Mat-tråd

HåpefullPrøver

Forelsket i forumet
Aprilspirene 2025
Jeg sliter litt med å holde ett sunt og variert kosthold, formen er så dårlig at jeg strever med å stå oppreist lenge nok til å lage gode næringsrike måltider. Tips til enkel og sunn mat? Hva spiser andre mye av i graviditeten?

Jeg sliter litt med å holde ett sunt og variert kosthold, formen er så dårlig at jeg strever med å stå oppreist lenge nok til å lage gode næringsrike måltider. Tips til enkel og sunn mat? Hva spiser andre mye av i graviditeten?
Her er det stort sett beige mat som frister.. prøver å fylle på med råvarer feks kokt egg eller eggerøre. rå grønnsaker er jo kjempebra og du trenger jo ikke stå å kutte lenge, bare ta hele gulrøtter liksom. Anbefaler ovnsbakt mat, feks søtpotet kan du bake hel eller dele i to og bake lenge. Vi pleier å kjøpe kjøttboller på Kiwi som bare inneholder kjøttdeig og krydder, de er bare å bake i ovnen. Ovnsbakt fisk er også fort å bare slenge i ovnen. Ikke blir det mye oppvask heller! Hvis kjøleskapsgrøt/chiapuddig frister er det jo fort gjort å røre på kvelden og spise neste dag.

Ellers er det fullstendig lov å ta takeaway og enkle løsninger!

Jeg spiser som ellers, så mine tips der er kanskje ikke så relevant for deg (siden å stå oppreist over tid er krevende).

Men enkle go-to middager som metter godt - og metter lenge så det demper kvalme. Disse bruker vi når vi ikke har en plan eller handla inn og har litt dårlig tid før ungenes leggetid;
- Omelett
- Speilegg
- Plukktallerken med det du har
- Wok (bruker du scampi kan du ha alt i frysen og saus kan du lage av ting du har eller kjøpe en stor flaske)

Ellers spiser jeg mye kokt egg, bruker meierismør fremfor margarin, h-melk, avokado, tyrkisk yoghurt naturell (10% fett) med nøtter og frukt (alt ting som metter over lenger tid). Husmann knekkebrød er praktisk å ha både egg og avokado på, så har du noe tilgjengelig om du ikke har brød i hus.

Hvis du har bedre dager er matprepp en ide; skjære opp grønnsaker i større mengde, steke kikerter i paprikapulver, koke opp quinoa eller byggryn osv, så har du alt klart til en hel uke hvor du kan plukke litt fra alle og ha en fullkommen salat. Ha gjerne oppi fetaost og kokt egg (jeg koker 7-8 av gangen) for å mette lenger, og sylta rødløk tar kort tid å lage og gjør virkelig underverker for salaten. Holder to uker i kjøleskap.

Hvis du eller noen andre i hus lager en ordentlig middag en dag; lag dobbel eller firedobbel porsjon og frys ned det som er til overs. Ida Gran Jansen har en egen kokebok med retter som du lager firedobbelt av alt og fryser ned til seinere.

I tidligere svangerskap spiste jeg mellommåltider. Det har jeg ikke behov for lenger fordi de 2-3 måltidene jeg spiser metter så lenge. Men go to mellommåltid som er kjekt å ha på bussen i veska om du kjenner du pga. sult blir kvalm el.l; babybel. Holder seg fint i romtemperatur, godt pakka inn i veska, metter mer enn f.eks. frukt. Så kan du slenge på et eple etterpå hvis du må ha noe på farten.

En runde med pizzasnurrer eller taco-horn kan fylle opp fryseren med enkel mat. Mye man kan lage med mat-prepp, men det fordrer jo at noen prepper den og har kapasitet til å gjøre det!

(Og hvis du ikke har stor fryser, men plass til det; det gies ofte bort gratis på Finn.no)

Det går fint uansett! Lykke til!

Her lages det meste av proteinene i air fryeren (kylling, svin, fisk ++) så grønnsaker/poteter ovnsbakt. Utrolig lettvint, kjapt og lite krevende.

Mange gode forslag her! Jeg spiser også likt som før graviditet, og har fokus på å spise råvarebasert. Tips: pinsa bunn fra rema 1000, er en pizzabunn så det er veldig enkelt å slenge på noe tomatsaus og det fyllet du ønsker.

Lurer på en ting- hva gjør dere med smoothie? Spiste dette en del før, men ser at man egentlig må koke fyrste bær og frukt, gjør dere det?

Mange gode forslag her! Jeg spiser også likt som før graviditet, og har fokus på å spise råvarebasert. Tips: pinsa bunn fra rema 1000, er en pizzabunn så det er veldig enkelt å slenge på noe tomatsaus og det fyllet du ønsker.

