Mat

Bkno1909182

Første møte med forumet
Er 9+2 uker på vei og kjenner at den verste kvalmen har sluppet litt på taket, tenkte å prøve å spise litt mer normalt og variert, og faktisk lage meg varme måltid igjen, og lurer på hva slags mat dere lager dere når appetitten ikke er helt på topp?

Til nå har jeg levd på loffskiver med snøfrisk, skinke og salat eller toast med syltetøy, nudler og rett-i-koppen pasta, og store mengder fiskegrateng med potet, i tillegg til sushi når jeg tar meg råd. Hva spiser dere når dere er kvalm??

Mat? hva er det? :p

Det eneste jeg har klart å spise av varmretter de siste dagene er faktisk pølse og potetstappe :p
alt annet brekker jeg meg av

Hvor langt er du på vei? Jeg klarer som regelt å finne noe som går ned, men det er et evig slit for jeg klarer bare å spise det samme i noen dager før jeg blir kvalm av det og må finne på noe nytt. Og det er jo ikke så lett når det å tenke på, se på og lukte på mat gjerne er verre enn å faktisk spise den

Jeg synes pizza og supper har fungert bra. Det kan man lage ganske sunt!

Dette går det mye av her i hvert fall;
- Hjemmelaget pizza (med masse pepperoni)
- Fiskeboller i hvit saus med karri
- Kyllingfilet, pasta og hjemmelaga ostesaus
- Pasta di parma, med kjøttdeig
- Taco
- Kjøttboller, potetmos/tagliatelle og fløtesaus
- Kylling/pastasalat
- Helstekt kylling med hjemmelaga potetmos og rødvinssaus
Det meste man kan bruke kylling til egentlig, det er så lett å spise og lage :) Magert og sunt er det også, jeg spiser myyyye kylling for tiden. Synes det er det beste for en småuggen mage :)
Og selvfølgelig grønnsaker ved siden av alt da, det man selv liker best ;)

Jeg har samme problem nå. Kan lage maten og glede meg, men med første tugga vokser den i kjeften på meg og jeg må tvinge det ned. Skjer det i dag og så tror jeg tårene kommer altså. Ingenting frister noe spesiellt, men mat må jeg jo ha. Kvalmen blir ikke akkurat bedre av og ikke spise:p

Jeg har spist myyyyye suppe! Sliter med kvalmen enda, er 12+3, men mat med mye smak, som indisk og supper med buljong smaker veldig godt :-) Ellers går det mye i frukt og polarbrød.

- Taco
- Kylling/pastasalat
Det meste man kan bruke kylling til egentlig, det er så lett å spise og lage :) Magert og sunt er det også, jeg spiser myyyye kylling for tiden. Synes det er det beste for en småuggen mage :)
Å, herre! Aldri noen gang har jeg hatt så lyst på fiskeboller i hvit saus som etter jeg leste innlegget ditt :laughing002 Fikk jo helt akutt behov :laughing001 Merker mat-cravings begynner å melde seg :P

Å, herre! Aldri noen gang har jeg hatt så lyst på fiskeboller i hvit saus som etter jeg leste innlegget ditt :laughing002 Fikk jo helt akutt behov :laughing001 Merker mat-cravings begynner å melde seg :p
Ikke sant? :laughing002 Er jo så godt :D

Ja, fy søren. Og så frista det også vett :laughing002 Har nesten ikke spist noe i dag, men akkurat DET hadde jeg lyst på. Mannen har fått nøye instruksjoner om hva han skal kjøpe med fra butikken nå :laughing021
Så bra at du får spist noe da :D

Har spist mye
- brødskive med leverpostei, majones, tomat og agurk
- kavring og surmelk og sukker
- crüsli med biola eller yoghurt og bana

Her går det i kornmo med ost og osteloff. :wacky: Trøster meg med at jeg har vært sunn i matveien fram t uke 8 og skal bli det igjen den dagen kvalmen gir seg :)

- Taco
- Kylling/pastasalat
Åh, fiskeboller fikk jeg veldig lyst på nå ;-) Dagens middagsplanlegging er i boks ;-)

Når jeg har vært kvalm og hatt lite matlyst så er det mest brødmat som har fristet. Rundstykke med ost for eksempel. Eller bare knekkebrød med skinke. Middag har vært nederst på listen for å si det sånn!

Vet ikke om dette er godt når en er kvalm, men godt og sunt er det i alle fall! Lag iskrem med banan som "is". Legg oppskjærte skiver med banan i fryser. Når du får lyst på noe kaldt og søtt tar du de ut (en banan til en posjon) og legger de i mixer eller foodprosessor. Så kan du helle i litt rismelk og sjokoladen du er mest glad i. Mix og spis! Prøv deg frem med konsistens - du kan selvsagt også lage den i drikkevariant. Vil du ha den søtere kan du ha i litt lønnesirup. Jeg har litt sær smak, og pleier å ha i en avocado i tillegg. Bruker hele kakaobønner i stedet for sjokolade, drysser det over etterpå (sunt og litt bitter i smak, herlig konsistens!). Har du bringebær er det himmelsk godt å strø over :) Man kan lage mange ulike bananis- varianter etter smak og behag.

Back
Topp