Mat...

Stressaførstegangsmamma

Betatt av forumet
Hei!
Nå sitter jeg desperat her å prøver å finne ut hva jeg kan spise, har googlet siden i går.
Jeg har ikke lyst på noe, og blir kvalm av det meste.
Klarte å spise knekkebrød med graddost, majones og agurk/tomat en stund, men blir kvalm av det også nå.

Klarte å få i meg en hel imponerende kiwi og en pose micropopcorn i hele går.

Jeg blir kvalm av tanken på mat, så er ikke noe jeg har lyst på.

Alle de ''rådene'' som man finner på nettet om å spise kjeks eller noe, går ikke. Blir kvalm av det også.
Kunne sittet å ramset opp alt jeg blir kvalm av, men så lang tråd tror jeg ikke noen er interesserte i å lese :dead:

Er desperat etter råd nå, da jeg ikke har spist i dag:sour:

Verdt et forsøk kanskje... Syrlige epler og druer i små mengder, friskpresset appelsinjuice med litt ingefær (+evt. eple og gulrot), rugsprø (det tynne knekkebrødet). Tror dette er veldig individuelt og vil sikkert variere fra dag til dag også... Lykke til!

Verdt et forsøk kanskje... Syrlige epler og druer i små mengder, friskpresset appelsinjuice med litt ingefær (+evt. eple og gulrot), rugsprø (det tynne knekkebrødet). Tror dette er veldig individuelt og vil sikkert variere fra dag til dag også... Lykke til!

Epler tåler jeg ikke (klør i halsen) og appelsinjus/appelsiner har jeg prøvd, klarde ikke svelge det en gang...
Rugsprø (knekkebrød/brød generelt) får jeg ikke ned uten pålegg, og jeg liker ikke noe pålegg jeg kan spise :bored:

Føles ut som om jeg er en vrang 2åring som ikke vil spise grønnsaker bare fordi :smiley-angry017 :knegg:

Matlysten kommer tilbake etter hvert. Baby tar det den trenger fra din kropp uansett, det er ikke farlig om du går ned i vekt nå i begynnelsen - det er mange som gjør det. Spis det du har lyst på når du har lyst på noe, og bruk energien din på "overleve" fra dag til dag. Om noen uker løsner det igjen, og da blir du sikkert skrubbsulten!

Matlysten kommer tilbake etter hvert. Baby tar det den trenger fra din kropp uansett, det er ikke farlig om du går ned i vekt nå i begynnelsen - det er mange som gjør det. Spis det du har lyst på når du har lyst på noe, og bruk energien din på "overleve" fra dag til dag. Om noen uker løsner det igjen, og da blir du sikkert skrubbsulten!

Jeg vet baby tar det den trenger, er ikke det jeg tenker på heller. Vektnedgang tenker jeg heller ikke på.
Jeg er lei av å vere kvalm 24/7 og ikke klare å spise noe, som igjenn gjør kvalmen verre.

Problemet mitt, som jeg nevner over, jeg har ikke lyst på noe, og blir kvalm av det meste. Ikke at jeg er redd for vektnedgang.

Jeg skal da klare å leve til denne kvalmen roer seg, og som de sier ''uten mat og drikke duger helten ikke''.

For min del hjalp friske bær. Men på de verste dagene gikk egentlig ingenting, så du må bare se an. Mange liker syrlige eller salte ting, men det er veldig individuelt.
Hadde noen ting jeg ikke klarte å spise sist, som går helt fint denne gangen og motsatt - så jeg finner ingen logikk i det :hilarious:

Jeg vet baby tar det den trenger, er ikke det jeg tenker på heller. Vektnedgang tenker jeg heller ikke på.
Jeg er lei av å vere kvalm 24/7 og ikke klare å spise noe, som igjenn gjør kvalmen verre.

Problemet mitt, som jeg nevner over, jeg har ikke lyst på noe, og blir kvalm av det meste. Ikke at jeg er redd for vektnedgang.

