så dette spiste hun aldri. Jeg stresset veldig fordi jeg var redd for tomme jernlagre, men jenta var aldri syk det første året, så tviler på at hun hadde for lite jern. Hun ville bare amme, amme, amme og nektet også flaske. Løsningen for oss ble å starte direkte med brødskiver rundt 7-8 mnd. Dette spiste hun i små mengder etterhvert. Det løsnet da hun begynte i barnehagen. Nå spiser hun stort sett alt:)

Mini nå har nektet å amme fra 4 mnd, men han elsker flakse og spiser fast føde med god appetitt. Så det er tydelig forskjell på disse barna.

Jeg vil uansett råde deg til å ikke stresse i forhold til jernlagrene, da det etter vår erfaring virker som om de har litt å gå på. Og det ordner seg som regel hvis man bare fortsetter å tilby uten å presse. På et tidspunkt vil hun nok vise mer interesse.
 
Har du prøvd BLW - babystyrt mattilvenning? Jeg hadde egentlig lyst til dette, men her elsker snuppa å bli mata, og få i seg masse mat, så det funker dårlig for oss.

Kort fortalt er dette en måte å tilvenne baby til mat der babyen blir presentert for biter av mat, og selv kan plukke biter og smake på dem. Babyer putter jo alt mulig i munnen for å utforske, og tanken er at mat kan utforskes på samme måte som alt det andre som utforskes med munnen, og at dette fører til et positivt syn på mat, siden man bruker barnets naturlige nysgjerrighet.

Ellers tenker jeg det er lurt å ikke presse noe for at poden skal spise mer. Vi voksne kan bestemme hva som serveres når, også får mini bestemme hvor mye hun vil ha. Det er jo fortsatt morsmelk eller erstatning som skal være hovednæringskilde også de neste seks månedene, så ikke stress , dette går seg nok til :)
 
Var hos helsesykepleier igår og hun vr ganske tydelig på at en porsjon er lik mengde som håndflaten til. Babyen. Slik at 1dl (som er en porsjon på grøt pakken) er alt for mye, sånn egentlig
 
Var hos helsesykepleier igår og hun vr ganske tydelig på at en porsjon er lik mengde som håndflaten til. Babyen. Slik at 1dl (som er en porsjon på grøt pakken) er alt for mye, sånn egentlig
Jeg får bare fortsette å prøve. Bare litt frustrerende når hun kniper munnen igjen. Men godt å vite at den porsjonen er litt stor - for det er lenge til vi er der at en hel sånn porsjon går ned... Hun spiser litt skorpe da. Eller spiser og spiser. Hun holder den og sutter litt på den. Så hun er forsåvidt interessert - bare ikke i det som blir gitt til henne på skje. Men hun spiser jo ikke det hun holder selv - men er vel kanskje en start allikevel. Har hamstret stæsj hun kan få smake på - så får håpe hun blir litt mer ivrig etter hvert.
 
Har du prøvd BLW - babystyrt mattilvenning? Jeg hadde egentlig lyst til dette, men her elsker snuppa å bli mata, og få i seg masse mat, så det funker dårlig for oss.

Kort fortalt er dette en måte å tilvenne baby til mat der babyen blir presentert for biter av mat, og selv kan plukke biter og smake på dem. Babyer putter jo alt mulig i munnen for å utforske, og tanken er at mat kan utforskes på samme måte som alt det andre som utforskes med munnen, og at dette fører til et positivt syn på mat, siden man bruker barnets naturlige nysgjerrighet.

