Mat til de små på julaften

Gressenka_Mymlen_Lilleblomst_15

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarlykke 2015
Marsmellows-15
Septembergull'17
Hva skal din lille få til julemiddag, og hvilken alder?

Mi er nesten 10mnd. Men vet ikke hva hun skal få mens vi spiser pinnekjøtt

Mine er så store, hhv nesten 5 og drøyt 7 til jul, så de får det samme som oss. Da de var yngre hadde vi også nissepølser.

Sin første jul var eldstemann fullammet, så den var grei, og året etterpå altså nissepølser, men yngste var 10 mnd til sin første jul Jeg husker ikke hva hun fikk, de skal jo ikke ha salt enda, så pinnekjøtt utgår med høye kneløft, og har vel ikke begynt med pølser enda heller egentlig. Meget mulig hun fikk et glass egentlig? Om hun fortsatt spiste det i den alderen... jeg innser at jeg ikke husker, spørr meg igjen om et år, da har jeg jo ei som er rett under året til jul....

Minsten var 7 mndr i fjor, han fikk samme mat som oss. Ribbe med tilbehør. Jeg kokte poteter og grønnsaker på forhånd til han, så maten ikke ble altfor salt.

Nå er jo ikke ribbe på langt nær så salt som pinnekjøtt da, men når jeg lager det er det jo ikke potetene og grønnsakene som står for saltet, det er det kjøttet som i hovedsak gjør (og sausen) og det hadde jeg IKKE servert en på 7 mnd altså, de skal ikke ha salt i det hele tatt, så da hadde jeg i så fall tatt av noe av kjøttet og varmet uten salt på, det er jo ikke store biten som skal til for en sånn liten knott, og heller tilnød latt det fått av den vanlige sausen... barnet i HI er 10 mnd, men fortsatt godt under året. Og pinnekjøtt selvsagt lite egnet.

Han er 18 måneder, så spiser det samme som oss. I fjor var han 6,5 måned og fikk most poteter og gulrøtter.

Nå er hun 4,5 år, så hun spiser det samme som oss. Da hun var under året fikk hun det hun pleide å spise til middag. Det var vel middagsglass den gangen. Også fikk hun smake på tilbehøret fra middagen vår, da. Hun satte vel mest pris på det hun var vant med. Til kvelds fikk hun grøt. Så for hennes del var ikke den første julen noen stor matopplevelse utover det vanlige.

I år er det enkelt. Babyen på 4 mnd fullammer jeg selvfølgelig, og 5-åringen og 7-åringen spiser alt som blir servert. Da de store var 13 mnd i julen derimot fikk de ikke smake det salte pinnekjøttet. Da fikk de spise tilbehøret; potet, gulrot, kålrabistappe og sosisser om jeg husker riktig. Kokte deres pølser litt ekstra i rikelig med vann, så ble de ikke så salte. Desserten er jo uten salt, så jeg tipper de fleste barn blir fornøyd med julemiddag uansett. ;) Jeg liker ikke egentlig pinnekjøtt, så jeg har aldri hatt dårlig samvittighet for å servere barna julemiddag med bare tilbehør. :p

Første julen var hun 11 mnd og spiste da ribbe med tilbehør. Etter det har hun spist det vi har hatt om det er ribbe eller pinnekjøtt men hu blir 9 år så er jo stor. Lillebror som blir 5 mnd i romjula skal få smake rotmos uten salt og med nutramigen istedenfor melk :)

Første julen var hun 11 mnd og spiste da ribbe med tilbehør. Etter det har hun spist det vi har hatt om det er ribbe eller pinnekjøtt men hu blir 9 år så er jo stor. Lillebror som blir 5 mnd i romjula skal få smake rotmos uten salt og med nutramigen istedenfor melk :)
Signerer alt utenom lillebror. :p

I fjor var lillebror nesten 7 mnd. Han fikk litt ribbe, litt svinemør og pølse. Mest kålrabi stappe, potet og gulrot

Nr en var 11 mnd første året. Tror vi hadde kalkun. Hu spiste det samme som oss. Nr 2 var 1 mnd første året og fikk pupp :p

Frøkna vår er 14 mnd til jul, så hun får det vi skal ha, ribbe med tilbehør. Hun har smakt medisterpølse og det falt veldig i smak. Regner med at morfars medisterkaker går ned på høykant også ;) I fjor var hun to mnd og ble fullammet.

Lille U vil være 9 måneder på julaften.
Tror jeg kommer til å gi han smaksprøver av maten vår og ha med et glass han kan spise.
De eldste på 4 og 8 spiser det samme som oss

Min er 17 mnd da. Og kommer til å spise samme som oss. Julepølser, ribbe, surkål, potet, saus , kjøttkaker og syltetøy. Han elsksr det :)

Vi gjør det vi vanligvis gjør til alle middager. Et stor glass med grønnsaksmos først og så spiser vi sammen det samme etterpå. Hun er 22 mnd.

Vi pleier å ha pinnekjøtt på julaften og har da en vossakorv i tillegg om ungene vil ha det.

Vi har pinnekjøtt, pølser, kålrabistappe og poteter, men regner med at vesla spiser middag tidligere. Tar av litt pølse, potet og kålrabistappe som hun kan få, men vet av erfaring at ho ikkje er så glad i julepølse. Så vi får se hva det blir på ho denne dagen :P

Ho er 18. mnd

Mini bli 1 på nyttårsaften så får smake av vår julemiddagen:-). Skal ha kalkun så ganske safe for han også:-)

Vi gjør det vi vanligvis gjør til alle middager. Et stor glass med grønnsaksmos først og så spiser vi sammen det samme etterpå. Hun er 22 mnd.

Vi pleier å ha pinnekjøtt på julaften og har da en vossakorv i tillegg om ungene vil ha det.

Er det en grunn til at ei på 22 mnd fortsatt spiser middagsglass?

Har ikke tenkt på muligheten engang å kjøpe det til min på 18 mnd.
Han spiser alt vi spiser og har gjort det i sikkert 7-8 mnd nå:)

Back
Topp