Mat & sunnhet som gravid

RoXXy

Betatt av forumet
Jeg er litt nysgjerrig på dere andres tanker omkring mat og hva som er greit å spise og ikke som gravid.
Vet at mange er kvalme de første 12 ukene (eller lenger!), men for mange begynner det kanskje å stabilisere seg nå? :)

Tenker at kostholdsrådene jeg får her i Spania kanskje er litt annerledes enn i Norge, og derfor synes jeg det er morsomt å høre hva dere "hjemme i Norge" mener om gravides kosthold.

• Sushi- IKKE greit her har jeg fått beskjed om. Veldig synd:(
  • Tunfisk - IKKE greit, verken fersk eller fra boks. Dere som spiser tunfisk fra boks, hvorfor er dette liksom greiere enn fersk tunfisk?
  • Fersk fisk fra "store" fisker som kveite, laks, tunfisk +++- IKKE greit. Mye miljøgifter.
  • Serranoskinke etc- IKKE greit.
  • Rødt kjøtt - BØR BEGRENSES uansett hvordan det er stekt. Kan øke kolesterolet.
  • Kaffe/te - BEST Å UNNGÅ, men greit med 1 kopp hver dag.
  • Cola/Redbull + andre bruser - Stort NEi til Redbull. Cola og brus BØR BEGRENSES.
  • Søte fruktjuser - BØR BEGRENSES. Mye sukker.

• Spinat, brokkoli, og andre mørkegrønne grønnsaker - VELDIG BRA! Masse folat. Selv spiser jeg mye av dette.
  • Sardiner - VELDIG BRA! God kilde til Omega 3, og lite miljøgifter. Ikke min favoritt, men det går ned.
  • Oster, yoghurt og andre meieriprodukter - BRA! Mye kalsium. 3-4 enheter med dette hver dag, har jeg fått beskjed om:) Nam!
  • Linfø, chiafrø - VELDIG BRA! Omega 3. Bake brød :D
  • Hjerteskjell (type musling - google it!:)) -VELDIG BRA! Masse jern. Uuuuughhh....liker ikke disse:hungover:
  • Spis 6 ganger hver dag sa jordmor til meg, men lite hver gang, og småspising bør være nøtter, frø, frukt etc.
Hva spiser dere eller hva spiser dere ikke av disse tingene?
Både av det som er anbefalt og ikke anbefalt?
Spiser dere mat dere egentlig ikke har lyst på, men som dere vet er bra for dere?

Jeg er litt nysgjerrig på dere andres tanker omkring mat og hva som er greit å spise og ikke som gravid.
Vet at mange er kvalme de første 12 ukene (eller lenger!), men for mange begynner det kanskje å stabilisere seg nå? :)

Tenker at kostholdsrådene jeg får her i Spania kanskje er litt annerledes enn i Norge, og derfor synes jeg det er morsomt å høre hva dere "hjemme i Norge" mener om gravides kosthold.

• Sushi- IKKE greit her har jeg fått beskjed om. Veldig synd:(
  • Tunfisk - IKKE greit, verken fersk eller fra boks. Dere som spiser tunfisk fra boks, hvorfor er dette liksom greiere enn fersk tunfisk?
  • Fersk fisk fra "store" fisker som kveite, laks, tunfisk +++- IKKE greit. Mye miljøgifter.
  • Serranoskinke etc- IKKE greit.
  • Rødt kjøtt - BØR BEGRENSES uansett hvordan det er stekt. Kan øke kolesterolet.
  • Kaffe/te - BEST Å UNNGÅ, men greit med 1 kopp hver dag.
  • Cola/Redbull + andre bruser - Stort NEi til Redbull. Cola og brus BØR BEGRENSES.
  • Søte fruktjuser - BØR BEGRENSES. Mye sukker.

