RoXXy
Betatt av forumet
Jeg er litt nysgjerrig på dere andres tanker omkring mat og hva som er greit å spise og ikke som gravid.
Vet at mange er kvalme de første 12 ukene (eller lenger!), men for mange begynner det kanskje å stabilisere seg nå?
Tenker at kostholdsrådene jeg får her i Spania kanskje er litt annerledes enn i Norge, og derfor synes jeg det er morsomt å høre hva dere "hjemme i Norge" mener om gravides kosthold.
Både av det som er anbefalt og ikke anbefalt?
Spiser dere mat dere egentlig ikke har lyst på, men som dere vet er bra for dere?
Vet at mange er kvalme de første 12 ukene (eller lenger!), men for mange begynner det kanskje å stabilisere seg nå?
Tenker at kostholdsrådene jeg får her i Spania kanskje er litt annerledes enn i Norge, og derfor synes jeg det er morsomt å høre hva dere "hjemme i Norge" mener om gravides kosthold.
- Sushi- IKKE greit her har jeg fått beskjed om. Veldig synd
- Tunfisk - IKKE greit, verken fersk eller fra boks. Dere som spiser tunfisk fra boks, hvorfor er dette liksom greiere enn fersk tunfisk?
- Fersk fisk fra "store" fisker som kveite, laks, tunfisk +++- IKKE greit. Mye miljøgifter.
- Serranoskinke etc- IKKE greit.
- Rødt kjøtt - BØR BEGRENSES uansett hvordan det er stekt. Kan øke kolesterolet.
- Kaffe/te - BEST Å UNNGÅ, men greit med 1 kopp hver dag.
- Cola/Redbull + andre bruser - Stort NEi til Redbull. Cola og brus BØR BEGRENSES.
- Søte fruktjuser - BØR BEGRENSES. Mye sukker.
- Spinat, brokkoli, og andre mørkegrønne grønnsaker - VELDIG BRA! Masse folat. Selv spiser jeg mye av dette.
- Sardiner - VELDIG BRA! God kilde til Omega 3, og lite miljøgifter. Ikke min favoritt, men det går ned.
- Oster, yoghurt og andre meieriprodukter - BRA! Mye kalsium. 3-4 enheter med dette hver dag, har jeg fått beskjed om Nam!
- Linfø, chiafrø - VELDIG BRA! Omega 3. Bake brød
- Hjerteskjell (type musling - google it!) -VELDIG BRA! Masse jern. Uuuuughhh....liker ikke disse
- Spis 6 ganger hver dag sa jordmor til meg, men lite hver gang, og småspising bør være nøtter, frø, frukt etc.
Både av det som er anbefalt og ikke anbefalt?
Spiser dere mat dere egentlig ikke har lyst på, men som dere vet er bra for dere?