Jeg skal da klare å leve til denne kvalmen roer seg, og som de sier ''uten mat og drikke duger helten ikke''.

Føler med deg. Jeg sutter på isbiter om dagen. Men er skrubbsulten men da er jeg i en evig runddans :(

Føler med deg. Jeg sutter på isbiter om dagen. Men er skrubbsulten men da er jeg i en evig runddans :(

Magen romler etter noe å spise, men får ingenting :banghead:
Har aldri opplevd lignende, å være skrubbsulten uten å klare å spise noe.

Hadde jeg klart meg uten mat til denne kvalmen var over hadde jeg ikke spist noe uten å en gang tenke over det to ganger...:happy090

Salt chips? Smoothie? Spiste endel rista brød med smør med 2 mann. Alt vokste i munnen da. God bedring

Jeg føler med deg, har det akkurat slik.

Etter å ha prøvd nesten alt som skal hjelpe på kvalmen fra google og endte opp med å kaste opp alt fordi magen nå har så blitt vant til min dårlige appetitt og lite inntak av mat generelt har jeg nesten bare vært ren zombie som ikke klarer å dusje på egenhånd engang. Er 12+5 nå og har vært dårlig siden uke 5.

Det eneste som funker på meg nå er havregrøt og litago sjokolademelk. Må småspise hver time ellers kommer bare alt opp igjen.

Hold ut! Du er ikke alene

Fint lite jeg har lyst på også, men for min del går det ofte bedre når jeg først spiser. Har vært i butikken et par ganger uten å finne NOE fristende. kjøpt noen ting på «gammel vane».

Spiser mye fullkorn polarbrød med ost, har ca aldri lyst på det heller, men det går ned og gir energi. Jeg må bare få det ned når jeg er kvalm, ellers blir det oppkast.

Sist var det salt potetgull og eplejuice det gikk i, nå går ikke noen av dem.

Skjønner frustrasjonen veldig godt! Håper det bedrer seg snart!

Har du prøvd å ta litt kvalmestillende? Jeg tar postafen denne gangen, i forrige svangerskap tok jeg ingenting. Det hjelper meg enormt. Glemmer jeg å ta en tablett er det rett ut på sofaen, men så lenge jeg tar dem fungerer jeg nesten som normalt. Det er ufarlig å ta postafen. Også håper jeg for deg at du er bedre om noen uker! 2.trimester er mindre plagsomt for de aller fleste.

Stakkars deg:Heartred
Hva med supper? Hjemmelaget er bedre enn toro i smak, men en må jo orke å lage det (få noen til å lage det)
Buljong er godt her i hus, fyller magen litt, selv om det ikke er så veldig mye næring.
Pasta? Bare det eller med en saus/Ketchup eller noe sånt?
Omelett, wraps, yoghurt?
Jeg slenger bare ut noen forslag altså, har ikke vært kvalm selv så vet ikke hva som er "innafor" og hva som gjør kvalmen verre.

Kanskje det funker med bare pålegg, uten brød/knekkebrød?

Det aller viktigste er vel å finne noe som får deg ut av sirkelen, så vidt jeg har forstått. For spiser du ikke så blir du kvalmere også har en det gående?

Tenker at det er ikke så veldig nøye om det er så veldig sunt akkurat nå når du har det slik som du har det.

Stakkars deg:Heartred
Hva med supper? Hjemmelaget er bedre enn toro i smak, men en må jo orke å lage det (få noen til å lage det)
Buljong er godt her i hus, fyller magen litt, selv om det ikke er så veldig mye næring.
Pasta? Bare det eller med en saus/Ketchup eller noe sånt?
Omelett, wraps, yoghurt?
Jeg slenger bare ut noen forslag altså, har ikke vært kvalm selv så vet ikke hva som er "innafor" og hva som gjør kvalmen verre.

Kanskje det funker med bare pålegg, uten brød/knekkebrød?

