Mat

tresmå

Glad i forumet
Jeg synes det er litt vanskelig å finne ut hva jeg skal spise i løpet av dagen. Jeg har prøvd å spise kornblanding med jougurt til frokost, knekkebrød til lunsj og vanlig middag og knekkebrød til kvelds. Men det virker som jeg kornblandingen ikke er nok- jeg blir fort sulten og da er det lett for å starte småspisingen. Babyen er nok mest urolig på formiddagen så jeg kjenner det er fort gjort å småspise i stedet for å ordne meg noe ordentlig.

Den største utfordringen min er småspising så jeg må finne noe jeg kan starte dagen med som varer litt lenger og gir en lenger metthetsfølelse.. Litt klønete forklart kanskje.. Håper noen har tips!
 
Knekkebrød er jo ikke så mye mat i! Om du spiser knekkebrød, så vil jeg ambefale og spise med magert pålegg, på!
 
Har du prøvd og lage deg ommelett? veldig kjapt! 1 egg, også har du på litt ost, tomat og grønsaker av det du liker!:) Det holder deg mett, og er sundt!

Eller så er jo smoothie veldig godt, sundt og metta!:)

Ta deg en frukt eller grønnsak mellom måltidene, når du blir sulten! Det er jo sundt, og jeg mener at en skal ikke ha dårlig samvittighet, for og spise litt mellom måltida...bare det ikke er mye snop og tomme kalorier:)
 
Yogurt i start kan stimulere søtsug. Kornblanding er ikke mettende for alle.

Hadde jeg starta sånn, så hadde jeg ikke blitt mett, og i verste fall sulten etter 15 minutt!


Jeg bruker også mye knekkebrød. Har 3 til frokost (4 om jeg skal på jobb) og 4 til lunsj på jobb. Er jeg hjemme, så blir det gjerne en appelsin+eple i båter. Eller en nutrilett. Spiser knekkebrød igjen til kvelds, etter trening, men prøver å ha noe pålegg på da, for litt protein i kosten :)

Jeg lager gode knekkebrød til frokost, med en god Philadelphia, noe magrt kjøttpålegg, eller iallefall agurk, tomat eller paprika på. Smører alle ferdig, fyller et halvt glass melk og har en god kopp te. Da er jeg godt forsynt etterpå.

Men, forbrenningen settes jo i gang, så etter kanskje bare 1 time, 1,5 kanskje, så tar jeg kanskje en frukt fordi jeg kjenner det gnager litt :) Jeg er vanedyr, så varierer desverre ikke så mye i kosten
 
Har du prøvd all-bran til frokost? Det metter lenge her iallfall. Godt med f.eks. biola, cultura e.l. til. :)
 


thaliemamma skrev:
Knekkebrød er jo ikke så mye mat i! Om du spiser knekkebrød, så vil jeg ambefale og spise med magert pålegg, på!
 
Har du prøvd og lage deg ommelett? veldig kjapt! 1 egg, også har du på litt ost, tomat og grønsaker av det du liker!:) Det holder deg mett, og er sundt!

Eller så er jo smoothie veldig godt, sundt og metta!:)

Ta deg en frukt eller grønnsak mellom måltidene, når du blir sulten! Det er jo sundt, og jeg mener at en skal ikke ha dårlig samvittighet, for og spise litt mellom måltida...bare det ikke er mye snop og tomme kalorier:)



må bare spørre jeg ! hvorfor anbefaler du at ho skal spise magert pålegg om ho spiser knekkebrød? om man spiser to knekkebrød med magert pålegg blir det ikke store mengden med kalorier ! 
 


Myshild Bergsprekken skrev:


thaliemamma skrev:
Knekkebrød er jo ikke så mye mat i! Om du spiser knekkebrød, så vil jeg ambefale og spise med magert pålegg, på!
 
Har du prøvd og lage deg ommelett? veldig kjapt! 1 egg, også har du på litt ost, tomat og grønsaker av det du liker!:) Det holder deg mett, og er sundt!

Eller så er jo smoothie veldig godt, sundt og metta!:)

Ta deg en frukt eller grønnsak mellom måltidene, når du blir sulten! Det er jo sundt, og jeg mener at en skal ikke ha dårlig samvittighet, for og spise litt mellom måltida...bare det ikke er mye snop og tomme kalorier:)



må bare spørre jeg ! hvorfor anbefaler du at ho skal spise magert pålegg om ho spiser knekkebrød? om man spiser to knekkebrød med magert pålegg blir det ikke store mengden med kalorier ! 



Nei da beklager jeg, om jeg seier noe feil. Men min erfaring er at jeg holder meg lenger mett!
 
Takk, for innspill. Skal prøve meg litt fram her. Tror jeg skal kutte kornblanding til frokost og heller spise knekkebrød. Kanskje ønke antallet fra 2 til 3. I tilegg må jeg nok bli flinkere til å planlegge mellommåltidene. Smoothie skal jeg lage oftere og omelett er jo godt og mettende.

Jeg er egentlig ikke sånn veldig opptatt å telle kalorier eller ikke spise karbohydrater eller noe annet greier. Men jeg vil spise vanlig og kutte ut all den usunne småspisingen. 

Takk, igjen dere.

Hva spiser dere gjennom en hel dag?  

 


Invincible skrev:
Har du prøvd all-bran til frokost? Det metter lenge her iallfall. Godt med f.eks. biola, cultura e.l. til. :)


Har ikke prøvd det nei, kanskje verdt et forsøk...
 
I løpet av en dag spiser jeg omtrent slik:

Frokost: 1 porsjon frokostblanding med melk , eller 2 brødskiver med div. pålegg. Drikker vann og kaffe.

Lunsj: 1 knekkebrød med div. pålegg. Vann.

Mellommåltid: Varierer, enten 1 knekkebrød, en frukt, yoghurt e.l.

Middag: Det vi har til middag, forsyner meg kun en gang. Prøver å ha mest grønnsaker på tallerken. Vann.

Kvelds: 1 knekkebrød med div. pålegg, noen ganger en frukt. Drikker vann eller te. 

Drikker ellers vann gjennom hele dagen.
 
Back
Topp