Mat til far i fødebagen?

Sillynelly

Betatt av forumet
Vi spiser ofte, og er avhengige av det for å fungere. Jeg må planlegge ut fra at jeg ikke klarer å spise så mye, så det blir nok energidrikk, YT næringsdrikk og vann på meg. Men gubben må få i seg noe med mer substans hvis det varer lenge.

Vi planlegger for at han ikke får forlate føden for å kjøpe seg mat pga korona, og at fødselen kan vare lenge. På toppen av det hele er han laktoseintolerant, så melkeprodukter begrenser seg litt.

Hva har deres menn hatt med seg av mat på føden som står seg en stund utenfor kjøleskap?

Jeg tenkte på å bake grove pizzasnurrer som tas ut av fryseren når vi drar og som kan ligge og tine i bagen. Pluss at han smører seg en nistepakke. Men gode ideer tas i mot med takk!

Vanlige brødskiver går helt fint. Det er jo ikke uvanlig å ha matpakker liggende i romtemp i timesvis før lunsj. Og kniper det på, kan man ha med en liten kjølebag, eller pakke noen kjøleelementer sammen med matpakken.

Tenkte også på å bake noe på forhånd som kunne tine i baggen! Vi har også en sånn liten myk kjølebag som vi kan ta med, for å holde noe kaldt hvis vi har lyst til det. Men har ikke kommet så langt i denne planleggingen enda siden det ikke er før i mai.. :joyful:

Har absolutt ikke kommet så langt i tankegangen enda (junispire her), men har matallergi selv og er derfor vant til å ha med mat til forskjellige arrangementer, ferieturer osv. Gjør som Neidajoda og Ciri over her og har det i en liten kjølebag, og putter ett kjøleelement oppi slik at det holder seg kaldt lenge. Forslag til ting som ikke trenger mer forberedelse enn å hive det oppi der og da er fryste pizzaboller, ostehorn med skinke, boller eller polarbrød, og knaskerøtter eller banan/annen frukt. Oppi baggen kan en fra før av ha en spruteflaske med syltetøy, små tuber med nugatti, knekkebrød (finnes jo slike med ferdig pålegg på også), nøtter, sjokolade, energibarer, chips, kjeks eller rosiner/annen tørket frukt man liker. Det meste holder seg jo forsåvidt en god stund oppi en kjølebag, og da spesielt om en har puttet fryste matvarer oppi også. :)

Takker for innspill! Har tenkt på en liten, myk kjølebag selv, men vært usikker på hvor mye ting vi kan dra med oss inn på fødestua :woot:. Nå for tiden får man jo ikke gå ut i bilen igjen og hente noe en gang, når man først har kommet inn.

Jeg leker med tanken om å bake lussekatter og fryse ned. Deilig belønning å ta fram etter brasene hvis babyen kommer til termin Luciadagen. Men realiteten er at jeg er fryktelig dårlig til å bake, og at jeg ser for meg at vi i all viraken kommer til å glemme dem i fryseren :woot::rolleyes:.

Det gjør vel han her og når dagen kommer, men det er ingen grunn til å ikke være to om å tenke på hva som kan være godt å ha med seg... ;)
Hvorfor? Han tenker ikke på hva jeg pakker, hvorfor skal jeg da bruke av min energi å tenke på hva han pakker?

Takker for innspill! Har tenkt på en liten, myk kjølebag selv, men vært usikker på hvor mye ting vi kan dra med oss inn på fødestua :woot:. Nå for tiden får man jo ikke gå ut i bilen igjen og hente noe en gang, når man først har kommet inn.

Jeg leker med tanken om å bake lussekatter og fryse ned. Deilig belønning å ta fram etter brasene hvis babyen kommer til termin Luciadagen. Men realiteten er at jeg er fryktelig dårlig til å bake, og at jeg ser for meg at vi i all viraken kommer til å glemme dem i fryseren :woot::rolleyes:.

Du får legge en stor lapp oppå fødebaggen med "HUSK LUSSEKATTER" så burde de bli med :hilarious:

Her fikk samboer gå i kantina som han ville og forsyne seg. Han betalte for det da. Er vel litt andre regler nå som det er korona, men jeg hadde nok bedt han om å kjøpe inn det han vil spise selv.

Du får legge en stor lapp oppå fødebaggen med "HUSK LUSSEKATTER" så burde de bli med :hilarious:

sorry avsporing men..

Lussekatter..! Åh, jeg elsker lussekatter! Men de må være med safran!! Og helst denne oppskriften, etter at jeg ble kjent med den for 3-4 år siden blir det aldri «norske gurkemeiekatter» igjen for å si det sånn! Dette kan svenskene bedre enn oss;)

https://www.ica.se/recept/godaste-lussebullen-717002/

Såvidt jeg husker blir denne deigen veldig bløt/grøtete i begynnelsen! Men bare kjør den leeenge(20 min) i kjøkkenmaskinen og se mirakelet skje, og du får den beste og seigeste deigen ever! Så herlig å jobbe med, og det at den ikke er mettet med mel gjør at sluttresultatet blir så saftig og luftig!:wav

Tror jeg må bake en runde allerede.. må bare få tak i safran da:hilarious:

sorry avsporing men..

