sniker
Vil bare si at vi ventet med å introdusere fast føde til 6 mnd, og min gutt nektet å la seg mate
Han var ikke egentlig uinteressert i mat, men jeg skjønte etterhvert at han faktisk ville bestemme selv. Og det kan jeg jo skjønne, det kan jo være litt ubehagelig plutselig å ha en munnfull med mat langt bak i munnen, med en helt ny og sinnsykt rar smak som du aldri har smakt før, hehe.
Så etter å ha prøvd litt i en måneds tid, jeg trodde at man uansett måtte gå veien om mos, først fin mos og deretter introdusere biter og at alle babyer måtte ha grøt, droppet jeg hele mateprosjektet og ga han mat han kunne holde og styre selv. Babystyrt mattilvenning eller BLW kan man også kalle det, så søk på det om du vil ha mer info. Finnes en gruppe på FB hvor man kan få mye tips til akkurat hva man kan servere for eksempel.
Babyer har ekstremt sterk brekningsrefleks, så i starten vil de bite av litt for store biter og brekke seg og styre på for å få det frem i munnen, for å tygge det litt til - eller spytte det ut. Det er helt naturlig. Du bør gjerne spise samtidig med barnet og ca det samme som babyen og vise tydelig til babyen at du tygger, du er den beste læremodellen for babyen din
Jeg sa "tygge" og tygget med åpen munn og veldig overtydelig og innen 10 mnd kunne babyen tygge på kommando, sånn at jeg kunne minne ham på det.
Jeg satt med rompa 10 cm over stolen i starten, klar til å rive han ut for å dunke han i ryggen, hehe. Men en god huskeregel er: Loud and red - let them go ahead. Babyen jobber med å få maten frem i munnen selv og sterk brekningsrefleks gjør at det fort ser enda mer dramatisk ut. Silent and blue - they need help from you. Da sitter noe fast, jeg har aldri opplevd det noen gang.
Om du velger å gjøre det sånn, skal det visst være best å droppe alt av most mat så babyen ikke blir forvirret. Å styre maten selv og å svelge unna mos, er to ulike spiseteknikker. Når de får mat de skal tygge selv, er faren at et barn som er vandt til å gape og svelge unna vil gjøre det automatisk når de skal spise selv også. Derfor anbefales det 1-2 uker pause uten noe fast føde før man starter babystyrt mattilvenning. Jeg gjorde på ingen måte det selv, det må sies. Men nevner likevel at det er det anbefalte. Min baby var ikke der at han gapte og svelget unna, han smattet litt på skjea noen ganger også var han liksom ferdig, så for han gikk det helt fint å begynne med brødskiver og kokte grønnsaker ved ved 7 mnd.
Det viktigste er uansett ikke å gi babyen små biter. Ikke gi sånne små terninger med brødskive. De har jo ikke pinsettgrepet inne som så små og skal dessuten bite av store nok biter selv, slik at de faktisk må tygge maten før de svelger. Mat som er delt opp i størrelse med babyens knoker eller fingerlange biter er det letteste for de minste babyene å få tak i. Barnet bruker gjerne 2-4 uker før det er mer mat som kommer i magen enn på gulvet, men det viktigste i denne fasen er matglede og utforsking, melk skal fortsatt være hovednæringskilde og så lenge vekta ikke går nedover er det ingen fare. Vi var oppe i flere måltider fra 8 mnd. Babyen trenger ikke tenner, gommene er harde nok til å tygge myk/halvmyk mat og de må kunne sitte rett oppreist med støtte. Min satt i en ikeastol med puter rundt, men kunne ikke sitte alene enda.
Uansett hva du velger, er jeg sikker på at det løser seg til slutt
Det finnes ikke noe riktig eller galt, det er ikke mer eller mindre riktig å la babyen styre alt selv eller gi most mat og babygrøt, det er rett og slett hva babyen trives best med og hva foreldrene ønsker. Kanskje hva babyen vil som blir det viktigste, for det er jo ikke så lett å tvinge barn til å spise når de ikke vil det. Vi startet forresten med grøt igjen rundt ca 10 mnd, men ga da en egen skje til babyen og uten å mate han. Mye gris de første 2 måltidene, men det skulle ikke mer til før han skjønte skjekonseptet og spiste most mat selv. Så jeg opplevde at så lenge han styrte hvordan most mat kom inn i munnen, var det ikke noe problem å spise grøt eller feks søtpotetmos. Han ville bare gjøre det selv
Litt info hvis man vil lese mer om babystyrt mattilvenning:
https://barnestyrt.com/kom-i-gang
https://barnestyrt.com/hva-er-blw-barnestyrt-spising
https://ammehjelpen.no/fast-fode/
Hvis du blar ned til "hvordan starter jeg med fast føde" synes jeg det var fine tips her både hvis man vil gjøre skjemating eller babystyr mattilvenning