Det aller viktigste er vel å finne noe som får deg ut av sirkelen, så vidt jeg har forstått. For spiser du ikke så blir du kvalmere også har en det gående?

Tenker at det er ikke så veldig nøye om det er så veldig sunt akkurat nå når du har det slik som du har det.

Toro supper har jeg prøvd, gikk ikke (ikke sjokkerende slik det smaker, hehe). Har desverre ingen andre enn samboer til å lage mat til meg, han er noe begrenset i ferdigheter på kjøkkenet :laughing002

Har prøvd alt ifra a til å (føles det ut som).
Yogurt gikk en liten stund, men nå blir jeg kvalm av det også :help
Prøvde omelett, stekt og kokt egg, ingen av delene gikk ned.

Jeg bryr meg ikke et gram om det er sunt eller ikke lenger, hadde jeg hatt lyst å drikke en liter med saus, så hadde jeg gjordt det bare for å få noe i meg :laughing021

Kjenner til det, og har slitt med det samme i forhold til mat. Ingenting frister, ikke mat og ikke drikke. Får kun i meg vann, og et lite glass melk nå.

Til å begynne med fikk jeg i meg et knekkebrød med hvitost om morgenen, og moreller, og jordbær utover dagen.
Nå går det i gule epler (kalde), kalde druer, mandariner, rundt middagstid blir det ofte brødskive med leverpostei.

Postafen kan hjelpe, kanskje såpass at du får i deg litt mat i allfall.
Kanskje iskalde drikker kan fungere, jeg syns alt som er kaldt og ikke lukter er bedre.
Klarer heller ikke at mat og slikt står fremfor meg, da mister jeg lysten på den.
Så går heller og henter en neve druer innimellom fremfor å ha det stående. Små mengder er bedre enn ingenting tenker jeg.

Håper det blir bedre for deg etterhvert :Heartred

Har hatt det siden uke 6, og huperemesis siden uke 9. Endte med å kaste opp absolutt alt av væske og mat selv, til og med smoothie. :( Jeg fikk medisiner og råd fra legen om å spise havregrøt. Da hadde jeg litt salt og sukker oppi. Det spiste jeg i en hel uke til alle måltidene fordi det var det eneste jeg ikke kastet opp. Har vært sykemeldt siden uke 9 og må si at det hjalp veldig mye med hvile.
Havregrøt er visst veldig næringsrik. :)

Lykke til.

Her har knekkebrød med Bremykt og salt vært en vinner, samt også popcorn. Kjenner meg så igjen i hvordan du har det - ALT virker plutselig heslig og jeg skjønner ikke hvordan jeg noen gang har klart å spise middag :laughing002

Kjenner til det, og har slitt med det samme i forhold til mat. Ingenting frister, ikke mat og ikke drikke. Får kun i meg vann, og et lite glass melk nå.

Til å begynne med fikk jeg i meg et knekkebrød med hvitost om morgenen, og moreller, og jordbær utover dagen.
Nå går det i gule epler (kalde), kalde druer, mandariner, rundt middagstid blir det ofte brødskive med leverpostei.

Postafen kan hjelpe, kanskje såpass at du får i deg litt mat i allfall.
Kanskje iskalde drikker kan fungere, jeg syns alt som er kaldt og ikke lukter er bedre.
Klarer heller ikke at mat og slikt står fremfor meg, da mister jeg lysten på den.
Så går heller og henter en neve druer innimellom fremfor å ha det stående. Små mengder er bedre enn ingenting tenker jeg.

Håper det blir bedre for deg etterhvert :Heartred

Har prøvd postafen i et par dager, føler ikke det hjelper slik at jeg får i meg mat, og i tillegg blir jeg supertrøtt av de.

Frukt gikk for meg en periode helt til i dag, nå går ikke det lenger heller.

Håper det blir bedre for deg også, heldigvis får vi en premie som er vel verdt det til slutt:Heartred

Back
Topp