• Spinat, brokkoli, og andre mørkegrønne grønnsaker - VELDIG BRA! Masse folat. Selv spiser jeg mye av dette.
  • Sardiner - VELDIG BRA! God kilde til Omega 3, og lite miljøgifter. Ikke min favoritt, men det går ned.
  • Oster, yoghurt og andre meieriprodukter - BRA! Mye kalsium. 3-4 enheter med dette hver dag, har jeg fått beskjed om:) Nam!
  • Linfø, chiafrø - VELDIG BRA! Omega 3. Bake brød :D
  • Hjerteskjell (type musling - google it!:)) -VELDIG BRA! Masse jern. Uuuuughhh....liker ikke disse:hungover:
  • Spis 6 ganger hver dag sa jordmor til meg, men lite hver gang, og småspising bør være nøtter, frø, frukt etc.
Hva spiser dere eller hva spiser dere ikke av disse tingene?
Både av det som er anbefalt og ikke anbefalt?
Spiser dere mat dere egentlig ikke har lyst på, men som dere vet er bra for dere?

Ser veldig likt ut som her, bare at sushi er greit så lengr det ikke er fra de typene fisk man skal unngå. Ikke all sushi er rått heller, for eksempel makirull med fritert scampi må da være helt innenfor. Hvalkjøtt står vel ikke på lista, men det utgår også pga tungmetaller (kvikksølv), er også derfor man ikke skal spise tunfisk og andre store fisker. De rekker å hope opp mye i fettet i løpet av livet. Torsk er ok, for de har ikke fettet i kjøttet, men i levra.

Vi får vel ikke beksjed direkte om å begrense koffein og sukker, men alle vet jo at det er bra, og jordmora jeg gikk til sist var veldig på det med brus.

Prøver altså ellers å unngå det man vet ikke er anbefalt, og spise normalt og sunt. :) og tar folat og omega 3-tilskudd.

Last edited:
Det jeg synes er dårlig i Norge er mangel på informasjon. Har måtte finne alt selv og rådene spriker, men jeg holder meg til Helsedirektoratet sine råd :) Det med alt man bør spise er gode råd! Har enda til gode å lese hva man faktisk skal gjøre haha... Ellers vil jeg si jeg spiser sunt å variert. Eneste store endringen er at jeg spiser frokost, noe jeg ikke gadd før (B-menneske). Prøver å ha fokus på litt mer grønnsaker og slik enn vanlig :) Når det er sagt, mmmmm Spansk mat :Heartred

Har vært kvalm frem til nå de siste dagene så da har jeg bare spist og drukket det jeg har lyst på for å få i meg hvertfall noe. Har fortsatt dårlig matlyst så fortsetter nok med det fram til det er stabilisert. Orker ikke å tvinge i meg mat :p

Man kan spise sushi såvidt jeg vet ;) Men ikke tunfisk

Ja, tingen med sushi er vel at fisken bør være helt trygg, eller fryst ned før sushien lages.
Her på Gran Canaria føler jeg meg ikke sikker på noen av delene.

Men dette med tunfisk forstår jeg fortsatt ikke.
Noen som vet? Hvorfor sier man at tunfisk på boks liksom er trygg?

Det jeg synes er dårlig i Norge er mangel på informasjon. Har måtte finne alt selv og rådene spriker, men jeg holder meg til Helsedirektoratet sine råd :) Det med alt man bør spise er gode råd! Har enda til gode å lese hva man faktisk skal gjøre haha... Ellers vil jeg si jeg spiser sunt å variert. Eneste store endringen er at jeg spiser frokost, noe jeg ikke gadd før (B-menneske). Prøver å ha fokus på litt mer grønnsaker og slik enn vanlig :) Når det er sagt, mmmmm Spansk mat :Heartred

Jeg syntes jeg fikk masse råd her.
Så og så mye egg i uka, så og så mye melkeprodukter, fisk 3-4 ganger per uke etc.
Uten at de virket hysteriske på noen måte.

Jeg syntes jeg fikk masse råd her.
Så og så mye egg i uka, så og så mye melkeprodukter, fisk 3-4 ganger per uke etc.
Uten at de virket hysteriske på noen måte.
Hmmm kanskje jeg må lese litt nøyere :) Du tenker på Helsedirektoratet sant?