Ellers tenker jeg det er lurt å ikke presse noe for at poden skal spise mer. Vi voksne kan bestemme hva som serveres når, også får mini bestemme hvor mye hun vil ha. Det er jo fortsatt morsmelk eller erstatning som skal være hovednæringskilde også de neste seks månedene, så ikke stress , dette går seg nok til :)
Nja, hun har fått smake på en del ting som hun spiser selv. Eller spiser gjør hun ikke, men tar det til munnen og smaker litt på det. Lite avslappende for mor, og jeg står klar for å bruke heimlich manøver - haha. Men tror kanskje at det blir veien å gå - at hun får spise selv. Hadde vært en fordel at hun satt og kunne få bordet sitt foran seg. Foreløpig sitter hun ikke. Men tror og håper at det skjer innen neste måneden, for hun har begynt å løfte seg opp hele tiden.
 
Hos oss er bakenden av skjea mer interessant enn den delen det er vanlig å spise av. Så når hun får mat på bakenden åpner hun munnen og smaker. Ofte er det jo godt, og hun vil ha mer. Etter en stund kan jeg snu skjea og mate som vanlig. Ikke store mengder som går inn foreløpig, ca en stor spiseskje. Hun er 6 1/2 mnd, og vi har smakt i ca 4 uker.
 
Ligesom med alt andet, så er babyer (heldigvis) veldig forskellige :) Noen vil ha mere fast føde end andre, så der er vel ikke et fasit for hvor meget eller hvor lidt de skal ha.
Vi har en dreng på 6 måneder som elsker mad. Så meget at det er vanskelig at få i ham mælk nok fordi han helst vil ha fast føde. Husk på at mælk skal være hovedernæringskilde det første leveår. Ville derfor ikke stresse over det. Høres ud som om du gør det helt rigtige, og så kan man ikke gøre så meget mere <3
 
sniker
Vil bare si at vi ventet med å introdusere fast føde til 6 mnd, og min gutt nektet å la seg mate :hilarious:
Han var ikke egentlig uinteressert i mat, men jeg skjønte etterhvert at han faktisk ville bestemme selv. Og det kan jeg jo skjønne, det kan jo være litt ubehagelig plutselig å ha en munnfull med mat langt bak i munnen, med en helt ny og sinnsykt rar smak som du aldri har smakt før, hehe.

Så etter å ha prøvd litt i en måneds tid, jeg trodde at man uansett måtte gå veien om mos, først fin mos og deretter introdusere biter og at alle babyer måtte ha grøt, droppet jeg hele mateprosjektet og ga han mat han kunne holde og styre selv. Babystyrt mattilvenning eller BLW kan man også kalle det, så søk på det om du vil ha mer info. Finnes en gruppe på FB hvor man kan få mye tips til akkurat hva man kan servere for eksempel.
Babyer har ekstremt sterk brekningsrefleks, så i starten vil de bite av litt for store biter og brekke seg og styre på for å få det frem i munnen, for å tygge det litt til - eller spytte det ut. Det er helt naturlig. Du bør gjerne spise samtidig med barnet og ca det samme som babyen og vise tydelig til babyen at du tygger, du er den beste læremodellen for babyen din :) Jeg sa "tygge" og tygget med åpen munn og veldig overtydelig og innen 10 mnd kunne babyen tygge på kommando, sånn at jeg kunne minne ham på det.
Jeg satt med rompa 10 cm over stolen i starten, klar til å rive han ut for å dunke han i ryggen, hehe. Men en god huskeregel er: Loud and red - let them go ahead. Babyen jobber med å få maten frem i munnen selv og sterk brekningsrefleks gjør at det fort ser enda mer dramatisk ut. Silent and blue - they need help from you. Da sitter noe fast, jeg har aldri opplevd det noen gang.

Om du velger å gjøre det sånn, skal det visst være best å droppe alt av most mat så babyen ikke blir forvirret. Å styre maten selv og å svelge unna mos, er to ulike spiseteknikker. Når de får mat de skal tygge selv, er faren at et barn som er vandt til å gape og svelge unna vil gjøre det automatisk når de skal spise selv også. Derfor anbefales det 1-2 uker pause uten noe fast føde før man starter babystyrt mattilvenning. Jeg gjorde på ingen måte det selv, det må sies. Men nevner likevel at det er det anbefalte. Min baby var ikke der at han gapte og svelget unna, han smattet litt på skjea noen ganger også var han liksom ferdig, så for han gikk det helt fint å begynne med brødskiver og kokte grønnsaker ved ved 7 mnd.