Lurer på en ting- hva gjør dere med smoothie? Spiste dette en del før, men ser at man egentlig må koke fyrste bær og frukt, gjør dere det?
Jeg bruker en del fryste bær og koker det først :) Det kan være bakterier og virus fra landene de kommer fra (hepatitt A og norovirus) har jeg lest.

Takk for svar. Blir ikke smoothien kjip med varme bær? Har du i isbiter?
Jeg har ikke prøvd i smoothie men rører bærene inn i protein-yoghurt med granola til frokost hver morgen. Bærene bli ikke kjipe da i alle fall. Men kan være lurt med isbiter i smoothie ja! :)

Jeg må bare beklage min kommentar her 19 august hvor jeg skriver at jeg spiser likt som før graviditet og har fokus på råvarer etc. jeg trekker det tilbake. Nå har jeg også blitt dårlig og alle planer om hvor sunn jeg skulle være i svangerskapet er kastet. Nå handler det om å overleve. Så unnskyld for min naive og ikke hjelpsomme kommentar haha

Jeg må bare beklage min kommentar her 19 august hvor jeg skriver at jeg spiser likt som før graviditet og har fokus på råvarer etc. jeg trekker det tilbake. Nå har jeg også blitt dårlig og alle planer om hvor sunn jeg skulle være i svangerskapet er kastet. Nå handler det om å overleve. Så unnskyld for min naive og ikke hjelpsomme kommentar haha
Huff så leit, men da er vi flere i samme båt :laughing002 håper det snur fort! Her har det heldigvis snudd litt for min del, så har en del aversjoner mot en del matvarer, men enkle ting uten for mye smak spiser jeg godt av nå :smiley-ashamed004

Oj, shit, jeg visste ikke at man må koke det først, det har ikke jeg gjort! :arghh: :nailbiting:

Oj, shit, jeg visste ikke at man må koke det først, det har ikke jeg gjort! :arghh: :nailbiting:
Det er nok ikke krise. Det anbefales generelt for alle å koke utenlandske bær. Jeg har aldri gjort det og aldri blitt syk av det. Man skal jo være ganske uheldig. Du ville nok merket det til nå om du ble syk, så det har nok gått helt fint :Heartred Men som et føre-var-prinsipp har jeg hittil droppet å lage og kjøpe smoothie av fryste bær

Det er nok ikke krise. Det anbefales generelt for alle å koke utenlandske bær. Jeg har aldri gjort det og aldri blitt syk av det. Man skal jo være ganske uheldig. Du ville nok merket det til nå om du ble syk, så det har nok gått helt fint :Heartred Men som et føre-var-prinsipp har jeg hittil droppet å lage og kjøpe smoothie av fryste bær
Vi ble matforgifta av fryste First price jordbær! Anbefales å koke! Følte en stund at både doen og jeg kom til å miste livet laughing4

Jeg takler ikke kake lengre, holder på å spy når jeg får krem i munnen:grumpy:
Er negativ (blir sann "blæææh") til brødmat og vil aller helst kun ha middagtil alle måltid:excited001

Vi ble matforgifta av fryste First price jordbær! Anbefales å koke! Følte en stund at både doen og jeg kom til å miste livet laughing4

Jeg takler ikke kake lengre, holder på å spy når jeg får krem i munnen:grumpy:
Er negativ (blir sann "blæææh") til brødmat og vil aller helst kun ha middagtil alle måltid:excited001
Samme! Vil helst ha varmmat til alle måltider

hvis du ikke orker selv, få mannen eller noen andre til å lage en større bolle med pastasalat og/ eller brokkolisalat! Da kan du jo ta ut i mindre porsjoner og spise når det passer deg :Heartpink Her er også mat vanskelig, så mannen lager det meste til meg, da jeg kaster opp om jeg blir stående for lenge selv

hvis du ikke orker selv, få mannen eller noen andre til å lage en større bolle med pastasalat og/ eller brokkolisalat! Da kan du jo ta ut i mindre porsjoner og spise når det passer deg :Heartpink Her er også mat vanskelig, så mannen lager det meste til meg, da jeg kaster opp om jeg blir stående for lenge selv
Nam!! Men er det ikke slik at pasta ikke bør oppbevares for lenge? Eller går det fint så lenge det er i kjøleskap?

Anglamark sine blåbær er svenske. Usikker på jordbærene, men de er økologiske. Så tenker det går helt fint å bruke de uten å koke dem først. Alternativt kan du legge dem i eplesidereddik og vann i 10 min før du skyller og har i blenderen.

Nam!! Men er det ikke slik at pasta ikke bør oppbevares for lenge? Eller går det fint så lenge det er i kjøleskap?
Tror det bare er romtemperert pasta man skal være forsiktig med. Her varer en pastasalat sjeldent mer enn 3-4 dager, da det er populært når det lages. Setter kjølig med en gang vi har tatt ut det vi skal spise

Back
Topp