Mat til oss som har fått påvist sv.diabetes

Maasta31

Flørter med forumet
Hei!
E må få ned blodsukkeret mitt, ( eg liker IKKJE å stikke meg sjølv med nåler, så viss eg klarer å unngå insulinsprøyter, så er det vel verd timane på kjøkkenet framover;))

Er det noen som har tips til enkle lav-karbo oppskrifter på brødmat og middagsmat?

:anyone
 
Hei!
E må få ned blodsukkeret mitt, ( eg liker IKKJE å stikke meg sjølv med nåler, så viss eg klarer å unngå insulinsprøyter, så er det vel verd timane på kjøkkenet framover;))

Er det noen som har tips til enkle lav-karbo oppskrifter på brødmat og middagsmat?

:anyone


Vet ikke om dette teller, men jeg har hatt dia type2 siden rundt 2012 og har spist den av meg for å si det sånn:)
Har ingen gode tips til brødmat, det sluttet jeg bare med og byttet mye ut med kjøtt, grønnsaker og egg. Spesielt tomater ble ei greie for meg.
Passet også på å spise mat uten karbohydrater først hvis måltider f.eks inneholdt poteter eller lignende. Samme hvis jeg skulle unne meg snop i helgene. Spiste det som dessert rett etter en middag med kun kjøtt og grønnsaker. Fikk høre av min lege at det da ville bremse bls stigningen:happy:
Selvfølgelig er jo alle forskjellige, men dette har funket for meg. Har ikke hatt målbar diabetes på 5 år. Har også unngått svdia.
 
Jeg er på dag 7 med dette styret, og har funnet ut at for meg kommer jeg stort sett i mål ved å unngå tilsatt sukker og å spise grove brødvarer og pasta f.eks. Selvfølgelig kutte godteri, brus, kaker, potetgull. Drikker fortsatt melk, 2-3 glass, avhengig av mye melk i kaffen. Drikker også litt juice med mat, f.eks 1/2-1 dL som jeg vanner ut til 2-3 dL vann. Det får bli min drikk til julemiddagen i år. Ellers vann. kresen på drikke:hilarious:

Generelt bør man spise lav-sukker eller lavkarbo light. Ikke kutte karbo helt, gravide skal ikke det, skal visst ikke ha ketoner i urinen. Noe annet når man er gravid enn ved vanlig dia2. Spise mye fiber og karbo som brytes ned sakte. Så et tips om å holde seg under 10g/100g sukker, noen sier 5g/100g sukker. Kommer an på mengden man spiser selvfølgelig.

Vi spiser uansett stort sett grovt brød, men har lest at det bør være minimum 3 på grovhetsskalaen. Har f.eks spist «Fiber&frø» fra Coop noen dager, og nå er jeg på et grovt havrebrød. Bytte hvetemel med havre funker for noen, men ikke for alle. Finnes både ferdige brød og halvstekte rundstykker, f.eks proteinrundstykker og grønsaksrundstykker. Jeg ble stressa i starten fordi jeg trodde jeg måtte bake alt selv, for det orker jeg ikke nå!

Av pålegg spiser jeg nå mye hvitost, skinke, makrell, leverpostei, juleskinke, servelat, snøfrisk, peppermakrell..

Handler også om balansen i måltidet, det går mye bedre å spise litt sukker med mat/etter mat enn alene, dersom maten har bra med protein og fiber.
Jeg var litt fortvilet over at jeg muligens ikke kunne ete noe godt i jula, men tenker å smake på julekaker som dessert f.eks. En halv kake er bedre enn 3. Jordmor sa jeg kunne stort sett spise litt av det meste. Men hver enkelt må finne ut hva som går. For noen går ikke BS ned selv ved å kutte det meste av karbohydrater, og da må det bli behandling.

Av annet jeg har testet som mellommåltid/snacks er nøtter&mandler, noen grove potetgullerstatninger, fant en god fra finncrisp med krydder. Grønsaks«potetgull», frøkjeks/grove kjeks med snøfrisk/annen gravidvennlig ost. Fullkorn maiskaker. Høres ut som jeg er desperat på snacks, men trengte å finne ut noe jeg kunne ha i jula når de andre eter potetgull og godteri :wtf:

Jeg er generelt ikke glad i sukkererstatninger. Lettbrus, saft, syltetøy og godteri med aspartam og acetsulfam-k utgår. Syns det smaker ille og blir rar i magen. Testet Grethe Roede sine sukkerfrie kokosboller i går, veldig gode! Kjøpe meg sukrin gold og sukrin-sirup for å kunne bruke der sukker er naturlig, evt om jeg orker å bake litt. Fikk tips om å enten kjøpe sukrin gold eller sukrin+, da disse har mer naturlig smak enn vanlig sukrin.

Yoghurt naturell kan jeg fint spise, men trenger litt bær eller noe på. Prøvde «simply granola» fra Axa i dag, kun naturlig sukker fra blåbær og dadler. Mye helkorn og frø, 100% grov. Godt i yoghurt. Noen kan fint spise havregrøt, andre ikke. Må bare teste..

Det var noen tips i ramdom rekkefølge,
 
Last edited:
Back
Topp