Det viktigste er uansett ikke å gi babyen små biter. Ikke gi sånne små terninger med brødskive. De har jo ikke pinsettgrepet inne som så små og skal dessuten bite av store nok biter selv, slik at de faktisk må tygge maten før de svelger. Mat som er delt opp i størrelse med babyens knoker eller fingerlange biter er det letteste for de minste babyene å få tak i. Barnet bruker gjerne 2-4 uker før det er mer mat som kommer i magen enn på gulvet, men det viktigste i denne fasen er matglede og utforsking, melk skal fortsatt være hovednæringskilde og så lenge vekta ikke går nedover er det ingen fare. Vi var oppe i flere måltider fra 8 mnd. Babyen trenger ikke tenner, gommene er harde nok til å tygge myk/halvmyk mat og de må kunne sitte rett oppreist med støtte. Min satt i en ikeastol med puter rundt, men kunne ikke sitte alene enda.

Uansett hva du velger, er jeg sikker på at det løser seg til slutt :) Det finnes ikke noe riktig eller galt, det er ikke mer eller mindre riktig å la babyen styre alt selv eller gi most mat og babygrøt, det er rett og slett hva babyen trives best med og hva foreldrene ønsker. Kanskje hva babyen vil som blir det viktigste, for det er jo ikke så lett å tvinge barn til å spise når de ikke vil det. Vi startet forresten med grøt igjen rundt ca 10 mnd, men ga da en egen skje til babyen og uten å mate han. Mye gris de første 2 måltidene, men det skulle ikke mer til før han skjønte skjekonseptet og spiste most mat selv. Så jeg opplevde at så lenge han styrte hvordan most mat kom inn i munnen, var det ikke noe problem å spise grøt eller feks søtpotetmos. Han ville bare gjøre det selv :p

Litt info hvis man vil lese mer om babystyrt mattilvenning:

https://barnestyrt.com/kom-i-gang
https://barnestyrt.com/hva-er-blw-barnestyrt-spising

https://ammehjelpen.no/fast-fode/
Hvis du blar ned til "hvordan starter jeg med fast føde" synes jeg det var fine tips her både hvis man vil gjøre skjemating eller babystyr mattilvenning :)
 
Lag mat til dere alle som babyen kan også spise og la henne få kjenne på smaken.
Vi er heldig og hadde motsatte problem, hun vil spise på alt vi spiste på så hun fikk sutte på ting ikke legnge etter 4 månder.Hun fikk også holde rå grønnsaker og sutte på før hun fikk tenner(agurk, gulrot,potet, persillerot...) under nøye tilsyn. hun spiste ikke, bare smakte. Og så fikk hun smake mer og mer forskjellig smaker og litt grønnsakspurre. Hun vil ennå smake på alt så vi lager alt maten vi spiser mulig for henne å smake på. Ikke salt, chilli eller melkeprodukter(litt går fint har jeg forstått) . Så tenker ikke så mye på hva hun skal ha, bare hva vi alle skal ha. Bare moser litt av det med stavmikseren siden hun gjerne vil spise fortere enn det hun klarer å tygge nå. tilsetter litt smør/olje og morsmelk
. Det er noen ganger hun får mer fra våres talerkner enn det av maten vår vi har most til henne. I
 
Mini begynte med fast føde da han var fire mnd, og likte det godt. Så kom det en periode hvor maten var helt uinteressant og han bare klaget når vi tilbydde, for nå igjen å «spise som en hest» kan nesten ikke spa maten inn fort nok! Pupp derimot, må lures inn mens han sover. Ikke så galt at det ikke er godt for noe, at han ikke sovner på egenhånd altså. Han bæres først i søvn, for så å die og deretter legges ned.
 
Back
Topp