Mat til 17. mai

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Hva pleier dere å spise på 17. mai? Det er vel ingen som har oppskrift på noe ekstremt enkelt?

Til tross for at jeg er verdens dårligste kokk, så har jeg prestert å invitere gjester 17. mai. De påstår at de ikke forventer noe som helst, men mat må vi jo ha. For å gjøre saken enda verre, så er det noen som ikke tåler melk (is[&:]), noen som ikke tåler svinekjøtt (pølser[&:]), og noen som ikke spiser kake.[8|] Hvis noen av dere har oppskrifter eller tips, så blir jeg veldig takknemlig. Det kan gjerne inkludere ferdigprodukter som ingen andre er late nok til å kjøpe.[8D]

Vi har ofte grillet på 17. mai, sammen med familien - eller så har vi stort sett reker, loff og tilbehør!
I år aner jeg ikke. Lurer litt på å invitere noen venner hit på grilling, men er ikke helt sikker enda.
Finnes jo saftis, kalkunpølser og frukt til fruktsalat-dessert [;)]

Hmm, litt enkel grilling kan jeg vel alltids få til. Kalkunpølser og saftis er skrevet på handlelisten.[:)]

Vi pleier å grille eller å ha/få servert spekmat med tilbehør[:)]

her er det litt forskjellig, det spørs på vær osv.. men enten spiser vi ute, har litt div. kaldmat/varm-mat, altså et lite koldtbord. i år kommer jeg og sambo hjem natt til 17 mai, etter en langhelg i London, så snuppa er hos svigers. håper vi kan smiske oss innpå de og få mat hehe[:)]

Er dere glad i røykelaks? Jeg har en oppskrift fra svigermor på en røykelaks-ting som jeg syns ser veldig dekorativ ut og som jeg elsker (men så elsker jeg røykelaks, da).

Den blir som en "kake" man skjærer stykker av. Man bruker ferdig oppskåret brød (svigermor bruker loff, men jeg bruker gjerne vanlig brød) og skjærer av alle skorpene + deler skivene i to. Så legger man de halve skivene etter hverandre på et avlangt fat, man kan godt legge to halve skiver ved siden av hverandre så det blir to rekker med halve skiver inntil hverandre. Så smører man på denne blandingen:
-grønn salat skåret i små biter (f.eks. issalat)
-tunfisk i boks
-crabsticks
-majones (ganske mye)
-laksepostei (siden jeg ikke har funnet det, har jeg heller brukt f.eks. crabsticksalat)

Deretter et nytt lag med halve brødskiver, et nytt lag med blanding, og på toppen legger man røykelaksskiver på tvers så de dekker "kaka".
Så kan man pynte med sitronskiver eller appelsinskiver rundt fatet.

Når man skjærer i den, treffer man gjerne der brødskivene er delt.. Altså sånn at man egentlig slipper å skjære i brødet. Dette ser fint ut, men det er litt viktig for synets skyld at laksen dekker alt brødet, så kanskje holder det med én rekke med halve brødskiver, jeg husker ikke helt. Utrolig godt, syns jeg, og veldig passende vår/sommermat.

-

Mamma og pappa har så og si alltid pleid å ha lapskaus, for den mener jeg at de lager kvelden før, så slipper man å tenke mer på matlaging på 17. mai siden det ikke krever store energien å skru på plata. emoticon
Som et tips i tillegg til saftis, er melkefri kremis som selges i de fleste helsekostbutikker, og på Meny, Ultra, og andre matvarebutikker. De smaker faktisk veldig godt! emoticon
Som alternativ til kake kan du f.eks. ha marengs som kan kjøpes ferdig i butikken, og den er forøvrig også melkefri! Og vil du fiffe opp en marengsbunn og beholde den melkefri, kan du ta på litt av den melkefrie isen, og noen jordbær på toppen.
Gele er også melkefritt, og hvis du skal ha vaniljesaus til, finnes det også i en soya-variant (altså melkefri).
Lykke til på 17. mai!  

Mamma og pappa har så og si alltid pleid å ha lapskaus, for den mener jeg at de lager kvelden før, så slipper man å tenke mer på matlaging på 17. mai siden det ikke krever store energien å skru på plata. emoticon
Som et tips i tillegg til saftis, er melkefri kremis som selges i de fleste helsekostbutikker, og på Meny, Ultra, og andre matvarebutikker. De smaker faktisk veldig godt! emoticon
Som alternativ til kake kan du f.eks. ha marengs som kan kjøpes ferdig i butikken, og den er forøvrig også melkefri! Og vil du fiffe opp en marengsbunn og beholde den melkefri, kan du ta på litt av den melkefrie isen, og noen jordbær på toppen.
Gele er også melkefritt, og hvis du skal ha vaniljesaus til, finnes det også i en soya-variant (altså melkefri).
Lykke til på 17. mai!  

almara skrev:
Er dere glad i røykelaks? Jeg har en oppskrift fra svigermor på en røykelaks-ting som jeg syns ser veldig dekorativ ut og som jeg elsker (men så elsker jeg røykelaks, da).

Den blir som en "kake" man skjærer stykker av. Man bruker ferdig oppskåret brød (svigermor bruker loff, men jeg bruker gjerne vanlig brød) og skjærer av alle skorpene + deler skivene i to. Så legger man de halve skivene etter hverandre på et avlangt fat, man kan godt legge to halve skiver ved siden av hverandre så det blir to rekker med halve skiver inntil hverandre. Så smører man på denne blandingen:
-grønn salat skåret i små biter (f.eks. issalat)
-tunfisk i boks
-crabsticks
-majones (ganske mye)
-laksepostei (siden jeg ikke har funnet det, har jeg heller brukt f.eks. crabsticksalat)

Deretter et nytt lag med halve brødskiver, et nytt lag med blanding, og på toppen legger man røykelaksskiver på tvers så de dekker "kaka".
Så kan man pynte med sitronskiver eller appelsinskiver rundt fatet.

Når man skjærer i den, treffer man gjerne der brødskivene er delt.. Altså sånn at man egentlig slipper å skjære i brødet. Dette ser fint ut, men det er litt viktig for synets skyld at laksen dekker alt brødet, så kanskje holder det med én rekke med halve brødskiver, jeg husker ikke helt. Utrolig godt, syns jeg, og veldig passende vår/sommermat.

-

Jeg sendte den oppskriften over til søsteren min som elsker røykelaks jeg.emoticon  Må tenke litt på om jeg tør prøve meg på det selv.

Nozy Rosie skrev:
Lykke til på 17. mai!  

Tusen takk for tips!emoticon  Lapskausen var genial, men jeg tror ikke alel gjestene mine spiser det heller.

Nå ser jeg for meg rød gele pyntet som et flagg.emoticon  Det høres passe enkelt og likevel godt ut. Eller kanskje marengsbunn med frukt og bær i rødt og blått?

Er det noen som vet om det er svin i gele? Synes jeg husker noe om det...emoticon Tror jeg må gå for noe til alle, men ikke alt til noen...

Back
Topp