Mat (spm til dere som ammer)

lalita

Gift med forumet
Oktobermirakler 2013
Grunnen til at jeg skriver til de som ammer, er vel fordi mme metter litt mer om jeg ikke tar helt feil?
Jeg lurer rett og slett på hvor mye deres små spiser nå?
Jeg lurer på om det er nok rett og slett, selvom hu virker jo forsåvidt fornøyd?!

Ammer ca kl 07.00 (10.30 i helgen, men ikke hverdag når jeg er på jobb), 15.00, 19.00, 22.00 og 01.00.
I tillegg spiser hun
1 porsjon grøt kl 08.30 + sviskemos.
1/2 til 1 hel brødskive + en frukt/fruktpose ca 12.00
1 porsjon grøt til kveldsmat kl. 18.30

Jeg velger å ikke skrive opp middag, for det vil hun IKKE ha lenger. Ingenting - nada niks. Jeg prøver hver dag ca kl 15.30 å gi henne, men for ca 3-4 uker siden, sluttet hun i det hele tatt å prøve. KANSKJE en teskje med middag, men så kniper hun igjen munn. Jeg har da som nødløsning gitt henne en fiskekake, og den sluker hun rett ned, så hun er jo sulten?

Hadde dere eventuelt erstattet middag med grøt så det ble litt mer middag? En fiskekake er jo ikke akkurat middag, eller er det greit i lengden? Blir jo veldig ensformig? Hun har jo spist tomatsuppe, men nå knep hun plutselig munnen igjen på den og. Jeg ammer jo en del enda, så hu får jo i seg litt med det og da.

Jeg ammer en god del ennå. Har ikke begynt på jobb ennå, så har ikke trappet noe ned enda. Men vi har hatt litt matnekt her også et par ganger. Kan det være at middagen smaker lite? Eller at hun vil spise noe med mer konsistens, da feks fiskekake? Jeg har begynt å mose middagen litt grovere, eller bare mose med gaffel pluss at han får en kokt brokkolibit, potet eller gulrotbit. Bruker også en del urter og hvitløk etc oppi. Her er han lei smoothieposene, så jeg har begynt å kutte opp fruktterninger som han spiser selv.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg ammer en god del ennå. Har ikke begynt på jobb ennå, så har ikke trappet noe ned enda. Men vi har hatt litt matnekt her også et par ganger. Kan det være at middagen smaker lite? Eller at hun vil spise noe med mer konsistens, da feks fiskekake? Jeg har begynt å mose middagen litt grovere, eller bare mose med gaffel pluss at han får en kokt brokkolibit, potet eller gulrotbit. Bruker også en del urter og hvitløk etc oppi. Her er han lei smoothieposene, så jeg har begynt å kutte opp fruktterninger som han spiser selv.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
Prøvd forskjellige konsistenser. Både løst og fast, vår mat i små biter og middagsglass. Virker ikke interessert egentlig.
Smoothieposer går like på høykant, som fruktbiter, så det får hun masse av.
Er liksom middagen som ikke er interessant

Du har prøvd både hjemmelaget og glass?
Jeg ville gitt henne fiskekaker som hun spiser selv:) Du har prøvd å lage hjemmelaget middag med fiskekaker?

Han ville lenge ikke ha middag her heller,verken hjemmelaget eller glass. Så plutselig ville han ha litt igjen...Så nå får han noe glassmiddager og for det meste hjemmelaget.Her spiser han både selv, men blir også mye matet.

Har du prøvd å gi hun egg?

Jeg ammer en god del her enda selv:)
Veslegutt spiser mer enn det du ramser opp der iallefall, men man har jo gjerne ulik matlyst også...Så lenge hun går greit opp i vekt, så får hun vel i seg nok tenker jeg.

Du har prøvd både hjemmelaget og glass?
Jeg ville gitt henne fiskekaker som hun spiser selv:) Du har prøvd å lage hjemmelaget middag med fiskekaker?

Han ville lenge ikke ha middag her heller,verken hjemmelaget eller glass. Så plutselig ville han ha litt igjen...Så nå får han noe glassmiddager og for det meste hjemmelaget.Her spiser han både selv, men blir også mye matet.

Har du prøvd å gi hun egg?

