Hei,
Ble rådet av jordmor å lage mat å fryse ned. Slik ar det kan være litt lettere å få i seg noe mat med en nyfødt i huset.
Jeg feiler litt som husmor, og det å lage mat er ikke mitt området. Så tar gjerne imot forslag/tips til hva man kan lage å fryse ned?
Kan gjerne dele oppskrifter også hvis dere ønsker det
Det er ikke sikkert det blir så grådig hektisk i starten. Én unge og to foreldre gjør at den ene gjerne kan avlaste den andre til å handle, lage mat og hente frem noe. (Altså ting kan være overveldende og slitsomt med ett barn!! Men man må ikke spise middag hver dag heller. Så lenge man får i seg grei sunn kost.) Man kan bli tørst av amming, så å ha flaske med vann lett tilgjengelig er lurt, men det er virkelig ikke krise om du går sulten litt fordi du «sitter fast» på sofaen med en sovende baby, og heller spiser når du får anledning, så lenge det totale inntaket ila en dag er godt nok.
Men hvis du vil fryse ned mat kan jeg dele noe av hva vi gjør. For det første må du tilpasse det ift. hvor stor fryser dere har. Vi fikk en stor fryser på Finn.no. De gis bort stadig vekk. Bare sett på varsel.
Vi fryser ned mat kanskje hver tredje middag vi lager. Det gjør hverdagen så enkel! Vi jobber turnus, så en av oss har ofte fri på dagtid til å lage opp middager, gjøre ærend og alt vi ellers ikke vil stresse med når ungene er hjemme, men man kan gjøre mye etter jobb og i helger også.
Jeg lager ofte 3-4 ganger oppskriften. Har kjøpt inn store ildfaste former (3 liter) med lokk fra Ikea (man kan bruke mindre også, men vi blir tross alt fem nå, og 2- og 3- åringene spiser godt). Tror vi har seks store 3 liters, og flere 1,5 liter, 2 liter osv. Da har vi som regel nok til både å lage «dagens middag» med ildfast form ved behov, og til å ha lagret mat i fryseren.
Det er mye man kan lage mye av og fryse, men Ida Gran Jansen har lagd en bok for nettopp dette formålet. Tror det er den boka som heter «Kjempesmart - helt enkelt». Der er det gode hverdagsretter som er ferdig ganget opp for deg. Linn Stokstad har også flere gode bøker. Tips: bestill dem til lån på biblioteket og ta bilde av de oppskriftene du ønsker å ha, så kan du lage mapper på telefonen din. Én mappe pr. bok eller én mappe for middag, én for bakst osv. etter eget ønske.
Ting jeg bestandig fryser ned når jeg lager det er;
- Lasagne med masse bechamelsaus og ost på toppen. Gjerne mozzarella.
- Fiskegrateng med tykk hvit saus med egg, masse ost i sausen, samt en kokt blomkål som jeg stavmikser inn i sausen
- Makaronigrateng (fra nevnte boka til Ida)
- Sheperds pai
- Moussaka
- Middagspai med skinke og grønnsaker (har kjøpt flere paiformer med fast bunn for 99kr på Coop obs. Bruker Linn «Sprudlende sunn» sine oppskrifter. Veldig populær når vi serverer den i selskap og bursdager)
- Kreolsk torskegryte (en av Linns bøker)
- Lammekjøttboller i spicy saus med mozzarella fra juleboken til Ida Gran Jansen. Første oppskriften i boka. Serverer gjerne med litt speltpasta/spaghetti
- Tomat- og grønnsakssuppe (flere gode i Ida Gran Jansen sin «Lur familiemat»-bok). Fryser suppa i små terninger i silikonformer fra Peach så det går fort å koke den opp og tilsette egg, makaroni og frø f.eks. Virkelig gull når jeg har vært syk (i tillegg til vanlige dager) og er sikkert ikke dum i tilfelle brystbetennelse! Lett å få ned, lett å varme.
- Lager og steker opp kjøttkaker jeg fryser ned i porsjonsposer nok til én middag for hele familien
- Samme med fiskekaker. Marit Kolby har en god oppskrift i sin kokebok «Kokeboka»
- Gulasjen i «Kokeboka» er også helt nydelig på smak og perfekt til å fryse ned
- Ferdig hevet (stekte og ustekte) pizzabunner som fryses ned! Dette har jeg gitt i gave til flere venninner og naboer som nettopp har fått barn.
- Pølsegrateng med masse grønnsaker, speltpasta og bechamelsaus med mye ost.
Vi pleier å ta opp en ildfast form fra fryseren dagen før vi skal spise den, sette den i kjøleskapet, og varme/steke den i ovnen når vi kommer hjem fra barnehage/jobb. Da har vi full oppmerksomhet på ungene etter barnehagen, samtidig som vi får et solid, mettende og hjemmelaget måltid etterpå. (Man skal dog ikke undervurdere verdien av å lage middagen sammen med ungene, så vi gjør absolutt det også om vi ikke vil spise fra fryseren).
Ellers er det utrolig deilig å ha:
- Rundstykker av ulike typer lett tilgjengelig.
- Pizzasnurrer eller horn med skinke og ost.
- Vi spiser utelukkende hjemmelaget brød, så det har vi alltid i fryseren. Surdeig er det ikke noe vits å begynne med om du ikke har lyst til å utforske litt under permisjon (gitt at du har tid og overskudd til det), men det finnes sååå mange superenkle langtidshevede brødoppskrifter i brødform ute på nett og blant annet også i nevnte «Kokeboka». Rør samme mel, vann og 1 ts tørrgjær (feks) før du legger deg. Hiv det i to smurte brødformer, dekk med kjøkkenhåndkle, la stå på benken over natten, og stek 30-60 min på morgenen dagen etter.
Ting som kan være gøy å ha ved f.eks. besøk, men ikke nødvendig på noe vis;
- Kake (flere gode oppskrifter på frysbare kaker med gode tips til opptining i Ida Gran Jansen sin «Kjempesmart - helt enkel»-kokebok)
- Kjeks/cookie-deig rullet til baller. Legg frosne små baller på stekebrettet og sett i ovnen. Vips! Ferdig kjeks på 10-15 min.
- Pannekakerøre fryst ned på melkekartong
- Kanelsnurrer
- Smoothie
Osv.
Alternativene er mange, men man trenger ikke gjøre så mye ut av det. Gjør det som føles rett for deres familie