Lussekatter..! Åh, jeg elsker lussekatter! Men de må være med safran!! Og helst denne oppskriften, etter at jeg ble kjent med den for 3-4 år siden blir det aldri «norske gurkemeiekatter» igjen for å si det sånn! Dette kan svenskene bedre enn oss;)

https://www.ica.se/recept/godaste-lussebullen-717002/

Såvidt jeg husker blir denne deigen veldig bløt/grøtete i begynnelsen! Men bare kjør den leeenge(20 min) i kjøkkenmaskinen og se mirakelet skje, og du får den beste og seigeste deigen ever! Så herlig å jobbe med, og det at den ikke er mettet med mel gjør at sluttresultatet blir så saftig og luftig!:wav

Tror jeg må bake en runde allerede.. må bare få tak i safran da:hilarious:

Oooh! Velkommen avsporing!

Jeg skulle akkurat til å Google etter oppskrift, men ser ut til at jeg slipper det da :woot:.

Skulle bare ønske jeg kunne å bake, jeg tror jeg har ett anti-bake-gen. Alt jeg baker kan puttes i gamle damers vesker og fungere som selvforsvar mot ranere, for å si det sånn :eek:......

Jeg skulle akkurat til å Google etter oppskrift, men ser ut til at jeg slipper det da :woot:.

Skulle bare ønske jeg kunne å bake, jeg tror jeg har ett anti-bake-gen. Alt jeg baker kan puttes i gamle damers vesker og fungere som selvforsvar mot ranere, for å si det sånn :eek:......

Da håper jeg du liker denne oppskriften, med mindre du heller oppi mer hvetemel enn det står at du skal gjøre, fordi du blir nervøs for at deigen ikke skal slippe bollen snart(ja, man kan bli ganske nervøs for det underveis i eltingen, for det ser virkelig ikke ut til å bli bolledeig av guggen! Gi kjøkkenmaskin minst 20 min før du evt har i LITT mer hvetemel:bag:).

Og bruk nøytral olje til å bake ut med, ikke mel;)

Mannen her gjør nok som sist, pakker med et brød, nugatti, engangsfat og kniv :) Veldig lettvint, men også ta med noen som er smurt ferdig. Ellers noe lettvint sjokolade og kjeks, noe jeg kanskje vil ha selv også:rolleyes: Spiste ikke noe selv sist da.

Last edited:

Samme her :bag:

Vi spiser ofte, og er avhengige av det for å fungere. Jeg må planlegge ut fra at jeg ikke klarer å spise så mye, så det blir nok energidrikk, YT næringsdrikk og vann på meg. Men gubben må få i seg noe med mer substans hvis det varer lenge.

Vi planlegger for at han ikke får forlate føden for å kjøpe seg mat pga korona, og at fødselen kan vare lenge. På toppen av det hele er han laktoseintolerant, så melkeprodukter begrenser seg litt.

Hva har deres menn hatt med seg av mat på føden som står seg en stund utenfor kjøleskap?

Jeg tenkte på å bake grove pizzasnurrer som tas ut av fryseren når vi drar og som kan ligge og tine i bagen. Pluss at han smører seg en nistepakke. Men gode ideer tas i mot med takk!
Jeg har salami og spekeskinke øverst på lista over ting som må med i fødebagen, og tar nok med hvertfall 2 pakker av hver, så det er nok til begge! Det og en boks nugatti og et brød, så er vi nok begge godt dekket opp. Spekemat tåler jo fint noen/mange timer i romtemperaur. Kommer til å pakke med litt sjokolade/snacks til begge og, og kanskje en tube baconost eller noe sånt. Må finne ut av om far får være med på familierom (da er det visst 400kr dagen og mat inkludert på "vårt" sykehus), eller om han bare får være der mellom 10-22. Med førstnevnte alternativ tror jeg vi blir "låst inne" til vi skal hjem, men med alternativ 2 kan han nok komme og gå litt.

Sist hadde vi ikke med noe, vett ikke om han fikk spist? Jeg kastet opp alt jeg hadde i magen når jeg kom inn på sykehuset på 8-9 cm så jeg ville ikke spise noe. Fikk mat mange timer etter ka og det smakte godt. Når jeg tenker meg om vett jeg ikke om han fikk, eller han spiste når jeg lå på oppvåkning før han kom...? Er det korona i juni/ juli så får vi pakke med niste, men tror det muligens blir ks denne gangen spent hva jm sier når jeg kommer så langt, og da trenger det ikke å ta så fryktelig lang tid, håper han får bli med

Back
Topp