Mat til 9 måneders

Bkno9233672

Første møte med forumet
Vi bor ikke i Norge og med det følger også andre mattradisjoner og -rekommendasjoner for barn. Problemet er at vi voksne i familien spiser mer som i Norge enn det normale her.

Opplever det som styrtumulig å få tips om norskt kosthold både til meg selv og barnet fra helsevesendet her. Sier jeg at jeg spiser brødskive til lunsj stempler de det på en gang som at jeg har ett usunt kosthold og enten får i meg for lite eller kommer bli tjukk av brød.

Derfor lurer jeg nå på hva dere gir barn som er i omtrent samme alder? Idag spiser mitt barn brødskive med leverpastej eller makrell till frukost, senere grøt ofte med frukt, ett middagsmål og svisker kring kl 15 og morsmelkerstating på kvelden plus under dagen om han er mere sulten. Og selvsagt vann under hele dagen.

Synes bare det er så utrolig synd at helsevesendet er så negativ til andre matkulturer når jeg faktiskt er intressert for at ingenting skall bli galt.

Vi i Norge spiser ekstremt mye brød i forhold til andre land. Og matkultur er ikke lett å gjøre noe med. Jeg har ikke så gammel baby enda, men her anbefales veldig mye grøt. Og det er jo mange alternativer til grøt. Gir du bare melk etter kl 15? For meg høres det lite ut. Ville tenke at han bør ha litt mat på kvelden også, grøt eller brødskive eller grønnsaksmos kanskje?

Ganske likt som min spiser. Her får han:
Frokost: 1 porsjon grøt og vann
Lunsj: 1 brødskive, (får det meste av pålegg, leverpostei er favoritten) 100ml mme og frukt.
Middag: samme som vi spiser (fisk, kylling, magertkjøtt m/ ris, poteter, grønnsaker, couscous osv) m vann og smoothie
Kvelds: 1 porsjon grøt og vann.
Får ofte litt frukt ( eple, banan, druer, blåbær) mellom lunsj og middag.
Får ikke melk om natta :happy:
Han er 9,5 måneder og en ganske stor gutt ( 11kg og 75cm) dette er passe for han hvertfall.

Min er 9 mnd nå.
Ammer før vi står opp.
Frokost: 1 brødskive med leverpostei, makrell i tomat eller kaviar + 90-120 ml mme
Lunsj: Fruktmos med litt grøtpulver i + 90-120 ml mme
90-120 ml mme før 2. duppen
Middag: Kjøtt eller fisk med grønnsaker, vanligvis + vann
Kveldsmat: Grøt av 120-150 ml vann + 90 ml mme
Ammer før legging

Han kan gjerne også få skumpinner, en bit agurk, eple, gulrot e.l. gjennom dagen. Hundene stjeler den ganske fort da, hvis han legger den ifra seg, så jeg vet ikke hvor mye han faktisk spiser av det. :p

Back
Topp