Mat uten hvetemel?

SavnerBarn!

Elsker forumet
Har nettopp funnet ut at jeg helst ikke skal ha hvetemel, og å legge om kosten.

Noen som har tips til hva jeg kan spise. Evt. hva jeg absolutt skal holde meg unna.

Kan jo bake spelt brød selv, men er så lat at jeg aldri gidder bake noe... :P

Skal også unngå melk...:(

Lurer på at det var ei her som hadde en blogg, eller visste om en blogg, for folk med matallergier. Skulle visst være mange oppskrifter og tips der. Du kan jo prøve å søke. Noe ala "for dele med matallergier"

Skal du unngå KUN hvetemel, eller skal du unngå gluten? Stor forskjell på det, så kjekt å vite før en kommer med noen råd:)

Spelt er jo hvete....

Åhh... De viste jeg ikke. Han sa bare hvetemel, men at det burde gå greit med spelt.
Kjenner jeg har lite greie på disse tingene.

Men kan jeg uansett kjøpe glutenfritt da?
Fant ingen sånn hurtigblandinger med spelt, på brød og diverse.
Vanskelig med knekkebrød også. Må ta meg noen timer i en butikk og lese tror jeg... Prøvd å søke litt på nettet, men syns det er litt vanskelig.

Gjelder det kun hvetemel, eller er det gluten du ikke skal ha? For gluten er det nemlig i spelt-korn også.
Mat uten hvetemel er sikkert litt lettere å få til enn uten gluten, men det gjelder jo bare å være litt kreativ med sauser og evt tilbehør, så kan du spise mye forskjellig.

Forslag til middagsmat:
Bacalao
Kylling m/ris eller poteter og annet tilbehør
Taco (ikke lefsene, de er det hvetemel i)
Alle typer kjøtt- og fiskeretter, saus kan du lage av sjy/buljong og tykne med maizena
Alle typer mat med egg, f.eks omelett (kan være litt melk i den), ostesuffle, eggerøre osv. 

Viss du skal bake kan du gå innpå http://www.detsoteliv.no og søke i margen til venstre på oppskrifter uten hvetemel og melk. 

SavnerBarn! skrev:
Åhh... De viste jeg ikke. Han sa bare hvetemel, men at det burde gå greit med spelt.

Vanskelig med knekkebrød også. Må ta meg noen timer i en butikk og lese tror jeg... Prøvd å søke litt på nettet, men syns det er litt vanskelig.

Er det blodsukkeret som er høyt?

her i huset er det 2 med gluten allergi så jeg kjøper melblandinger ifra toro som er glutenfritt og baker brød osv selv. dem har glutenfrie knekkebrød ifra wasa og semper. i bakst og sauser osv lager jeg det helt vanlig men bytter ut vanlig mel med jytte mjøl. handler alt jeg trenger på spar her. er å en del andre ting som dem selger der uten gluten.

kinsarvik naturkost og allergimat.no har en del uten gluten.

Lissyjane skrev:

SavnerBarn! skrev:

Nei er ikke det.
Var hos reflexolog/ healer som testet litt forskjellig. Og fant ut at jeg skulle unngå hvetemel, melk og egg blant annet. 
Så tenkte jeg fikk prøve en stund og se om jeg ble bedre av å unngå det,.

Middagsmaten tror jeg går greit. Kunne spise ris og litt poteter av og til så da klarer jeg meg. Er verre med frokost og lunsj....
Ser ut til at jeg MÅ begynne å bake brød selv...:P

SavnerBarn! skrev:

Lissyjane skrev:

SavnerBarn! skrev:

Nei er ikke det.
Var hos reflexolog/ healer som testet litt forskjellig. Og fant ut at jeg skulle unngå hvetemel, melk og egg blant annet. 

Middagsmaten tror jeg går greit. Kunne spise ris og litt poteter av og til så da klarer jeg meg. Er verre med frokost og lunsj....

Huff, det ser det ut som jeg også må begynne med etter fødselen :p Men å lage sauser selv er enkelt da. Men vil anbefale å unngå maizena og potetmel. Fysj og æsj :p Bruk heller glutenfritt mel til jevningen. Du kan jo kjøpe byggris. Jeg synes i hvertfall det er godt :p Det er egg i buljong, så det skal du helst ikke bruke da. Om det bare er rene produkter, så kan du jo fint kjøpe posesaus og sånne ting. Det går an å bare prøve å kutte ned på alle de rene produktene som ost, brødmat osv og så ser du :) Farseprodukter er det som regel ikke hvetemel i :)

Lissyjane skrev:

SavnerBarn! skrev:

Lissyjane skrev:

SavnerBarn! skrev:

Nei er ikke det.

Huff, det ser det ut som jeg også må begynne med etter fødselen :p Men å lage sauser selv er enkelt da. Men vil anbefale å unngå maizena og potetmel. Fysj og æsj :p Bruk heller glutenfritt mel til jevningen. Du kan jo kjøpe byggris. Jeg synes i hvertfall det er godt :p Det er egg i buljong, så det skal du helst ikke bruke da. Om det bare er rene produkter, så kan du jo fint kjøpe posesaus og sånne ting. Det går an å bare prøve å kutte ned på alle de rene produktene som ost, brødmat osv og så ser du :) Farseprodukter er det som regel ikke hvetemel i :)

Ja fikk beskjed om at jeg ikke måtte bli helt fanatisk, så tenker jeg får prøve å unngå de rene produktene, og håpe det holder. :)
Men må nok til en litt større butikk og kjøpe litt basisvarer.

Back
Topp