Mat...

tretroll

Forumet er livet
VIP
Litt sånn sutrete fra meg i kveld, men kanskje noen har tips?

Jeg har slitt med mat hele svangerskapet. Var VELDIG kvalm frem til ca uke 16-17, etter det har kvalmen roet seg noe, men jeg har fremdeles brekninger og en del kvalmebølger. Problemet nå er (og har vært, med unntak av en liten periode ca uke 18-23), at all mat byr meg imot, vokser i munnen og jeg klarer ikke svelge. Det lille jeg spiser er enten veldig usunt eller veldig næringsfattig. Raske karbohydrater (les sukker, hvetebakst, ris, pasta) klarer jeg i små mengder. Kjøtt/fisk rører jeg knapt. Ofte kan det være slik at jeg faktisk tvinger i meg litt sjokolade eller godter fordi jeg får det ned og fordi blodsukkeret er så lavt at jeg ikke har noe energi.

Feks. I dag har jeg spist MYE. Jeg fikk ned nesten en brødskive med røykelaks (faktisk-første fisken på over en måned som jeg har klart å svelge) og en kopp te. Merker at det er lettere nå i ferien hvor alle setter seg til bords for å spise. Tidligere i svangerskapet har jeg sjelden fått ned noe før middag. I løpet av dagen i dag har jeg forsøkt å spise hver gang barna har spist, men har bare fått ned en halv nektarin og et par skjeer is (gutta lagde hjemmelaget og da måtte jeg tvinge ned). Til middag (vi grillet i 7-tiden) spiste jeg et par munnfuller salat, og nå på senga hadde jeg med meg noen moreller.

Jeg har fått beskjed av lege at jeg må legge på meg mer, men eneste rådet hun kunne gi var å spise lite og ofte. Lite er i boks, men ofte GÅR ikke!!!! Ikke hatt slike problemer i tidligere svangerskap. Har lagt på meg lite da også (7-8 kg mot 4nå), mn har klart å opprettholde et sunt og balansert kosthold.

Jeg har ingen energi og kjenner at kroppen må ha mer næring, men klarer ikke tilføre:-(

Huff, dette ble langt og negativt, men jeg måtte bare blåse ut. Og har du tips til mat som er lett og næringsrik som jeg kan "lure" i meg, blir jeg glad!!!!!

Uff, dette høres ikke godt ut. For meg høres det ut som om du kanskje trenger litt hjelp, og synes det et et snev av ansvarsfraskrivelse fra legen!?! Har ikke veldig gode råd, men kan det hjelpe om du erstatter hvit pasta med fullkornspasta, vafler laget av "fibra" istedet for siktet hvetemel, feks? Har du prøvd å lage smoothie?, det er god næring i det. I den kan du jo også lure inn litt fiber om du får til. Håper du finner en løsning til slutt. God klem fra meg :)

smoothies høres jo genialt ut! Da får du i deg mer næringsstoffer + at det kanskje er lettere å innta væske enn fast føde? Det er ikke mye som frister meg heller i svangerskapet, mn har fått dilla på skive med banan i det siste. Nam!

Det viktigste er vel at du faktisk får i deg noe i løpet av en dag og ikke hvor ofte du spiser. Det høres ut som at du får i deg litt hvertfall :-). Jeg har svangerskapskvalne og var innlagt for dette i uke 13 og sliter med det i perioder ennå. Prøv lette ting som f eks salte kjeks eller en halv banan. Det viktigste er å drikke. Har ikke lagt på meg mer enn 5 kg dette svangerskapet. Føler du at du ikke greier mer så ville jeg bestilt time hos lege å forklart situasjon å fått hun/han til å legge deg inn for å få væske intravenøst. Men på en annen måte så tar baby det den trenger fra deg. Lykke til :-)

Takk jenter;-)

Jeg får i meg litt, altså, og jeg klarer å drikke vann, så krisen er langt fra nær. Jenta i magen ligger bare 10% under snittet, og vokser på kurven, så jeg er ikke bekymret for henne, men med to store gutter som skal ha lek, hjelp og oppmerksomhet, kjenner jeg at behovet for mer energi er stort:-)

smoothies er utprøvd, klarer en liten slurk om jeg er heldig. Vanligvis bruker vi bare fullkornsprodukter, men det har jeg måttet droppe. Da klarer jeg bare en bit mot kanskje 3-4 av hveteprodukter:0

Takk for støtte og tips, bare noen uker til nå, så løser nok problemet seg:-)

Eventuelt kan du jo kjøpe inn næringsdrikk på apotek eller helsekost for å få opp energi nivået ditt.