Alt som er på nei eller bør unngås på gravid lista dropper det helt! Tar ingen sjanser..
Er veldig fokuset på spise sunn næringsrik mat med lite usunt fett og salt. Lager så og si alt fra bunnen av. Spiser ikke sukker i det hele tatt pga allergi.
Synes kosthold spesielt i graviditet er viktig, både for baby'n og for min vekt :)

Er helt i tåke idag jeg vist huff.. Sorry jenter!

Spania er flinke på det her :)

Ikke den eneste som er litt i tåka ;)

Fikk en lang liste med kostholdsråd fra min spanske jordmor, og syntes egentlig det var veldig greit og oversiktlig.
Samboeren min synes også det er fint å ha noe konkret han kan forholde seg til og dermed også bidra med så tidig i svangerskapet, som feks: "Hei du! Nå har vi ikke spist fisk på noen dager. I dag må vi spise fisk, for det er bra for deg!":D
Eller: "Mmmmm....se på disse deilige hjerteskjellene på boks som jeg kjøpte i går. Vil du ikke smake? De har masse jern, som du trenger!":wtf:

Ikke den eneste som er litt i tåka ;)

Fikk en lang liste med kostholdsråd fra min spanske jordmor, og syntes egentlig det var veldig greit og oversiktlig.
Samboeren min synes også det er fint å ha noe konkret han kan forholde seg til og dermed også bidra med så tidig i svangerskapet, som feks: "Hei du! Nå har vi ikke spist fisk på noen dager. I dag må vi spise fisk, for det er bra for deg!":D
Eller: "Mmmmm....se på disse deilige hjerteskjellene på boks som jeg kjøpte i går. Vil du ikke smake? De har masse jern, som du trenger!":wtf:
Så søt han er!

Så søt han er!

Haha! Ja:happy:
Og i dag ved første ultralydundersøkelse viste det seg at han hadde helt rett angående disse ekle hjerteskjellene som han har kjøpt inn og mast om at vi må spise.

Blodprøvene mine viste nemlig at jeg er litt blodfattig og jeg bør få i meg mer jern (har nesten et vegetariansk kosthold).
Det første gynekologen gav meg var en liste med jernrike matvarer og øverst på lista tronet....ta-ta!!---Hjerteskjellene :D
De har et jerninnhold som slår feks kjøtt langt ned i støvlene.

Urrggggghh....da blir det bare å lære seg å like hjerteskjell:hungry:

Haha! Ja:happy:
Og i dag ved første ultralydundersøkelse viste det seg at han hadde helt rett angående disse ekle hjerteskjellene som han har kjøpt inn og mast om at vi må spise.

Blodprøvene mine viste nemlig at jeg er litt blodfattig og jeg bør få i meg mer jern (har nesten et vegetariansk kosthold).
Det første gynekologen gav meg var en liste med jernrike matvarer og øverst på lista tronet....ta-ta!!---Hjerteskjellene :D
De har et jerninnhold som slår feks kjøtt langt ned i støvlene.

Urrggggghh....da blir det bare å lære seg å like hjerteskjell:hungry:

Haha er det ikke typisk? Men har du forsøkt å spise det med pasta? Det synes jeg er godt hvertfall. Typ druknet i tomatsaus. Å drikke appelsinjuice ved siden av jernrik mat skal vist også øke opptaket.

Var det jeg også skulle si, pass på appelsinjuicen. Men ikke overdriv inntaket av c-vitamin. :)

Haha er det ikke typisk? Men har du forsøkt å spise det med pasta? Det synes jeg er godt hvertfall. Typ druknet i tomatsaus. Å drikke appelsinjuice ved siden av jernrik mat skal vist også øke opptaket.

Ja! Skal prøve! Satt akkurat og googlet og kom over "Pasta Vongole" med hjerteskjell. Så godt ut!:)

Back
Topp