Jeg ammer en god del her enda selv:)
Veslegutt spiser mer enn det du ramser opp der iallefall, men man har jo gjerne ulik matlyst også...Så lenge hun går greit opp i vekt, så får hun vel i seg nok tenker jeg.
Ja prøvd begge deler. Er full stopp på alle glass men noe hjemmelaget kan gå. Syns en fiskebolle blir litt lite kanskje? Hva spiser din da? skal man ikke vente med egg til de er ett år eller noe?

Ja prøvd begge deler. Er full stopp på alle glass men noe hjemmelaget kan gå. Syns en fiskebolle blir litt lite kanskje? Hva spiser din da? skal man ikke vente med egg til de er ett år eller noe?

Ja, en fiskebolle er ikke mye tenker jeg...Hvis ikke det er noe tilbehør. Spiser hun ikke grønnsaker?

De kan få egg nå. Det stod i et hefte som omhandlet mat og forslag til ulike oppskrifter fra hs.

Han får smake noen av middagene vi har. For eks lasagne.
Av glassmat spiser han favorittnudler, middelhavsgrateng og grønnsakswok med nudler og skinke og spagetti bolognese.
Så spiser han hjemmelaget tomatsuppe, spagetti med tomatsaus og spagetti og kalkunpølse.

Han liker ingen av fiskerettene på glass, men liker min hjemmelagde fiskegrateng. Videre spiser han litt fiskeboller og fiskekake i biter når man skjærer opp til han. Generelt ikke så gira på fisk egentlig:P

Ja, en fiskebolle er ikke mye tenker jeg...Hvis ikke det er noe tilbehør. Spiser hun ikke grønnsaker?

De kan få egg nå. Det stod i et hefte som omhandlet mat og forslag til ulike oppskrifter fra hs.

Han får smake noen av middagene vi har. For eks lasagne.
Av glassmat spiser han favorittnudler, middelhavsgrateng og grønnsakswok med nudler og skinke og spagetti bolognese.
Så spiser han hjemmelaget tomatsuppe, spagetti med tomatsaus og spagetti og kalkunpølse.

Han liker ingen av fiskerettene på glass, men liker min hjemmelagde fiskegrateng. Videre spiser han litt fiskeboller og fiskekake i biter når man skjærer opp til han. Generelt ikke så gira på fisk egentlig:p
jo, hun spiser litt gulrot, paprika, osv. men hu er veldig småspist ved middagstider. Hvor lang tid har du mellom måltidene da?
Middagene våre får hun smake, men hu vil ikke ha stort. Hatt kjøttkaker, laks etc, men bare tar bittelitt.
Mais derimot elsker hun, men det er jo ikke akkurat mat :P
kanskje bare fortsette å prøve med potetmos og gulrot til fiskekaka, så blir det noe. men hu skal ikke ha varm fiskekake, bare kald :P

jo, hun spiser litt gulrot, paprika, osv. men hu er veldig småspist ved middagstider. Hvor lang tid har du mellom måltidene da?
Middagene våre får hun smake, men hu vil ikke ha stort. Hatt kjøttkaker, laks etc, men bare tar bittelitt.
Mais derimot elsker hun, men det er jo ikke akkurat mat :p
kanskje bare fortsette å prøve med potetmos og gulrot til fiskekaka, så blir det noe. men hu skal ikke ha varm fiskekake, bare kald :p

Har du prøvd med potetbåter til fiskekakene i stedenfor potetmos? Da kan hun spise alt selv. Også noe biter grønnsaker ved siden av. Om hun liker mais godt, hva med å lage hjemmelagde lunsjkaker? De er jo mais i;)

Her spiser han ca. hver 3t:)

Jeg synes det du ramser opp virker normalt/nok.. Siden det var det som var spørsmålet.
Kanskje hun er veldig glad i fiskekake og spiser det som snop!:P Min baby elsker fiskekake:-)
Jenten min hadde en periode med middagsnekt, dt kan være tannebissene sin skyld, elr bare matlei, aner ikke, men stresset ikke med det. Ga heller ikke noe annet godt, da ble dt pupp istedet. Sluttet å gi middag noen dager, så hjalp dt litt:)
Kjenner ei som gir eplejuice i flasken til en på 6 mnd for hun føler babyen får for lite veske. Da drikker hun hele flasken. (Får mm og mme utenom, så lite veske er dt nok ikke, bare en bekymret mor:P) Problemet blir jo gjerne at hun ikke lenger vil ha vann for hun vet hun kan få eplejuice. Dette var litt utenfor tema, men hvis babyen alltid får fiskekake om hun nekter mat så kan dt fort bli en vane..
Gi dt noen dager uten middag kanskje dt hjelper:)