Takk jenter;-)

Jeg får i meg litt, altså, og jeg klarer å drikke vann, så krisen er langt fra nær. Jenta i magen ligger bare 10% under snittet, og vokser på kurven, så jeg er ikke bekymret for henne, men med to store gutter som skal ha lek, hjelp og oppmerksomhet, kjenner jeg at behovet for mer energi er stort:)

smoothies er utprøvd, klarer en liten slurk om jeg er heldig. Vanligvis bruker vi bare fullkornsprodukter, men det har jeg måttet droppe. Da klarer jeg bare en bit mot kanskje 3-4 av hveteprodukter:0

Takk for støtte og tips, bare noen uker til nå, så løser nok problemet seg:)
Godt å høre at du er ved godt mot :), og som du selv sier, så er du jo snart i mål. Da blir forhåpentligvis alt mye bedre. Synd du har manko på energi nå da, men du får slappe av og ta vare på deg selv, og gi det du har og gi til guttene dine :)

Litt sånn sutrete fra meg i kveld, men kanskje noen har tips?

Jeg har slitt med mat hele svangerskapet. Var VELDIG kvalm frem til ca uke 16-17, etter det har kvalmen roet seg noe, men jeg har fremdeles brekninger og en del kvalmebølger. Problemet nå er (og har vært, med unntak av en liten periode ca uke 18-23), at all mat byr meg imot, vokser i munnen og jeg klarer ikke svelge. Det lille jeg spiser er enten veldig usunt eller veldig næringsfattig. Raske karbohydrater (les sukker, hvetebakst, ris, pasta) klarer jeg i små mengder. Kjøtt/fisk rører jeg knapt. Ofte kan det være slik at jeg faktisk tvinger i meg litt sjokolade eller godter fordi jeg får det ned og fordi blodsukkeret er så lavt at jeg ikke har noe energi.

Feks. I dag har jeg spist MYE. Jeg fikk ned nesten en brødskive med røykelaks (faktisk-første fisken på over en måned som jeg har klart å svelge) og en kopp te. Merker at det er lettere nå i ferien hvor alle setter seg til bords for å spise. Tidligere i svangerskapet har jeg sjelden fått ned noe før middag. I løpet av dagen i dag har jeg forsøkt å spise hver gang barna har spist, men har bare fått ned en halv nektarin og et par skjeer is (gutta lagde hjemmelaget og da måtte jeg tvinge ned). Til middag (vi grillet i 7-tiden) spiste jeg et par munnfuller salat, og nå på senga hadde jeg med meg noen moreller.

Jeg har fått beskjed av lege at jeg må legge på meg mer, men eneste rådet hun kunne gi var å spise lite og ofte. Lite er i boks, men ofte GÅR ikke!!!! Ikke hatt slike problemer i tidligere svangerskap. Har lagt på meg lite da også (7-8 kg mot 4nå), mn har klart å opprettholde et sunt og balansert kosthold.

Jeg har ingen energi og kjenner at kroppen må ha mer næring, men klarer ikke tilføre:-(

Huff, dette ble langt og negativt, men jeg måtte bare blåse ut. Og har du tips til mat som er lett og næringsrik som jeg kan "lure" i meg, blir jeg glad!!!!!

Stakkars deg:( helt forferdelig:( har litt det samme som deg men er så tidlig i svangerskskapet mitt....

Men et tips fra meg; dra på apoteket å kjøp deg ernæringsdrikke... Koster litt men er verdt det :))

Back
Topp