Mat

Mamma13

Glad i forumet
Noen som til tider har litt vanskeligheter med å få i barna mat? Evt morgen/ kveld? Hvor strenge er dere? Syntes det er så vanskelig! :-/
 
Huff ja! Har en periode nå hvor det er vanskelig å få i henne mat! Vanskelig å være streng synes jeg, om morgenen prøver jeg at hun skal spise en skive, men er ikke alltid det går og sliter veldig med å få henne til å spise skorpa!
Middag var enkelt lenge, men nå går det meste i bakken! Lagde hjemmelaget tomatsuppe en dag her og da spise hun 4posjoner! Så vet hva jeg skal prøve neste gang det er håpløst å få i henne mat...
Tror kanskje hun er fryktelig lei av brød, men kommer liksom ikke på noe annet å gi henne til lunsj!
Til kvelds får hun grøt fortsatt, spiser den som regel uten problemer, hvis hun får spise selv i allefall :)
Frukt og grønt spiser hun gjerne, kunne spist bare det hvis hun fikk lov tror jeg!:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hadde en liten periode hun ikke skulle ha noe. Byttet ut brød med knekkebrød, og da begynte hun å spise frokost og kvelds igjen. :)

Middag går som regel ned på høykant og hun SKAL spise alt selv.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Har en storspiser her, spiser nesten alt hun blir tilbudt heldigvis :) Storebror var også en storspiser frem til han fylte 3 år, etter det har han spist minimalt..


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Kanskje han bare er litt matlei?:-/ spiser som regel veldig godt til middag. Jeg koker havregrøt til morgen/ kveld ellers brød og middag. Selvfølgelig frukt utenom. Lurer på om jeg skal bytte ut måltid 3( brødskive) med frukt og yoghurt før middag :) vi får prøve ut litt.
 
Mini er også matlei... Fynker å la henne dyppe brødbitene i pålegg (prim, sylt, leverpostei, fisk, u name it! Alt kan dyppes). Middag må hun spise selv, og på grøten har vi puttet blåbær/bringebær - det hjalp! Noen dager må jeg mate henne, andre dager må hun spise heeelt selv. Det hjelper også å lese bok mens hun spiser, ofte kvelds, da går det bedre :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hei har et spm til nøtte, husker du hadde en oppskrift på avokado, grøtpulver, rapsolje, banan. Var det noe mer i den? Og hvor mye av hver ting? Den var en suksess for sønnen min, tenkte å prøve den på dattera m;-)
 
Hei har et spm til nøtte, husker du hadde en oppskrift på avokado, grøtpulver, rapsolje, banan. Var det noe mer i den? Og hvor mye av hver ting? Den var en suksess for sønnen min, tenkte å prøve den på dattera m;-)
Ehmm.. tok det på gefülen. Men ca en halv avokado og hel banan. :)
 
Her går det meste ned bare mini får spise selv! Men det med skorper; Jeg tok det opp med helsesøster, siden jeg kunne vente på at mini skulle bli ferdig med frokosten i opp mot 45 minutter -mest gra skorpene. Hun sa at vi bare kan vente med dem, og begynne å innføre at de må spises litt over 2-års alder. Viktigere med god mat-opplevelse enn å få i seg de skorpene... De har heller ikke 2-års-jekslene som vil hjelpe med tygging, enda. Så vi kuttet ut (etter å ha vært ganske strenge på at de skulle spises), og har nå fine måltider, og mini spiser nå mye mer, og raskere også... Anbefaler yoghurt naturell med bær i som variasjon til lunsj, det er en suksess her! Eller å koke forskjellige grøter - semulegrøt, havregrøt, u name it - det spises.. :)
 
Back
Topp