Det har jeg tenkt og. Om det blir en vane. Men har lagd full handle liste for imorgen, så da skal jeg bare lage barnevennlige middager til oss så vi kan spise det samme med henne, i håp om at det gjør susen :)
Og ja, lurte litt på om det var nok, men hu virker jo fornøyd. Spiser sånne maispop og masse små snacks fra iherb innimellom måltidene og :) pluss masse frukt og grønt innimellom

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Hun har ikke vært interessert i potetmos + gulrotmos, men nå lagde jeg det med fiskekake, og det gikk rett ned :D

Ja, det var ganske deilig. Så nå blir det kun hjemmelaget, får prøve meg frem med diverse. Men fisk er jo tydeligvis en hit, og det er jo bra :D

Ja, det var ganske deilig. Så nå blir det kun hjemmelaget, får prøve meg frem med diverse. Men fisk er jo tydeligvis en hit, og det er jo bra :D
Ja det er nok bare en periode :-) Kanskje hvis hun ser dere spiser det samme og om hun får litt fra din gaffel kan dt være dt hjelper litt :):)

Her har det og vært middag nekt lenge. Vet av erfaring med storebror at det går seg til. Jeg er litt streng på å ikke gi noe annet da, de skjønner fort at de heller får noe de liker bedre. Storebror spiser alt i dag.
Agnes spiser for tiden:
6.30 - Ammer
8.30 - 1 porsjon grøt med amming før og etter. Spiser ikke alltid en full porsjon.
12.00 - 1 brødskive + litt fruktmos med amming før og etter. Spiser ikke alltid hele skiven og ikke alltid frukt.
16.00 - Prøver middag og fruktmos, men vil ikke ha. Ammer.
18.00 - Ammer
20.00 - 1 porsjon grøt med amming før og etter.

Vi har i tillegg hatt all matnekt i 14 dager nå, det eneste hun vil ha er grøt om kvelden og morsmelk. Tenker at så lenge hun er i godt humør, frisk og rask så går det seg nok til.

Her har det og vært middag nekt lenge. Vet av erfaring med storebror at det går seg til. Jeg er litt streng på å ikke gi noe annet da, de skjønner fort at de heller får noe de liker bedre. Storebror spiser alt i dag.
Agnes spiser for tiden:
6.30 - Ammer
8.30 - 1 porsjon grøt med amming før og etter. Spiser ikke alltid en full porsjon.
12.00 - 1 brødskive + litt fruktmos med amming før og etter. Spiser ikke alltid hele skiven og ikke alltid frukt.
16.00 - Prøver middag og fruktmos, men vil ikke ha. Ammer.
18.00 - Ammer
20.00 - 1 porsjon grøt med amming før og etter.

Vi har i tillegg hatt all matnekt i 14 dager nå, det eneste hun vil ha er grøt om kvelden og morsmelk. Tenker at så lenge hun er i godt humør, frisk og rask så går det seg nok til.
Ja, nå har jeg kuttet ut fiskekake egentlig, for å se om det blir bedre. Men har også begynt med hjemmelaget, så er vel kanskje det som har gjort litt susen og. For hun har spist "greit" de siste dagene hvor det kun har vært hjemmelaget. :)

Hvorfor ammer du før og etter? Har ikke falt meg inn å tilby puppen igjen etter middag, når hun først har fått den før middag.

Ja, nå har jeg kuttet ut fiskekake egentlig, for å se om det blir bedre. Men har også begynt med hjemmelaget, så er vel kanskje det som har gjort litt susen og. For hun har spist "greit" de siste dagene hvor det kun har vært hjemmelaget. :)

Hvorfor ammer du før og etter? Har ikke falt meg inn å tilby puppen igjen etter middag, når hun først har fått den før middag.
Hun har alltid ville ha en skvett etter måltidene, er vel for å slukke litt tørsten. Men blir mindre og mindre når hun nå blir flinkere og flinkere å drikke vann.

Back
Topp