Mat

Upasteuriserte oster, rått kjøtt, altså spekemat, noen typer fisk. Ligger fine lister på nettet. Sist spiste jeg spekemat, jeg bare frøs det først slik at alle de farlige bakteriene ble borte:)

Man skal ikke spise rått kjøtt (spekemat, biff-tartar), spis oppskåret kjøttpålegg når pakken er nyåpnet, hvalkjøtt, selkjøtt.raket fisk, blåkveite over 3 kilo, fersk tunfisk (tunfisk på boks er visst trygt), hai, sverdfisk, skater, svolværpostei, lofotpostei, fiskelever, krabbeinnmat, upasteurisert ost og melk, brie, camembert og gorgonzola (pga. listeriabakterien)

Unngå alkohol selfølgelig, og man skal holde seg unna katteavføring. Husk å skylle grønnsaker og frukt nøye.

Kilde: http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/gravid/Sider/default.aspx

Jeg leste noe gledelig (for meg) på matportalen for gravide idag og det er: "faste oster av upasteurisert melk som grana padana og parmesan regnes som trygge" Hurra! Jeg elsker parmesan så det passer meg yppelig!

Upasteuriserte oster, rått kjøtt, altså spekemat, noen typer fisk. Ligger fine lister på nettet. Sist spiste jeg spekemat, jeg bare frøs det først slik at alle de farlige bakteriene ble borte:)

Bakteriene blir nok ikke borte ved frysing, kun ved varmebehandling...

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp