Mat uten laktose og hvetemel.. HJELP!! *Nytt spørsmål*

• Trådstarter Trådstarter *Becca*
  • Opprettet Opprettet
B

*Becca*

Guest
Jeg har ei lita jente som nå skal prøve ut en diett uten hvetemel og laktose for å se om det kan hjelpe på magen hennes. (Det er ikke snakk om cøliaki)
Jeg trenger hjelp! Har dere noen tips om mat som går an å spise? Har selv prøvd ut en diett uten hvetemel, og har noenlunde kontroll på de glutenfrie alternativene som finnes, men nå er det så lenge siden at jeg ikke husker alt. Og mat uten laktose har jeg overhodet ingen peiling på.
Finnes det f.eks pølser som går an å spise? 
Har dere noen gode oppskrifter på brød, boller og lignende? Et glutenfritt brød koster jo 50 kr i butikken.. 

Jeg trenger alle tips jeg kan få! :)

Nytt spørsmål: 
Kan hun spise f.eks hvitost eller smøreoster? Er disse laktosefri/laktoseredusert? 

jeg baker som regel boller ol slikt på laktose fri melk (nå bruker jeg vanlig hvetemel da, men finnes vel glutenfri alternativer)

Bruker det blå smøret, (husker ikke hva det heter men er uten melk og salt)

mi jente tåler litt laktose, så litt melk i mat har jeg ikke satt meg så veldig inn i desverre..

sauser og lasange ol kan jo lages med laktosefri melk evt havremelk...

noen av Coop sine pølser er uten melk og laktose, i tillegg er det meste av Gildes god og mager laktosefritt.
mesteparten av brød og boller går det an å bake uten melk. Kaker (sjokolade) går det an å bruke vann eller soyamelk i stedet.
Gele er en fantastisk dessert når en ikke tåler melk, og det finnes veldig mange gode produkter uten laktose. 

Coop Mega har godt utvalg og dersom dere ikke har det i nærheten, så vet jeg at de fleste helsekoster selger rismelk og soyamelk som kan fint brukes i mat. Matfløte finnes også forresten.

bare husk at all melk kan byttes ut med vann så lenge en tilsetter mindre av det emoticon

tåler selv ikke melk (dvs både laktosen og melkesukkeret) så kjenner litt av problemene.

http://www.allergikokken.no/ 

Tusen takk for svar alle sammen :)
Jeg får prøve meg litt frem, og melde meg inn i den klubben som leser alle innholdsfortegnelser på butikken ;)

du blir vant med det 

bare vær obs på at de som lager mat er komplette idioter og finner på ord og uttrykk som du ikke trodde kunne bety melk/laktose. f.eks dersom du leser på Pringles pakken så er det melk i den, men det står ikke rett ut. (alle chips med kryddeblanding utenom salt, paprika og salt og pepper inneholder faktisk melk).

Er det et ord du er usikker på, spør en i betjeningen eller la være å kjøpe matvaren. Har ungen melkeallergi er det vondere å få i seg feil mat enn å ikke få vilja si^^

Devina skrev:
bare vær obs på at de som lager mat er komplette idioter og finner på ord og uttrykk som du ikke trodde kunne bety melk/laktose. f.eks dersom du leser på Pringles pakken så er det melk i den, men det står ikke rett ut. (alle chips med kryddeblanding utenom salt, paprika og salt og pepper inneholder faktisk melk).

Er det et ord du er usikker på, spør en i betjeningen eller la være å kjøpe matvaren. Har ungen melkeallergi er det vondere å få i seg feil mat enn å ikke få vilja si^^

Takk for tips! Det skulle ikke forundre meg at matvareprodusentene er idioter ;)

Mye av det som står i allergi-hylla på butikkene er BÅDE melke og glutenfritt..

Tips: Toro sine 1-2-3 sjokolademuffins og også langpanne sjokoladekake (tror det gjelder fortsatt) er uten melk og hvetemel ;)

Og når du har lest en stund og funnet ut av ståa her til lands kan du om du bor i nærheten hamstre på harryhandel. Myyyye å spare på allergimat.

På meny har de forresten en egen allergimathylle hvor du kan finne kjeks, knekkebrød, pasta og masse annet som ofte er både guten og melkefritt.

Muskatt skrev:
Og når du har lest en stund og funnet ut av ståa her til lands kan du om du bor i nærheten hamstre på harryhandel. Myyyye å spare på allergimat.

På meny har de forresten en egen allergimathylle hvor du kan finne kjeks, knekkebrød, pasta og masse annet som ofte er både guten og melkefritt.

Ja, har vært litt rundt og sett idag. Fikk jo sjokk da jeg så prisene på ting, det er jo helt vannvittig dyrt jo!

Bor i Bergen, men har hytte på østlandet, så spørs om ikke det blir noen harryturer ja.

mi jente reagerer ikke på gulost, men venninnen min som er hyperallergisk reagerer...

litt-anonym skrev:
mi jente reagerer ikke på gulost, men venninnen min som er hyperallergisk reagerer...

Ok. Nå tror jeg ikke hun er hyperallergisk siden hun ikke er kjempedårlig i utgangspunktet, så da beholder vi hvitosten enn så lenge :)

jeg tåler ikke lactose ..

men et lite tips. gå inn på toro sine sider, send de gjerne mail , jeg fikk en pakke av de i posten med da bl.a ALLE matvare produktene de hadde også hadde de markert hva som var med lactose..
nå bor jeg veldig nær svenske grensen og føler meg litt "heldig" der , for ante virkelig ikke mye om sykdommen eller hvordan jeg skulle lage mat før jeg oppdaga en egen lactose disk i sverige :)

er også veldig mye man kan lage selv også som er både uten gluten og lactose :) men er veldig vanskelig i førsten da man er usikker..

ps. så ei hadde skrevet at myse også er melke produkt , det er også VALLE .. det var de to jeg husker var vanskelig å skjønne med en gang hva var..

jeg har noen nett sider jeg kan finne frem ril deg om du ternger litt råd på mat retter :) bare send en pm :)

Back
Topp