Mat

Devilina

Gift med forumet
Høsthjerter 2017
Hun har akkurat bikket 10 mnd, skal snart starte i bhg og jeg får hun pokker ikke til å spise annet enn grøt, smoothie og maispuffer. Hun fikser ikke klumper i maten, brødskiver spytter hun bare ut eller brekker seg av. Noen tips eller andre som har slitt i matveien?
 
Mater du eller lar du lille utforske selv?
Prøv å server litt av det dere spiser når dere spiser?
Prøv bananlapper/havrelapper, grove vaffler, matmuffins.
Her spiser ikke lille ved mindre hu får spise selv. Må ta og føle og utforske selv :)
 
Vi slet lenge med brød, men det har gått seg til nå. Presset henne ikke på noe vis, hun tok kanskje en bit eller to før hun nektet å spise mer. Da ga jeg smoothie, pupp og andre små smaksprøver for å Mette henne. Til middag har hun fått biter av det vi har spist og fokusert på en og en ting i noen dager. I Spania i sommer spiste hun omtrent ikke annet enn søtpotetmos eller vanlig potetmos, ikke noe problem å få i henne det nå :p Men ta det i hennes tempo og la henne utforske det dere evt spiser er mitt tips.

Edit: vi kjøpte også disse «Skorpa» som er mye likt kavring, det var en fin overgang til brød for frøkna vår :)
 
.
 
Vi har aldri gitt annet enn biter. Hun blir sjeldent matet. Noen ganger er det litt praktisk, men hun skjønner ikke helt konseptet.
Til og med 2.5 åringen spytter ut igjen hvis vi mater henne med noe hun ikke vet hva er, for å kjenne på det og putte det inn igjen i munnen. Følesansen er en veldig viktig for dem :)
Hun får alt det vi spiser, og hvor mye hun vil ha er variabelt, men som regel spiser hun en god del :)
 
Mater du eller lar du lille utforske selv?
Prøv å server litt av det dere spiser når dere spiser?
Prøv bananlapper/havrelapper, grove vaffler, matmuffins.
Her spiser ikke lille ved mindre hu får spise selv. Må ta og føle og utforske selv :)
Jeg har prøvd både å gi og at hun skal spise selv. Får hun prøve selv, så leker hun bare med maten og dunker den i bordplate og kaster rundt om. Gidder ikke å smake en gang. Har ikke prøvd flust av ting, men det jeg har forsøkt er banan, brød både med pålegg og uten, en babykjeks greie, agurk, paprika.
 
Jeg har prøvd både å gi og at hun skal spise selv. Får hun prøve selv, så leker hun bare med maten og dunker den i bordplate og kaster rundt om. Gidder ikke å smake en gang. Har ikke prøvd flust av ting, men det jeg har forsøkt er banan, brød både med pålegg og uten, en babykjeks greie, agurk, paprika.

Ja, det er sånn babyen gjør i starten. Å få i seg noen mengde er ikke så viktig i starten. La hun fortsette å leke og utforske, så går det inn i munnen etter hvert =)
 
Jeg har prøvd både å gi og at hun skal spise selv. Får hun prøve selv, så leker hun bare med maten og dunker den i bordplate og kaster rundt om. Gidder ikke å smake en gang. Har ikke prøvd flust av ting, men det jeg har forsøkt er banan, brød både med pålegg og uten, en babykjeks greie, agurk, paprika.

Samme «problem» her, men som Sasty skriver så er det i grunnen bare å fortsette å prøve; plutselig løsner det. Banan ble nøkkelen her, det gofler hun i seg som om hun skulle fått betalt for det. Og da hun først hadde fått smaken på én ting ble plutselig annen mat litt mer interessant også, men det er fortsatt litt opp og ned om hun spiser eller bare leker.
 
Hun har akkurat bikket 10 mnd, skal snart starte i bhg og jeg får hun pokker ikke til å spise annet enn grøt, smoothie og maispuffer. Hun fikser ikke klumper i maten, brødskiver spytter hun bare ut eller brekker seg av. Noen tips eller andre som har slitt i matveien?
Samme her.. Liker godt å sitte med bordet å spise med oss, men leker egentlig bare med maten. Merkelig nok skal alt annet inn i munnen, men mat skal moses og kastes på gulvet.. :p
 
Ja, det er sånn babyen gjør i starten. Å få i seg noen mengde er ikke så viktig i starten. La hun fortsette å leke og utforske, så går det inn i munnen etter hvert =)
Er vel bare uvant for meg, storesøster var et uendelig stort mathull :p alt gikk ned.... vel.. mer skeptisk til brød der i gården, men hun ELSKET alt av middager, frukt og gnagde på kavring som en helt... bortsett fra brød da, det var ikke tingen. Men det løsnet i bhg. Får håpe lillesøster får smaken da hun skal i bhg. Hun skal snart starte myyyykt med pappan sin.... siden hun er ekstremt skeptisk
 
Back
Topp