Mat til Barn 6mnd

Guest
hei
et spørsmål
vårt barn får nå melk fra pulver ( Nestle) 
Hun får barnegrøt 2 ganger til dagen  pluss melk  vann  og avakado og tran til morgen.
vi har også gitt henne litt potet  (kylling en dag  og litt fisk en annen dag.. ikke salt..
ok 0800  barne grøt    1300  potet etc    kl 1700  barne grøt    .. melk ja

HVA er riktig å gi?????
Jeg leser på deres sider at når mor ikke kan gi melk  så 2 grøtmåltider etc???
men var hos lege i dag  og hun er i toppform   6.5 kg 
men denne doktor sier vi kun skal gi et måltid på morgen  . og etterpå kun melk???
barnet blir 7 mnd   den 5 aug.
Og doktor sa at hun kan spise tomat ???  jeg  gir ikke det nei,, men fint om dere kan svare meg.
denne doktor sier at vist hun får 3 måltider til dagen så vokser hun ikke fort nok....
Vi gir mye melk..

håper helsesøster kan svare oss på dette.

og vi er ikke i Norge for øyeblikket  derfor bruker vi mye babyverden  :)
 
Hei!
Ifølge norske anbefalinger om spedbarnsernæring anefales det å starte opp med fast føde fra ca. 6måneders alder. Det er mest vanlig å starte med grøt. Når barnet blir vant med grøt økes opp til to grøtmåltider daglig. Ettersom barnet har mer behov for mat, gis middagsmåltid. Som mellommåltid kan gis frukt. Fra 6 måneders alder har barnet behov for ekstra jern,- og det får det gjennom grøten som er tilsatt jern. Ved å gi frukt og grønnsaker får barnet både jern og c-vitaminer. C-vitaminer er viktig for jernopptaket. Dersom barnet får for mye melk, vil dette hindre jernopptaket. Anbefalt melkemengde inkl. det som er i grøten er 6dl. pr døgn. Barnet kan få vann som tørstedrikke utenom den anbefalte melkemengden. Slik du bekriver, synes jeg dere har en fornuftig og god fordeling av måltidene. Dere sørge for at barnet deres får både vitminer, proteiner og jern. Flott at dere varierer med ulike mattyper. Jeg vil anbefale at dere fortsetter slik dere har begynt. Lykke til med å skape matglede for barnet deres. Beste hilsen Elin
 
hei

jeg takker for svar
ja jeg gjør slik som du beskriver videre og følger denne plan
takk for svar
 
Back
Topp